Fiat democratia et pereat mundus
Cap în cap 7 decembrie 2010 Niciun comentariu la Fiat democratia et pereat mundus 1Să fie Wikileaks o formă, fie ea și radicală, de exprimare a democrației? Să-i fi propus Julian Assange să „facă” democrație, chiar dacă s-ar prăbuși întreaga lume? Dar care lume? A cui lume? Cînd politicienii de primă linie ai ziselor „democrații liberale” încearcă cu disperare (de la Hillary Clinton la Eric Besson) să interzică difuzarea informațiilor „secrete” pe care site-ul incriminat le dezvăluie, e nevoie de mai mult decît de niște simple sloganuri și stereotipuri pentru a explica situația!
Cu siguranță australianul Julian Assange, devenit inamicul public numărul unu, urmărește mai mult decît simpla notorietate. De aceea fundamentaliștii „dreptei cauze”, de aici îi de aiurea, încearcă să demonstreze că toată afacerea nu e decît o conspirație stîngistă împotriva dublului limbaj al democrațiilor care s-a întors împotriva ei. Însă, doar la un nivel superficial situația ține de sfera diplomatică și politică; în realitate dezbaterea pe care o lansează este de natură etică. În acest sens, o demonstrație în favoarea scurgerii și publicării de informații „secrete” poate fi realizată cu ajutorul clasicului argument al criticii sociale (cunoscut și ca argumentul „țînțarului”, numit astfel în onoarea lui Socrate care dorea să devină „țînțarul” Atenei – cel care prin „bîzîitul” său irita conducătorii Atenei). Argumentul lui Socrate – care numai democrat nu era /pornea de la premiza că acțiunile reprezentaților puterii trebuie cercetate și făcute cunoscute, ba chiar criticate astfel încît aceștia să nu-și ascundă faptele „rele”. Și, cum la greci adevărul este des-coperit, adică scos din stare de ascundere, „des-coperirea” telegramelor secrete ale Departamentului de Stat nu este decît un exercițiu în direcția restabilirii adevărului. Însă, care adevăr? Adevărul lui Assange? Adevărul democrației?
Argumentul criticismului rămîne unul relativ cîtă vreme nu poate justifica toate materialele publicate. De aceea, ar mai fi necesar un al doilea argument pentru a justifica, fie și doar etic, difuzarea de informații secrete de către Wikileaks. Argumentul democrației: într-o democrație cetățenii au dreptul moral să știe ce fac reprezentanții puterii în numele lor. Acest argument pornește de la principiul conform căruia oamenii nu pot să se derobeze de la sarcina de a controla acțiunile guvernului fără să-și piardă calitatea de cetățeni (de membri responsabili ai polisului) și, în consecință, au dreptul să cunoască tot ce ține de guvernare. Altfel nu pot lua decizii în cunoștință de cauză!
Ambele argumente sînt puternice, dar ele depind de capacitatea morală a celor care le practică. Dacă cei ce conduc sînt părtinitori, asta nu înseamnă că cei ce îi critică nu ar putea fi la fel. Și dacă într-o democrație este nevoie de critică socială și politică, aceasta trebuie făcută responsabil, în interesul binelui general. Ori, tocmai această responsabilitate pare să le fi scăpat celor de la Wikileaks, care par să nu fi privit binele general ca pe un bun politic.
Și mai există cel puțin încă o problemă deontologică cu revelațiile Wikileaks: modul în care aceste informați au fost prezentate publicului. Alegerea celor cinci ziare importante (Le Monde, New York Times, The Guardian, El País și der Spigel) are argumentele sale. Dar astfel Wikileaks își recunoaște incapacitatea de a face jurnalism. Din faimosul „jurnalism de date” (date jurnalism) prin care își justifica Wikileaks acțiunea nu au rămas decît datele. Jurnalismul îl fac alții. Pentru cei de la Wikileaks delegarea responsabilității este ceva firesc. Doar că democrația nu se poate construi în afara responsabilității.
Cristian PÎRVULESCU
Adaugă un comentariu