De la Cartierul roșu la Circuitul roșu
Șah-mat 7 noiembrie 2011 Niciun comentariu la De la Cartierul roșu la Circuitul roșu 1Cînd o țară se vinde turiștilor, trebuie să o facă așa cum o femeie ușoară acceptă să i se vîndă unui străin. Cu farduri pe față, ruj țipător pe buze dar cu conștiința că străinul va călători pe trupul ei ca și cum i-ar aparține în totalitate în acea oră. Pentru că l-a plătit. În Olanda metafora e mai vie ca oriunde în lumea asta. Cînd ai intrat în Red Light District consideri ca ai încheiat un contract cu orașul Amsterdam prin care tu îți cheltui banii cu care ai venit iar orașul te lasă să păcătuiești liber și fără frică în casele de prostituție și crîșmele încețoșate de fumul drogurilor ușoare.
În căutarea turiștilor cu care să facă un asemenea contract, România s-ar farda și s-ar ruja pentru a lăsa străinii să călătorească pe trupul însîngerat al fostului dictator Nicolae Ceaușescu. Ceea ce pare simplu la prima vedere devine complicat ca un stufăriș cînd încerci să deschizi, în avanpremieră acest drum.
Am vrut de curînd, împreună cu doi colegi de la Al Jazeera English, să vedem trei dintre cele mai reprezentative locuri fără de care acest circuit ar fi de neînchipuit. Locul unde s-a născut dictatorul, locul unde și-a pierdut puterea și cel în care și-a pierdut viața. Toate trei ar trebui să facă parte din celebrul Circuit Roșu pentru că fără ele turistul ar privi în continuare zidurile grele ale Casei Poporului crezînd că acolo a locuit cel mai temut dictator din Estul Europei și ar pleca la fel de nedumerit acasă.
La Scornicești, casa unde s-a născut Nicolae Ceaușescu stă-ncuiată. Bat în poarta legată cu un lanț de nepotul după soră al tiranului și privesc lung la statuia albă ca o cretă, hidoasă, ridicată în curte. Nimic, nici o mișcare. Colegii încep să-și piardă răbdarea, iar după vreo jumătate de oră văd, în curtea alăturată, o potaie. Cu cîteva rafale de pietre reușim să facem animalul să latre suficient cît să-l trezească pe nepotul celebrului dictator. Omul, cu vocea stinsă după somnul de după-amiază, pleacă să aducă o cheie de la un prieten din oraș, așa că se-ntoarce după vreo oră: „Nu-l găsii, era plecat, da’ făcui rost de cheie de la nevastă-sa cînd se-ntoarsă de la piață”. Bună treabă, zic, și intrăm triumfător după ce poarta, dezlegată de lanțul gros, cade cu zgomot în curte, prăbușită din balamalele rupte. Vedem casa, curtea și statuia, vorbim cu nepotul și ne lămurim că, dacă el nu vrea, și nu vrea, n-o să le deschidă turiștilor. „Aici e proprietate privată, intră doar cine vreau eu să intre”. Așa că pornim spre Tîrgoviște. Aprobările pentru a vizita clădirea în care a fost judecat cuplul dictatorial se iau greu și asta după cercetări încrucișate. Locul de pe Aleea Castanilor a fost o cazarmă militară care aparținea de Ministerul Apărării.
Azi aparține de Ministerul de Interne, fiind o unitate de jandarmi. Ca să treci de poartă ai nevoie de aprobarea ministrului de Interne. Ca să intri în clădire ai nevoie de o altă aprobare, de la Consiliul Județean Dîmbovița, care a luat-o în patrimoniu. De pozat din stradă nu e voie, de filmat nici atît. Peretele unde s-a petrecut celebra execuție are niște urme dar nu de gloanțe, ci de ciment, că oamenii au fost gospodari și-au umplut găurile, apoi au dat puțin cu bidineaua. Sala de judecată e ca o clasă de școală părăsită. Scaune și băncuțe rupte, parchet umflat și cîteva covorașe făcute sul. Cam asta-i tot, așa că încercăm cel de-al treilea loc din circuitul roșu, balconul unde și-a pierdut puterea dictatorul. Numai că fostul Comitet Central de Partid este azi sediul central al Ministerului de Interne. Ca să intri trebuie să te aștepte cineva. Ca să intri pe balconul ultimului discurs al dictatorului, trebuie să te aștepte chiar ministrul de interne, pentru că în el ajungi din antecamera oficialului care a moștenit „Cabinetul 1”. Așadar, succesul circuitului roșu depinde de disponibilitatea ministrului și de cîți turiști va putea acesta să primească. Revenind la comparația cu Cartierul Roșu, vedem că țara noastră și dacă ar vrea să se vîndă n-are cum să le arate străinilor mare lucru pentru că-și ține trupul în corset legat cu lanțuri și încuiat cu lacăte care depind de multe, mult prea multe aprobări.
Liviu IOLU
Adaugă un comentariu