Pasărea Rock și-a întins aripile în Casa de Cultură a Studenților
Șoc-șoc-groază! 13 aprilie 2014 Niciun comentariu la Pasărea Rock și-a întins aripile în Casa de Cultură a Studenților 34După mai bine de 40 de ani, Mircea Baniciu, Ioji Kappl și Ovidiu Lipan Țăndărică, foștii membrii Phoenix, alături de chitariștii Lucian Teofil Boar și Cristi Gram, violonistul Mani Neumann și clăparul Vlady Cnejevici au făurit o Pasăre Rock. Una care a ajuns joi, 10 aprilie, începînd cu ora 19.00 și pe scena Casei de Cultură a Studenților(CCS) din Iași. Asemenea celor de la Rolling Stones care și-au adunat instrumentele și după patru decenii, cei de la Pasărea Rock au reînviat din cenușă nu o pasăre Phoenix, ci doar o parte din melodiile acesteia.
În spatele sălii, s-a încins un dans al celor care nu și-au mai găsit stare pe scaunele rămase goale. Al căror loc era în picioare pentru că ritmul tobelor și al chitărilor i-a ținut departe de scaune încă de la începutul concertului. Cei trecuți de 40 de ani, cu plete și barbă încă mai fredonează versurile melodiei Nunta „și ce-o mai cînta, la, lai, lai, la, la, lai”, prinzîndu-se de umeri și sărind în cerc asemenea unor copii neastîmpărați. Cei mai îndrăzneți fug printre rînduri și își pun bărbia în palme sprijinindu-se de scenă, ascultînd și cîntînd cu toată gura fiecare vers.
„Să facem praznic, praznic năprasnic, să facem iureș”, ne-ndeamnă liniștit cei de pe scenă adunînd parcă toate palmele ridicate către ei. Din anii ‘70 și pînă să vină pe scena CCS, melodiile de pe albumul „Cantafabule” au avut timp să fie învățate de toți cei din sală. Așa că la începutul fiecărei melodii nu este nevoie decît de primele acorduri pentru că publicul le recunoaște și izbucnește în urale ca și cum sala s-ar preface într-un foc de tabără în jurul căruia se adună și cîntă din toți rărunchii. Mai ales atunci cînd Țăndărică își amintește că prima dată, la 13 ani, a cîntat pe aceeași scenă, fiind locul de unde a pornit. Pentru că tobele încheie furtunos melodiile, bețele dînd impresia că zboară dintr-o mînă în alta, din public se strigă un lung „bravooo, Țăndărică”. „Da, într-adevăr e bun”, aprobă solistul rîzînd și uitîndu-se mîndru în spatele său. „De fapt, toată echipa e formată din băieți faini și talentați”, adaugă Baniciu începînd să îi prezinte pe rînd.
Amintiri cu haiduci
Dacă prietenia îmbracă mai multe forme, cei de pe scenă ne spun că ea îmbracă de fapt mai multe haine. „Omul își schimbă țoalele, dar năravul ba”, spune stîlcit Ioji Kappl de la bass, iar Mircea Baniciu rîde și explică faptul că următorul moment presupune ca ei să lase deoparte instrumentele și să le ia pe cele acustice. Renunțînd la sacouri sau geci de piele, aceștia revin din culise îmbrăcați în cămăși albe, tradiționale, asemenea unor haiduci. Pentru o imagine mai clară, Țăndărică și-a pus pe cap o pălărie la borul căreia stă elegant o pană. Atît scena cît și zgomotul instrumentelor este redus la jumătate, însă nu și energia celor de pe scenă. Chiar dacă stau pe scaune, cîntă săltînd și dînd din picioare „hey, hey, ei se duc la hanul, hanul ulciorului nesecat, hey”, și încheie abrupt cu „măi, tată, măăi”, făcîndu-ne și pe noi să batem palmele de genunchi asemenea unor tobe.
Deși înainte de începerea spectacolului, în culise violonistul Mani Neumann vorbea doar în engleză și nu descîlcea limba română, pe scenă cîntă dînd din cap versurile melodiilor. Mai mult accentuînd pe onomatopee, de genul „hey, hey, măi, măi sau hei-hop, hei-hop”, cînd încep versurile propriu-zise acesta își lasă bărbia pe vioară și cînta la ea ca și cum ar avea ceva pe suflet.
„Îmi simt sufletul mugur de fluier”, spune Baniciu mai legănat, mai dulce, iar violonistul își lasă jos vioara și cîntă din spate la fluier. Nu doar chitările acustice îl acompaniază, ci și chitariștii care se apropie timid de microfon și îl completează la sfîrșit de vers. Deși plouă și frigul aproape că ne e pătruns în oase de cîteva zile, Baniciu ne reamintește că de fapt, afară stă ascunsă o primăvară care s-a lăsat așteptată. „hei, hei, verde e iarbaa, soarele-i sus pe ceer, hei, hei, dusă e iarna, cu dinții ei de fier”.La al treilea bis, după mai multe solo-uri de chitară și tobe, publicul n-ar mai pleca acasă. Nu le-a ajuns nici „Eșarfa în dar” și nici „Întoarcerea la Orient”, cîntate molcom. S-au strîns toți în fața scenei și caută prilej să îi mai cheme încă o dată pe cei care le-au adus anii ‘70 mai aproape. Cu tot cu amintiri, cu tot cu versuri și haiducie, măcar pentru încă patru minute.
Adaugă un comentariu