Scrisoarea lui Kubrick
Șah-mat 25 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Scrisoarea lui Kubrick 3În 1968, Stanley Kubrick avea armata română la picioare. 50.000 de soldați erau gata să treacă granița (!) în Iugoslavia și să facă pe oștenii lui Napoleon (înainte ca Sergiu Nicolaescu să-i poarte prin bătăliile lui Mihai Viteazul), în „cel mai bun film realizat vreodată” – după cum anticipa oarecum autoironic regizorul.
„Napoleon” urma să fie grandios, spectaculos, costisitor, și urma să mute cîteva divizii întregi de militari români în afara statului comunist. Regimul lui Ceaușescu fusese de acord să primească doi dolari pe cap de soldat, pe zi, la filmări, cu trei dolari mai puțin decît statul iugoslav, unde se aflau pămînturile pe care scrupulosul Stanley Kubrick le găsise foarte asemănătoare cu cele de la Waterloo. În cele din urmă, Iugoslavia s-a opus unei astfel de „invazii”, fie ea și în scopuri cinematografice nevinovate. Dintr-o dată, „Napoleon” se poticnea, cum avea s-o facă pînă la sfîrșitul carierei sale de „cel mai bun film niciodată realizat”.
Materialul de studiu al lui Stanley Kubrick pentru această producție epică de proporții se află depozitat în 88 de cutii (citise circa 500 de cărți despre subiect), cele mai importante documente fiind incluse în volumul „Stanley Kubrick’s Napoleon: The Greatest Movie Never Made” (Napoleon, Stanley Kubrick: Cel mai mare film care nu s-a mai filmat) de Alison Castle (o incursiune foarte interesantă pentru cinefili). Trei ani mai tîrziu, cu gîndul la armata română dispusă să lupte în fața camerei de filmat și cu bugetul redus după retragerea MGM din producție, Kubrick îi scria unui asociat o scrisoare în care propunea mutarea platourilor în România. Un document interesant, ale cărui ramificații merită studiate în arhivele statului comunist, suprinzător de deschis la planurile grandioase ale unui cineast „imperialist”.
20 octombrie 1971
1. Propun să încheiem un contract pentru a filma „Napoleon”, bazat pe următoarele premise:
2. Voi scrie un nou scenariu. Normal, în cei doi ani care au trecut de cînd l-am scris pe primul, mi-au venit idei noi.
3. E imposibil de spus ce voi face exact, cu excepția faptului că mă aștept să-mi iasă cel mai bun film realizat vreodată.
4. Buget de 4 milioane, sub linie. O parte din el, de circa 1 milion, de cheltuit în România, pentru scenele mari.
5. Interioarele și exterioarele mici vor fi realizate în locații, cu o foarte mică echipă franceză, ca pentru documentar. Ideea e să facem economie, să filmăm cu lumina naturală ca să-l facem să pară real (ca la „Portocala mecanică”) și să exploatăm interioarele deja decorate disponibile în Franța.
6. (…) nici un alt mare star nu intră în discuție. Sugerez actori de un calibru impecabil, ca Patrick Magee (Mr. Alexander în CWO), iar alții sînt deja disponibili la prețuri de rezonabile, de non-staruri.
7. Aș aborda metoda de producție în trei părți „stop și mai departe”. Filmele mari întîmpină probleme pentru că se fac planificări uriașe înainte și cînd încep filmările, planificările încetează. Ș responsabilitățile de zi cu zi. Ideea ar fi să avem așa:
1. O parte filmată cu 10 oameni, interioare în Franța. Lumină naturală și simulată.
2. Stop și refacem planul pentru x interioare modeste și x – y număr de oameni.
3. Exterioare mari în România: bătălii, marșuri, revoluție. Fiecare secțiune va fi planificată înainte, dar va fi suficient timp să rediscutăm tot între fiecare dintre părți. Tot personalul, cu excepția lui x, y, z, va fi lăsat liber. Contractele cu actorii vor prevedea toate astea.
(…)
11. Lucruri de făcut imediat: permisiunea de a filma în Franța, înțelegerea cu România, de căutat locații în Franța și România, scenariu, bani în plus pentru scriitori și drepturi asupra cărților.
Florentina CIUVERCĂ
Adaugă un comentariu