30 de ani în trei ore
Șoc-șoc-groază! 30 ianuarie 2012 Niciun comentariu la 30 de ani în trei ore 2Dacă nu ai crescut cu Phoenix, atunci ai copilărit cu cei de la „Celelalte Cuvinte”. Artiștii care au insuflat liniște prin poezie și curaj prin muzică generației anterioare. Vineri, în Hand, am putut simți 30 de ani de muzică în doar trei ore. O retrospectivă reușită a trupei vechi, care a împăcat trei generații, fără să fie nevoită să schimbe brusc ritmul sau stilul. Toată schimbarea s-a făcut în timp, iar noi nu am simțit-o deloc.
Stau pe scaune, pitiți în colțuri, „cei mari”. Cei care au crescut cu muzica lor, cu vocea copilărească, rămasă neschimbată și chitara puternică a lui Călin Pop. În picioare, cu pletele despletite și berile agățate în mînă, stau „tinerii”. Cei care s-au trezit ascultînd „Dacă vrei” sau „Iarbă prin păr” la nu știu care post de radio difuzat pe o frecvență secretă. Ei îi identifică pe membrii trupei cu stilul boem amestecat cu izbucnirile nestăvilite ale chitarei și tobelor furioase, un stil renăscut parcă pentru generația lor.
Leontin Iovan oferă un moment antrenant de joc cu tobele, arătînd că se simte extraordinar în poziția de „dirijor” .
Printre bocancii mari ai „veteranilor” se amestecă și cîțiva puști de pînă în zece ani, cu breton care le acoperă ochii pe jumătate și pe care îl feresc la fiecare 20 de secunde. Nu par să știe unde se află, căci privesc mereu curioși la cei mai mari, cel mai probabil părinții care i-au luat cu ei pentru a-i introduce în universul rock. Unii stau rezemați de pereți și se joacă pe telefon, dar majoritatea se feresc din calea boxelor, preferînd să se țină agățați de gecile negre ale „celor mari”.
În Hand nu-i ca-n Vamă
Unul dintre „veterani” și-a tras șapca pe ochi și cu pletele crețe înfoiate, a început să se plimbe printre tineri. Mulți îl privesc curioși, căci poartă după el un disc colorat, probabil primul album lansat de trupă pentru că nici scrisul nu se mai vede.
Jocul de lumini demn mai degrabă de un concert pe scena de la Palatul Culturii, decît cea din Hand, ascunde instrumentele trupei și intrarea soliștilor se face mai mult „incognito”. Abia după primele 30 de minute, cît a ținut intro-ul, trupa salută publicul și îl dumirește cu privire la cele „3 ore de cîntec”. Un vălătuc de piese vechi și noi, o trecere în revistă plină de energie și chef de cîntec.
Leontin Iovan oferă un moment antrenant de joc cu tobele, arătînd că se simte extraordinar în poziția de „dirijor” al trupei. Fără acompaniament, scoate scîntei din instrumentele sale de percuție și aplauzele publicului sînt tributul pe care îl primește în schimbul momentului solo.
În colțul său, ferit de forfota din sală, un bărbat trecut de prima tinerețe bate cu putere tobele imaginare în ritmul în care o face și toboșarul pe scenă. Închide ochii și îi strînge tare, de parcă imaginea sunetelor i-ar fi scrisă pe retină. În celălalt capăt al sălii, un tînăr care aduce a Charlie Chaplin își răsucește șmecherește mustățile lungi și își îndeamnă prietenul să se așeze direct pe podea. „Hai, că nu sîntem în Vamă, dar măcar stăm și noi jos”, încearcă să îl convingă, trăgîndu-l de mînecă. Se așază turcește și, ignorînd muzica, încep a-și povesti cu voce tare la ureche.
Contează cît de lung ai părul
„Soarele lumina, soarele ne zîmbea”, spune vocea blîndă a solistului cu înfățișarea prea calmă pentru heavy metal-ul care urmează în momentul instrumental. Muzica celor de la „Celelalte Cuvinte” are rolul unui medicament pe care îl primește un bolnav care suferă de plictiseală: antrenează spiritele și agită gîndurile cuminți ale celor din public. Nu e nici atît de antrenantă încît să se facă headbanging, dar se poate cu ușurință bate ritmul din picior și ridica mîinile în aer.
Melodiile curg una după alta într-o ordine haotică, acordurile puternice reușind să ridice unul dintre „veterani” în picioare. Poartă blugi evazați și își trage după ureche părul care îi curge pînă aproape de genunchi. Lîngă el, un cuplu dansează de parcă în boxe s-ar auzi un fel de bluess. Pe scena pictată pe pereții din club apare dubios un personaj îmbrăcat cu o bluză mulată, care își acoperă gîtul cu un fular de un albastru deschis, deloc potrivit cu atitudinea gri pe care publicul o emană. Reușește să atragă cîteva priviri mirate, dar el le ignoră, încrucișîndu-și brațele la piept în poziția unui gardian.
„Pe tîmpla mea răsărind subțiri fire de argint”, sînt versurile piesei „Oglinda” pe care publicul o gustă fără prea multă forfotă, dar cu ochii ațintiți pe chitara lui Pop. Solistului nu i-au răsărit fire de argint, în schimb își mai șterge din cînd în cînd picăturile de sudoare care îi trec pe frunte. Își privește colegul la bas și împreună, înțelegîndu-se din priviri, fac un duet ca la carte care se lasă cu aplauze puternice din sală.
Poziția mea de intrus îmi pare ingrată cînd Bogdan, băiatul cu părul creț, singurul pe care l-am recunoscut în mulțime, îmi spune prietenește: „dă-ți și tu drumul la păr, să simți pletele în vînt”. Că altfel n-aș fi avut cum să simt spiritul celor de la „Celelalte Cuvinte”.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu