Dragostea îngenuncheată de tentațiile trădării
De pe scena Iașului 13 martie 2016 Niciun comentariu la Dragostea îngenuncheată de tentațiile trădării 10Începutul puternic al reprezentației orchestrei dirijate de maestrul Cristian Oroșanu face să tresară publicul pestriț, format deopotrivă din copii, adulți și oameni ai muzicii. Cu toții s-au adunat joi seara, pe 10 martie, începînd cu orele 18.30, la Opera Națională Română din Iași, pentru a fi martorii muți ai uneia din cele mai tragice povești de iubire de la Romeo și Julieta încoace. Drama „Rigoletto” a lui Giuseppe Verdi sudează sub o singură lege muzica, dansul și cîntecul. O petrecere cu fast ce are loc la curtea Ducelui de Mantova, anunță începutul primului act. Costumele somptuoase și perucile albe ne aruncă într-un cadru desprins din mijlocul secolului al XVI-lea. Tînărul duce i se confesează unui curtean că îl interesează o fată frumoasă pe care a zărit-o recent la biserică, dar aria „Pentru mine, toate femeile sînt la fel” dezvăluie intențiile necurate pe care le are acesta.
În partea cealaltă a scenei, despărțită de un perete fals, este conturată o siluetă gingașă acoperită de o rochie albă de mătase ce reprezintă puritatea, dar și naivitatea fetei în sufletul căreia au înmugurit florile iubirii. Fără să își dea seama că e păcălită, Gilda se aruncă cu pasiune în brațele ducelui care s-a deghizat într-un student sărac pe nume Gualtier Malde. Firele poveștii devin și mai încîlcite cînd în scenă apare Rigoletto. Pentru că a rîs de femeile batjocorite de duce, bufonul loial și servil atrage asupra lui blestemul unui tată îndurerat, iar acesta se răsfrînge asupra lui cînd își dă seama că a fost păcălit și a ajutat la răpirea și batjocorirea propriei fiice.
Actul al II-lea anunță răzbunarea lui Rigoletto, iar vocea lui este redată de orchestră cu exactitatea unui narator. Este surprins în sunetul tobei și al cornului zbuciumul sufletesc al unui tată care și-a pierdut odorul iubit. După ce o recuperează pe Gilda, acesta plănuiește să îl atragă pe duce într-o capcană și apoi să îl omoare, dar bunătatea și dragostea fetei pentru cel care i-a frînt inima e atît de mare, încît ea are putere să-l ierte și încearcă în zadar să tempereze setea de răzbunare a tatălui ei.
Trocul sentimentelor
Fulgerele și tunetele produse de orchestră anunță cea mai furtunoasă și întunecată noapte. Plină de naivitate, ca și cum a descoperit pentru întîia oară fiorii dragostei, Gilda vede cu durere cum tatăl său încearcă să o întoarcă împotriva ducelui și să o „trateze” de iubire. În acest scop, el o aduce pe fiica lui la hanul ucigașului Sparafucile, unde ducele va veni ademenit de Maddalena, frumoasa soră a ucigașului. Întreaga scenă este privită de cei doi de la geamul hanului. Planul bufonului a funcționat, iar Gilda este convinsă de acesta să plece acasă și să se îmbrace cu haine bărbătești pentru că intenționează să fugă cu ea din Mantova. Rigoletto încheie contractul cu Sparafucile, iar ducele urmează să fie omorît la miezul nopții. Prinși între tentația banilor și atracția Maddalenei pentru duce, ucigașul este înduplecat în ultima clipă de sora sa, iar împreună plănuiesc să îl omoare pe primul călător care va pune piciorul în han în noaptea aceea. Întreaga discuție este surprinsă de Gilda, pe care dorul nu a lăsat-o să plece fără să își ia rămas bun de la cel pe care îl iubește.
Sentimentul suprem al iubirii o face pe Gilda să se sacrifice pentru dragostea ei. Aceasta bate la ușă, iar cuțitul îi străpunge inima îndurerată și încercată de atîtea sentimente, marcînd, astfel, punctul culminant al poveștii. Cînd zorii se ivesc, iar Rigoletto vine să își recupereze „trofeul”, descoperă îngrozit că în sacul pe care l-a dus la malul rîului se află propriul copil. Sentimentul de neputință este zugrăvit de fiecare notă muzicală a artiștilor. Gilda a fost ucisă de orgoliul propriului său tată și durerea pricinuită de cel iubit. Tatăl și fiica își iau rămas bun și își cer unul altuia iertare, iar aceasta moare în brațele lui. Rigoletto își amintește de blestemul contelui, iar ecoul ultimului sunet al orchestrei umple sala și se izbește cu putere de spectatorii care au fost martorii întregii drame produse de unicul sentiment bun și veninos în același timp: iubirea.
Adaugă un comentariu