Jocul libertăților și al interdicțiilor

Cap în cap Niciun comentariu la Jocul libertăților și al interdicțiilor 1

Ce e voie să facem și ce trebu­ie să nu facem? Ce putem spune și ce nu putem spune despre cei din jur și des­pre noi înșine, ce lăsăm la ve­dere și ce rămîne ascuns, tăi­nu­it? Te­mă complicată, fiindcă pri­veș­te re­sorturi psihologice foarte fi­ne, individuale și colective, cu­tu­me și reguli sociale, filozofii, menta­lități. Pro­blematică larg-cultura­lă, legată de acumulările civili­za­ți­ei, depen­de­ntă de contextele is­to­ri­ce și fixată în coduri etice de­o­po­tri­vă rigide, im­­punînd penalizări us­turătoare, ju­ridice ori simbolice, și friabile, căci sînt mereu contesta­te și deconstruite, în drum spre ur­mătoarele table de legi, de liber­tăți și interdicții.

E un permanent joc între aspirații și blocaje, între entuziasme și spaime, între extrovertire și introver­tire, între exhibare și pudoare – iarăși, și la nivel individual, dar mai ales colectiv. Joc și totodată ne­go­ci­ere deschisă, mereu supusă re­fo­r­mu­lărilor, chiar dacă, în special în e­poci mai vechi, intervalele de sta­bi­litate a regulilor sînt mai lungi. Li­­mitele sînt decise de co­mu­nități: fa­­­milia, localitatea sau car­tierul, zo­­na, țara, continentul, pî­nă la „sa­tul pla­­netar”, care nu sus­pendă toa­te in­ter­­dicțiile, ci le „armonizează” pe ce­le regionale, bricolînd un mo­del „glo­balist” din componente pre­­luate din zonele ce­le mai a­van­sate și apoi im­­punîndu-l celorlalte, re­tardate, spre a le aduce la numito­rul comun al contemporaneității (caz de „sincro­­nism”, în sensul lo­vi­nescian al cu­­­vîn­tului!).

Și încă: raporturile dintre ce e permis și ce e interzis au o decisivă componentă publică. Avem voie sau n-avem voie să facem sau să spu­nem anumite lucruri cînd sînt și alții de față; singuri, ne putem permi­te orice (doar cu eventuala a­me­nin­țare a unei pedepse din par­tea unei in­stanțe supraumane: s-ar pu­tea „să ne bată Dumnezeu” pentru că „am pă­cătuit”…). Drept care te­ma e în ma­re măsură una de limbaj pu­blic, verbal și comportamental. Ești judecat (la figurat sau chiar la propriu, într-un tribunal) nu pentru ce-ți i­mag­inezi, ci pentru ce faci e­fec­tiv, nu pentru ce frazezi în gînd, ci pentru ce-ai spus în gura mare, sub ochii și în urechi­le altora.

Graficul istoric al acestor compli­­cate raporturi între libertăți și in­ter­dicții are o aproximativă for­mă de U: nimic sau foarte puține lu­cruri sînt interzise în comuni­tă­ți­le pri­mitive, în care pudorile sînt mi­ni­male și codurile etice abia se în­fi­ri­pă; în antichitate și în evul mediu li­bertățile sînt îngrădite de ri­go­ris­me de tot felul, nu în ultimul rînd re­ligioase; pentru ca socie­ta­tea li­be­­rală a modernității și apoi a postmo­dernității să parcurgă tra­se­ul in­vers, al emancipării, al recîștigării cît mai multor teritorii din­tre cele pe care barierele civilizației le in­ter­ziseseră înaintașilor noștri. Prin­ci­piile emancipării de­curg din noile fi­lozofii ale toleran­ței: „libertate, e­ga­litate, frater­nitate”, „tot ce nu e in­terzis e per­mis”, „libertatea ca ne­cesitate în­­țe­leasă”, „sînt liber să fac orice, cu con­diția să nu-ți limi­tez ție liberta­tea” ș.a.m.d.

Implicații actuale ale temei, în so­­cietatea „globalizată”, hipermediatică, informatizată și internetiza­tă: pînă unde poate merge emanci­pa­rea și ce bariere mai pot fi ac­cep­ta­te?; cît de „transparentă” poa­te fi viața publică și ce „se­cre­te” – profe­si­o­na­le, comuni­ta­re, „de stat” – mai pot fi păs­tra­te? Răs­pun­su­rile ar tre­bui – pro­babil – să conci­lieze res­tricțiile bu­­nu­lui-simț cu principiul liberal al drep­turilor „cît mai ma­ximale”. Cum anume?! Fi­reș­te, tot prin joc și ne­gociere, prin con­ti­nue reformu­lări ale codurilor etice, din ce în ce mai per­misive, dar care nu pot să dispară cu totul, căci țin de natura însăși a țesutului social, tip de a­gre­gare care n-are cum să ex­cludă regulile…

Ion Bogdan LEFTER

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top