Corespondență de la Cannes – Un festival al compromisurilor
Șah-mat 26 mai 2010 Niciun comentariu la Corespondență de la Cannes – Un festival al compromisurilor 0Există un obicei al criticii internaționale de a se alinta pe la mijloc de festival că a fost un an slab, parcă mai slab ca celălalt, parcă mai slab ca niciodată, parcă „n-ai ce vedea”. Ș3i acest alint puțin autocompătimitor sfîrșește mai totdeauna cu pariuri aprige despre cine ar merita Palme d’Or, cine premiu pentru regie, cine pentru scenariu sau interpretare. Anul acesta, liniște. Nici un film nu a avut darul de a crea partizanate puternice și nici unul nu s-a ridicat la înălțimea unui „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, „Entre les Murs”, „Gommora” sau „White Ribbon”. Cele câteva filme care au sărit binișor de linia de plutire au la fel de mulți fani ca și detractori și foarte lesne li se pot găsi hibe. Palme d’Or-ul i-a revenit în cele din urmă unui film care nu se afla pe listele de favoriți ale criticilor, însă ar fi fost, previzibil, pe gustul lui Tim Burton, președintele juriului.
„Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives”, în regia thailandezului Apichatpong Weerasethakul, începe suprarealist, cu o cină în familie, pe terasa unei case de la țară, cină la care apar fantoma soției lui Boonmee și fiul acestuia, metamorfozat într-o maimuță cu ochi roșii. Familiaritatea discuției – Boonmee își întreabă nevasta ce a mai făcut în acești 19 ani și cum e cu Raiul, la care ea răspunde că e supraestimat – și umorul scenei te pregătesc pentru un film cum n-a mai văzut de mult Cannes-ul. Însă și umorul și suprarealismul se risipesc curând și din „Unchiul Boonmee” nu rămîne decît o umbră a ceea ce ar fi putut fi un foarte bun film despre noi și viața de dincolo. De aceea, rațiunile juriului vor fi probabil îndelung discutate.
Marele premiu i-a revenit dramei „Des Hommes et des Dieux”, în regia lui Xavier Beauvois, una dintre peliculele pentru care se prevestea un trofeu, la cît de încîntată a fost presa franceză, în special. Filmul se conturează în jurul unui caz real, și anume răpirea și asasinarea a șapte călugări francezi, în timpul războiului civil din Algeria, în 1996. Neașteptată – la modul neplăcut – a fost și distincția înmînată lui Mathieu Amalric, pentru regia filmului „Tournée” (ale cărui protagoniste sînt stripteusele trupei New Burlesque). În Ciad a ajuns premiul special al juriului, acordat lui Mahamat-Saleh Haroun, pentru „Un Homme qui crie”, iar cel pentru scenariu a mers în Coreea de Sud, pentru „Poetry”, de Lee Chang-dong. La interpretare, lucrurile au evoluat previzibil: Juliette Binoche a luat pentru „Copie Conforme” (regia Abbas Kiarostami), iar Javier Bardem și Elio Germano pentru „Biutiful”, respectiv „La nostra vita” (care atinge parțial și subiectul imigranților români). Destinatarul unui Palme d’Or pentru scurtmetraj a fost – surprinzător – un regizor în vîrstă (de obicei, la această categorie defilează tinerii debutanți), Serge Avedikian, cu „Chienne d’Histoire”.
Un singur premiu pentru români la această ediție – „Căutare”, de Ionuț Pițurescu, a fost recompensat în secțiunea paralelă Quinzaine des Réalisateurs – deși cele două pelicule din Un Certain Regard, „Marți, după Crăciun”, al lui Radu Muntean, și „Aurora” lui Cristi Puiu, au fost suficient de entuziast primite încît să anticipeze măcar un trofeu. Pentru cinefilii care stau cu ochii pe Cannes, cele două sînt cele dintîi pe lista de recomandări. Primul, o dramă intimistă, dulce-amăruie, despre destrămarea unui cuplu, al doilea – un film cu accente noir despre mecanismele crimei și banalitatea ei, care pune la încercarea răbdarea, atenția și inteligența spectatorului.
Florentina CIUVERCĂ
Adaugă un comentariu