Simptomul Severin
Cap în cap 28 martie 2011 Niciun comentariu la Simptomul Severin 0Cazul Adrian Severin este o dovadă în plus că politicienii români reacționează în sensul dorit de societate doar cînd există o presiune din afara țării. Să ne imaginăm doar că un parlamentar din legislativul de la București ar fi căzut în capcana unor jurnaliști și ar fi trimis o factură de 12.000 de euro pentru modificarea unei legi împotriva intereselor propriului partid.
Ar fi ieșit oare Victor Ponta să ceară excluderea lui Adrian Severin? Am dubii. Robert Negoiță, implicat într-un dosar de trafic de persoane cu victime fete minore, a beneficiat de întreaga susținere a conducerii social-democrate, ba chiar de ziua femeii a fost trimis de partid la televizor să vorbească despre Codul Muncii. I-ar fi cerut președinții celor două camere Mircea Geoană și Roberta Anastase demisia? Greu de crezut: deși suspiciuni de corupție planează asupra unor parlamentari, colegii lor, indiferent de partid, nu știu cum să-i mai protejeze pe posibilii inculpați. Partidul democrat-liberal de guvernămînt nu le-a cerut demisia din Parlament deputaților Monica Iacob Ridzi și Dan Păsat suspectați de corupție, ci dimpotrivă, a făcut eforturi să-i apere de ancheta instituțiilor statului. Adrian Severin a devenit un caz pentru că politicieni europeni au reacționat în conformitate cu regulile de integritate și cu așteptările cetățenilor din țările din care provin. Unii i-au cerut demisia, alții, cei vizați de ancheta Sunday Times, au demisionat din Parlamentul European. Politicienii europeni nu se ascund după prezumția de nevinovăție. Pentru ei cuvîntul onoare mai înseamnă ceva, iar dacă nu mai reprezintă nimic pentru ei personal, contează pentru alegătorii lor. Onorabilitatea este încă un lucru de preț în politica europeană.
În virtutea acestei responsabilități pe care politicienii europeni o au în fața cetățenilor, Comisia Europeană a stabilit Mecanismul de Cooperare și Verificare în cazul României și Bulgariei, prin care politicieni și instituții ale statului sînt obligate să îndeplinească niște standarde în privința luptei anticorupție și reformei în justiție. Și dacă privim în urmă cu obiectivitate, vom constata că orice pas înainte spre normalitate în funcționarea societății a fost realizat ca urmare a unor presiuni din afara României. Drepturile omului și ale minorităților de orice fel ar fi fost ele au început să fie puse în practică doar în urma vizitelor repetate și rapoartelor subsecvente ale celebrilor raportori ai Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, Friedrich Koenig și Gunnar Janseen. Curățarea serviciilor secrete de foștii securiști a început atunci când România urma să intre în NATO. Iar Direcția Națională Anticorupție a fost înființată chiar de Adrian Năstase sub numele Parchetul Național Anticorupție care dorea să încheie negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană în 2004, înaintea alegerilor prezidențiale.
România își va fi încheiat tranziția spre statul de drept doar atunci cînd un Adrian Severin, un politician sau un șef de instituție, care și-a pierdut onorabilitatea va demisiona din proprie inițiativă la presiunea venită din societatea românească.
Ioana LUPEA
Adaugă un comentariu