Miliarde de iubiri omorîte în toate timpurile
De pe scena Iașului 30 martie 2015 Niciun comentariu la Miliarde de iubiri omorîte în toate timpurile 32Miercurea trecută, 25 martie, pe scena de la Teatru Fix am pornit într-o călătorie cu autostopul. Nu ne-am plimbat prin ținuturi îndepărtate ori exotice, ci am vizitat mai multe „Lumi Posibile” în care granița dintre realitate, vis și conștiință este mereu pusă la îndoială. Totuși, dacă nu ar fi să cădem în detalii, povestea ar fi simplă: el, un tînăr neobosit și îndrăgostit care o caută pe ea. Iar din „miliardele de iubite”, toate au fost doar întruchiparea ei, întrucît căutarea lui nu se va sfîrși niciodată.
De multe ori probabil ne-am pus în papucii altcuiva și ne-am imaginat cum ar fi dacă în momentul respectiv, am fi altcineva, în altă parte, într-o cu totul altă viață. Și nu mă refer la sentimentul de déjà vu care dispare la fel precum apare, un fum de țigară ce se evaporă în eter înainte să-l miroși. Ci la modul cum un păpușar s-ar juca pe sine pe mai multe scene deodată. O astfel de viziune au transmis miercuri seara mîna de actori tineri în premierea piesei „Lumi Posibile” de Joghn Mighton pe scena călcată de tramvaie de la Teatru Fix.
În prima scenă, ni se fac cunoscuți doi detectivi, Berkley și Williams, care încearcă să deslușească o crimă aparent imposibilă. Camera faptei este încuiată pe dinăutru, iar corpului fără viață de pe podea îi lipsește creierul. Nu există urme de tăieturi și nici sînge, iar pe niște monitoare care înfășoară scena, ne sînt prezentate mai multe probe. Aceleași monitoare, de altfel, servesc mai apoi pe post de conștiință a personajului principal, proiectînd fie nori abstracți care-și schimbă forma și culoarea în funcție de starea personajului cît și frînturi de amintiri.
Dacă lumea criminaliștilor este una actuală, înfiripată în realitate prin elemente precum berile Heineken pe care cei doi bărbați le sorb într-un moment de cumpănă, planul lumii protagonistului, George, este unul pe care nu-l putem determina.
Ne unește ne desparte
Cadrele scenice ale piesei tind să se întrepătrundă între ele, vrînd să atragă atenția asupra legăturii slabe între imaginație, realitate și amintiri în care George hoinărește neobosit. Acesta din urmă o caută pe Joyce, descoperind-o de mai multe ori, în mai multe lumi și mai multe variante întrucît „eu sînt toată lumea”.
Aventurîndu-se prin numeroase „lumi posibile”, bărbatul are mereu impresia că trăiește în mare, la un metru sub apă, „un ecran de sticlă” făcîndu-i imposibilă scăparea. De aceea, la un moment dat, o variantă a lui Joyce îi reproșează că „ești aici dar mîna mea trece prin tine”. Cu cît încearcă mai mult să o găsească pe fată în mai multe realități și să o compună ca într-un tablou la care s-ar închina toată viață, cu atît George se fragmentează și mai tare, iar mintea lui este mereu la altceva atunci cînd discută cu Joyce.
Scenele dintre cei doi jonglează cu cele ale detectivilor, în a căror lume crimele inexplicabile în care oamenii rămîn fără creier se înmulțesc, Berkley și Williams simțindu-se din ce în ce mai neajutorați. De aceea, asistentul începe să ia lecții audio de sporire a inteligenței prin stimularea imaginației, fiindu-ne aruncate bucățele din puzzle-ul cel mare. O altă piesă care se adaugă este și Louise, creierul unui șobolan, păstrat într-un vas de sticlă pe care celălalt detectiv, Berkley, îl primește cadou de la un cercetător. Pe mintea rozătoarei sînt testate diferite stimulente, materia cenușie devenind treptat o obsesie pentru criminalistul care refuză să mai creadă în rațional odată ce misterul se adîncește.
„Te voi omorî în toate lumile..” aude la un moment dat George după ce se întîlnește cu Joyce, însă nu ne putem da seama încă dacă este un vis, ori conștiința protagonistului care încă mai sîngerează din cauza pierderii soției sale care murise cu trei ani în urmă. De asemenea, lumile în care bărbatul călătorește par că se prăbușesc una peste alta, versiunile lui Joyce suprapunîndu-se în timp ce mintea bărbatului se cicatrizează cu fiecare replică.
„Lumi Paralele” este o piesă a cărei mesaj și posibile interpretări se împletesc de privitor chiar și la cîteva zile după difuzare, viziunea regizorului Theodor Cristian Popescu alături de scenografia Velicăi Panduru creînd un cub rubik, cu numeroase detalii, lăsîndu-ne pe noi să le întoarcem pe toate fețele pînă să ajungem la capătul lumilor.
Adaugă un comentariu