Jocul libertăților și al interdicțiilor
Cap în cap 1 martie 2011 Niciun comentariu la Jocul libertăților și al interdicțiilor 1Ce e voie să facem și ce trebuie să nu facem? Ce putem spune și ce nu putem spune despre cei din jur și despre noi înșine, ce lăsăm la vedere și ce rămîne ascuns, tăinuit? Temă complicată, fiindcă privește resorturi psihologice foarte fine, individuale și colective, cutume și reguli sociale, filozofii, mentalități. Problematică larg-culturală, legată de acumulările civilizației, dependentă de contextele istorice și fixată în coduri etice deopotrivă rigide, impunînd penalizări usturătoare, juridice ori simbolice, și friabile, căci sînt mereu contestate și deconstruite, în drum spre următoarele table de legi, de libertăți și interdicții.
E un permanent joc între aspirații și blocaje, între entuziasme și spaime, între extrovertire și introvertire, între exhibare și pudoare – iarăși, și la nivel individual, dar mai ales colectiv. Joc și totodată negociere deschisă, mereu supusă reformulărilor, chiar dacă, în special în epoci mai vechi, intervalele de stabilitate a regulilor sînt mai lungi. Limitele sînt decise de comunități: familia, localitatea sau cartierul, zona, țara, continentul, pînă la „satul planetar”, care nu suspendă toate interdicțiile, ci le „armonizează” pe cele regionale, bricolînd un model „globalist” din componente preluate din zonele cele mai avansate și apoi impunîndu-l celorlalte, retardate, spre a le aduce la numitorul comun al contemporaneității (caz de „sincronism”, în sensul lovinescian al cuvîntului!).
Și încă: raporturile dintre ce e permis și ce e interzis au o decisivă componentă publică. Avem voie sau n-avem voie să facem sau să spunem anumite lucruri cînd sînt și alții de față; singuri, ne putem permite orice (doar cu eventuala amenințare a unei pedepse din partea unei instanțe supraumane: s-ar putea „să ne bată Dumnezeu” pentru că „am păcătuit”…). Drept care tema e în mare măsură una de limbaj public, verbal și comportamental. Ești judecat (la figurat sau chiar la propriu, într-un tribunal) nu pentru ce-ți imaginezi, ci pentru ce faci efectiv, nu pentru ce frazezi în gînd, ci pentru ce-ai spus în gura mare, sub ochii și în urechile altora.
Graficul istoric al acestor complicate raporturi între libertăți și interdicții are o aproximativă formă de U: nimic sau foarte puține lucruri sînt interzise în comunitățile primitive, în care pudorile sînt minimale și codurile etice abia se înfiripă; în antichitate și în evul mediu libertățile sînt îngrădite de rigorisme de tot felul, nu în ultimul rînd religioase; pentru ca societatea liberală a modernității și apoi a postmodernității să parcurgă traseul invers, al emancipării, al recîștigării cît mai multor teritorii dintre cele pe care barierele civilizației le interziseseră înaintașilor noștri. Principiile emancipării decurg din noile filozofii ale toleranței: „libertate, egalitate, fraternitate”, „tot ce nu e interzis e permis”, „libertatea ca necesitate înțeleasă”, „sînt liber să fac orice, cu condiția să nu-ți limitez ție libertatea” ș.a.m.d.
Implicații actuale ale temei, în societatea „globalizată”, hipermediatică, informatizată și internetizată: pînă unde poate merge emanciparea și ce bariere mai pot fi acceptate?; cît de „transparentă” poate fi viața publică și ce „secrete” – profesionale, comunitare, „de stat” – mai pot fi păstrate? Răspunsurile ar trebui – probabil – să concilieze restricțiile bunului-simț cu principiul liberal al drepturilor „cît mai maximale”. Cum anume?! Firește, tot prin joc și negociere, prin continue reformulări ale codurilor etice, din ce în ce mai permisive, dar care nu pot să dispară cu totul, căci țin de natura însăși a țesutului social, tip de agregare care n-are cum să excludă regulile…
Ion Bogdan LEFTER
Adaugă un comentariu