În club RS, jazz-ul german s-a auzit dublu
Șoc-șoc-groază! 5 mai 2014 Niciun comentariu la În club RS, jazz-ul german s-a auzit dublu 28Marți, pe 29 aprilie, în cadrul evenimentului CaféKultour, Club RS a fost vizitat de jazz-ul german. Cei trei membri ai formației „Ditzner Twintett” au purtat publicul prin întreaga lume pe ritmuri inspirate din diferite zone ale globului, sau au adus sunetele clasice ale trecutului și le-au transformat în muzică pentru tineri, reușind să îmbine simfonia cu jazz-ul. Iar tuba, trombonul și tobele nu au lăsat publicul să se odihnească decît după ce a fost purtat de muzică prin întreaga lume.
În Club RS este agitație, dar una care seamănă cu cea dintr-o familie atunci cînd oaspeții vin în vizită. Toată lumea cunoaște pe toată lumea, iar strîngerile de mînă sînt însoțite aproape întotdeauna și de îmbrățișări. Cei trei membri ai trupei de jazz „Ditzner Twintett” din Germania trec protocolar printre mese, salutînd pe toată lumea cu cîte un zîmbet. Concertul începe cu cîteva triluri lungi scoase de trombon. Sunetul trist se scurge calm, iar Bernhard Vanecek pare să se fi contopit pe deplin cu instrumentul său. Roland Vanecek, fratele său care cîntă la tubă, îi răspunde ca un ecou, și doar toba scoate din cînd în cînd cîteva sunete sprințare.
După prima piesă aflăm și originea numelui formației. „Prima parte a trupei face parte din numele toboșarului, Erwin Ditzner, iar a doua vine de la «twins», pentru că eu și fratele meu sîntem gemeni”, ne lămurește Bernhart. „O tobă și două trompete? Say waaat?” sînt cuvintele care pornesc ritmurile următoarei piese. De la tubă, Roland, unul dintre frați, se mută la armonică. Deși la început alertă, melodia își liniștește treptat acordurile și doar tobele se aud furioase, ca niște valuri ce se izbesc de metereze. În club nimeni nu mai scoate nici un sunet. Doar de la etaj, rezemați de balustradă, cîțiva tineri privesc cum degetele cad alerte pe clape sau cum bețele lui Erwin fac tobele să tresalte.
Tangoul transformat de tobe
Bernhard lasă pentru o clipă trombonul pentru a ne explica povestea următoarei melodii. Este inspirată de peisajele din Caraibe, iar sunetele de tope tribale ce pornesc de îndată îi ridică și pe ultimii leneși de pe la mese. La etaj, balustradele devin parteneri de dans, căci cele cîteva fete care pînă atunci priveau fermecate la artiști, își mișcă pașii pe ritmurile alerte. Energia publicului se transmite și artiștilor, membrii trupei fiind veseli și sprințari, deși cu o zi înainte au avut spectacol la Cluj și urmează să zboare apoi spre Bulgaria. „Am întîlnit aici oameni deosebiți și asta ne umple de energie”, ne explică cu zîmbetul pe buze Roland.
De la trombon, Roland trece la o armonică în miniatură ce scoate sunete de acordeon. Totul se transformă într-un tango lent și romantic, iar publicul e cu totul captat de muzică. Doar un băiat înalt, cu dread-uri, ce pare, după tricoul cu o formație rock și privirea pierdută, că a greșit concertul, se așază plictisit, cu o bere în mînă, pe scările din spatele formației. Butonează de zor pe telefon și mai soarbe din cînd în cînd, cu sete, din sticla de lîngă el.
Imediat ce tobele se liniștesc, iar tuba și trombonul își amuțesc sunetele, unul dintre frații gemeni ne prezintă cele două albume pe care le-au scos pînă acum, ultimul, intitulat „Sîmbătă”, avîndu-l cu ei pentru vînzare.
Trecutul prezentat în ritmuri noi
Acordurile orientale sînt cele care pornesc din nou spectacolul după o scurtă pauză. Piesa, inspirată „din zece secunde a unei melodii țigănești”, te duce mai curînd într-o piață turcească și nu în mijlocul unei șatre. În club, fumul se ridică în rotocoale albe de la mese, iar vinul clipocește parcă mai vesel în pahare. „The house of jazz”, păstrează tempo-ul alert, însă sunetele sînt clasice, melodia fiind inspirată de atmosfera saloanelor din anii ‘30. Treptat, ritmurile încep să se stingă, iar cei trei membri par să-și arate oboseala în tempo-ul melodiilor lor. Următoarea începe lent, pe note scrise „acum nouă sute de ani” de Hildegard von Bingen, o călugăriță din Germania. Pînă și publicul pare să se fi lenevit, fie de la muzică fie de la paharele de vin ce și-au tot pierdut pînă acum lichidul.
Un vals de-al lui Weber îi afundă pe cei rezenți și mai mult în scaune și doar „Play that”, „ultima piesă a serii” cum o anunță Bernhard, mai animă atmosfera. Suficient însă pentru ca publicul să ceară bis după bis și doar urarea muzicală de „noapte bună” reușește să-i scape pe cei trei membri ai formației, care dispar imediat în culise de teama unui nou bis.
Adaugă un comentariu