Confuzia rolurilor
Cap în cap 26 octombrie 2010 Niciun comentariu la Confuzia rolurilor 5Chiar dacă în privința încrederii instituționale biserica privită în genere, și BOR în special, se află pe unul din primele locuri în sondajele de opinie, problema rolului instituției bisericești în societatea românească contemporană rămâne unul dintre cele mai controversate subiecte de dezbatere publică. Și cînd un politician precum Gheorghe Flutur – lider de frunte al PDL, partid aflat la guvernare – își manifestă preferința pentru ca biserica să se implice în societate, declarația sa, dar mai ales subtextul acesteia, nu pot trece neobservate.
Tentația, tot mai evidentă în ultimii ani, a multor politicieni de a atrage biserica – o instituție privată – în spațiul public, nu este întâmplătoare. Încercarea acestora este de a transfera încrederea dinspre biserică spre politică. Însă operațiunea nu a reușit. Ne-o dovedește cota catastrofală de încrederea a instituțiilor politice. Conștienți de acest fapt, politicienii, nu încearcă altceva decît transferul individual al autorității bisericii ei. Ceea ce induce în realitatea socială o serioasă confuzie a rolurilor.
Pe de altă parte, faptul că între biserică și stat există un conflict de putere nu poate fi neglijat nici de politicieni, nici de oamenii bisericii, dar nici de societate. Dacă în Occident acest conflict este demult istorie, în Răsărit, și cu atît mai mult la noi, Biserica Ortodoxă speră încă la regăsirea puterii sociale de altă dată, și, de ce nu, la instalarea unui regim cripto-teocratic. Recentele jocuri de-a creștin democrația, cu mult creștinism și foarte puțină democrație, a unor politicieni apropiați BOR ar putea fi interpretate și dintr-o asemenea perspectivă. Iar obsesia construcției catedralei faraonice a „mîntuirii neamului” ține, mai degrabă, de politic decît de spiritual.
Confuzia rolurilor și interpretarea politică a indicatorului „încredere” de către oamenii bisericii poate fi analizată în diferite feluri. Una dintre cheile de interpretare ar putea fi utilitatea percepută a instituțiilor. Astfel, ceea ce ierarhizează instituțiile în sondajele de opinie ar fi utilitatea instituțiilor. Și, dacă pompierii sînt utili pentru că sting incendiile, Biserica este utilă pentru că răspunde unor nevoi sufletești în vremuri tulburi, așa cum presa este utilă răspunzînd nevoii de informare.
Ca să nu mai spunem că pentru unii cercetători chiar și utilitatea socială și psihologică a bisericii ar putea fi chestionată. Într-un articol recent care a făcut vîlvă, Satoshi Kanazawa se întreabă de ce „liberalii” sau ateii sînt mai inteligenți. Articolul „Why Liberals and Atheists Are More Intelligent” publicat în Social Psychology Quarterly, Vol. 73, Nr. 1 din 2010 încearcă să probeze ipoteza, derivată din principiul Savanna și teoria evoluției inteligenței generale, că atitudinile de deschidere față de semeni (liberalism în sensul articolului) nu sînt dependente de credințele religioase. Din contră! Și acesta este doar unul dintre riscurile majore ale ieșirii Bisericii în spațiul conflictual al politic. Și atunci, de ce este promovată cu atîta consecvență confuzia rolurilor?
Cristian PÎRVULESCU
Adaugă un comentariu