Declarații fără cuvinte
De pe scena Iașului 18 ianuarie 2016 Niciun comentariu la Declarații fără cuvinte 20Începutul furtunos al orchestrei dirijate de Ciprian Teodorașcu anunță povestea de dragoste cu un parcurs tensionat, reprezentată în seara de 15 ianuarie, la ora 18.30 pe scena Operei Naționale Române din Iași. Aparținînd stilului „baletul alb”, piesa romantică în două acte sudează sub o singură lege muzica, dansul și pantomima. Încă din debutul primului act este ilustrat conflinctul principal al spectacolului „Giselle” de Adolphe Adam, a cărui coregrafie este adaptată de Mihail Motovilov. La capătul pădurii, pădurarul Hans, prins de mrejele dragostei, merge să îi facă o vizită tinerei Giselle, însă drumul îi este oprit de apariția contelui Albert care vine cu aceleași gînduri la casa fetei. După ce își schimbă straiele nobile, acesta alunecă în pași de dans către locul în care dragostea îl așteaptă. El, însă, este în căutarea unui flirt, pe cînd Giselle, se-ncumetă în dans cu aceeași vîltoare și pasiune cu care și-a dăruit inima contelui. Fata, prin naivitatea și delicatețea firii sale, a făcut să înmugurească în Albert florile iubirii.
Trupurile lor se-mpleticesc firav ca o declarație de dragoste, iar vocile lor sînt redate de orchestră cu exactitatea unui narator și surprind în sunetele viorilor zbuciumul sufletesc al celor care mai mult zboară decît ating pămîntul.
Un sunet de corn anunță nu doar trecerea unui cortegiu de vînătoare, ci și momentul declanșator al furtunii. Contele se rupe din dansul iubirii, ascunzîndu-se în pădure pentru a nu fi recunoscut, iar logodnica, Bhethilda, și tatăl lui Albert îi cer ospitalitate chiar mamei lui Giselle. Cele două fete, impresionate de modul de viață al celeilalte schimbă între ele darurile materiale, dar și cele sufletești.
Dansînd cu aceeași înflăcărare, Giselle este întreruptă de pădurarul Hans, care îi aduce dovezi despre înșelătoria lui Albert. De data aceasta, sunetul cornului aduce adevărul la lumină și marchează punctul culminant. Întregul cortegiu ajunge în piațeta satului unde îl găsesc pe conte alături de tînăra țărăncuță. Plină de naivitate, Giselle dă ascultare inimii și așteaptă de la iubitul ei infirmarea acuzațiilor. Lumea în care dansul prin iubire sfida orice lege a gravitației nu o mai salvează, iar confruntarea adevărului o duce pe fragila fată aproape de granițele nebuniei. Doborîtă de gravitatea faptelor, ea se prăbușește la pămînt, lipsită de vîltoarea vieții.
Orbiți de egoism pentru a-și îndeplini scopul propriu, Hans și Albert i-au adus moartea lui Giselle. Pierderea și neîmplinirea sentimentului suprem adîncesc durerea celor doi îndrăgostiți care merg să viziteze, pe rînd, mormîntul lui Giselle. În răceala nopții, pe marginea lacului strălucesc cîteva luminițe din care se distinge silueta crăiesei ielelor, Myrtha.
Speriat, Hans fuge în pădure, unde se rătăcește, iar din nebunia spaimei se aruncă în lac. Pe Albert, însă îl provoacă la dans pînă la epuizare. Puritatea lui Giselle nu a pălit asemeni chipului ei și îi oferă putere contelui care rezistă pînă la ivirea zorilor. Trezindu-se ca dintr-un vis din dansul ielelor, acesta se prăbușește, răpus de durere, pe mormîntul fetei.
Bucuria de a trăi și neputința de a prețui ceva la timp este zugrăvită migălos de mișcările fluide ale balerinilor care se perindă pe scenă ca prin viață, trăind totul la intensitatea unei note muzicale.
Ecoul ultimului sunet al viorii umple sala și se plimbă printre spectatori, iar în aplauzele lor e cuprinsă întreaga dramă pe care au cunoscut-o generații întregi: trădarea.
Adaugă un comentariu