Credit doar cu buletinul
Cap în cap 10 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Credit doar cu buletinul 0Tranzacțiile în lume se fac pe baza certificatelor de bună purtare emise de către diferite instituții internaționale, fie ele agenții de rating sau finanțatori la nivel global. Din păcate, România a demonstrat constant ca nu este capabilă să promoveze pe termen lung politici macroeconomice sănătoase.
Propunerile populist-sindicaliste au acaparat, nu de puține ori, dezbaterea publică. Așa se face că, inclusiv în ultimii ani de creștere economică de dinaintea declanșării crizei internaționale, cuvintele de ordine au fost risipa și proasta guvernare, corupția și injustiția socială reală. Tocmai acestui gen de politician risipitor îi e teama de FMI. Nu vrea să se conformeze la regulile bunei guvernări și la regulile creșterii economice sănătoase. Îl interesează exclusiv voturile obținute facil, fără reforme structurale profunde.
Celor ușor manipulabili, care nu înțeleg prea bine „meandrele” economicului le e frică, în egală măsură. Să mă explic pe îndelete.
Avantaje ale acordului cu FMI:
– Creșterea credibilității României pe piața internațională a capitalului.
– Reducerea riscului deprecierii masive și rapide a leului, cu consecințe negative pentru populație, în sensul sărăcirii sale drastice.
– Reintroducerea monitorizării politicilor economice ale României (prima condiție pentru garantarea a ceea ce FMI numește „good track record of sound macroeconomic policies”).
De ce am împrumutat bani de la FMI si de la CE?
Pentru că trebuia să acoperim nevoile de finanțare a deficitului extern pe termen scurt și mediu. Pentru că intrările de capital străin în România s-au redus semnificativ. Pentru că veniturile bugetare au scăzut brutal, iar cheltuielile publice erau mult prea ridicate. Datoriile bugetare se acoperă din împrumuturi, iar cele de la FMI și de la CE sînt mai ieftine decît împrumuturile de pe piața bancară privată. Pe scurt, scopul major al acestui împrumut a fost să acoperim cheltuielile publice excedentare cu care trăim și să arătăm mediului de afaceri intern și internațional că, în cazul unui risc de vulnerabilitate extremă, noi putem să oprim efectul de Domino.
În caz contrar, inflația mai mare la noi decît în zona euro (ceea ce înseamnă o putere de cumpărare mai mică a monedei naționale), deficitul mare de cont curent (care implică o cerere mare de valută pe piață), precum și ratele și dobînzile scadente la datoria pe termen scurt și mediu ar fi pus o presiune de necontrolat asupra cursului de schimb. Deprecierea valutei trebuia evitată și am reușit acest lucru. Altfel, toți cei creditați în valută ar fi trebuit să plătească rate mult mai mari pentru rambursarea acestora.
Acest împrumut extern ne-a dat răgazul să valorificăm momentul favorabil pentru reforme profunde, imposibil de coordonat rapid și eficiente în vremuri normale si să nu asistăm la imposibilitatea onorării cheltuielilor publice obligatorii, inclusiv a salariilor, a pensiilor, a utitilităților ș.a.m.d., ce să mai vorbim de investiții și de cofinanțarea pentru absorbția fondurilor europene. Altfel ajustările cheltuielilor publice ar fi fost mult mai brutale decît măsurile de austeritate asumate de către guvernul Boc în acești doi ani.
Andreea PAUL – VASS
Adaugă un comentariu