Răsăritul celor trei maeștri
De pe scena Iașului 7 aprilie 2014 Niciun comentariu la Răsăritul celor trei maeștri 7Vinerea trecută, pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, am avut șansa să asistăm la o dezbatere la care nu s-au folosit cuvinte. Ci doar instrumente. Sub ordinele dirijorului Radu Postăvaru, membrii ai Filarmonicii Moldova Iași și soliștii Bujor Prelipcean, Șerban Mereuță, Dan Prelipcean și Filip Papa ne-au redat „Dialogul Maeștrilor”.
Primul a fost Antonio Vivaldi, care ne-a șoptit în urechi culoarea anotimpurilor și ne-a redat sentimentul unei tranziții infinite. Mai întîi am tremurat a nerăbdare, apoi a frig, după care ne-a fost cald, și am trecut înapoi la frig. Mișcările dirijorului au fost precum un taifun, și de fiecare dată cînd acesta și-a aruncat mînile în aer, direcția vîntului s-a schimbat subit. Obedienți, artiștii filarmonicii au fost precum un roi de furnici. Neobosite și mereu coordonate, instrumentele ne-au transmis și au căutat o altă voce. Apoi l-au găsit pe Bach.
După ce ne-am lăsat cuprinși de tăcerea mîngîietoare a nopții, am fost sufocați mai apoi de o gaură neagră, amplificată de viorile care ne-au amăgit cu iluzii. Am reușit în cele din urmă să scăpăm, Radu Postăvaru vrînd parcă să arate că el este cel care ține hamurile. A sărit în aer cu furie, s-a uitat fioros către instrumentiști precum căpitanul unei nave de pirați, și a scos spada pentru un duel cu sine. Totuși, nici unul dintre ei n-a apucat să dea lovitura finală căci maestrul i-a oprit și i-a dezarmat pe amîndoi. Dirijorul a redevenit o singură persoană.
Frică, anxietate, nebunie, și haos au fost stările care pot descrie cel mai bine pledoaria artistului. Pînă și Radu Postăvaru a părut la un moment dat posedat și în brațele-i întinse parcă dansa cu focul.
De fiecare dată cînd maeștrii au stat să-și regăsească gîndurile, toți cei din sală i-au răsplătit cu aplauze. De la doamnele dichisite de la lojă, pînă la tinerii care nu au mai găsit loc pe scaun și au stat pe scări. Nu s-au foit, nu s-au mișcat și nici măcat nu au clipit. Cu fiecare silabă care răzbătut sala precum un ecou furios, tinerii au devenit și mai încremeniți în poziția lor.
Maestrul care a avut ultimul cuvînt pe scena Teatrului Național a fost Ludwig van Beethoven. Spre deosebire de celelalte două fantome, care ne-au menajat, Beethoven ne-a legat o ancoră de 50 de tone de picior și ne-a dat drumul într-un ocean. Frică, anxietate, nebunie, și haos au fost stările care pot descrie cel mai bine pledoaria artistului. Pînă și Radu Postăvaru a părut la un moment dat posedat și în brațele-i întinse parcă dansa cu focul.
Cînd în sfîrșit am rămas cu toții fără apărare, marionetele de pe scenă au pregătit un imn. Nu aveam cum să îl știm, însă chiar dacă l-am fi știut, tot nu ne-am fi putut opune. Simțurile ni s-au ascuțit, iar vîrfurile degetelor care se mișcau fără voia noastră ne prevesteau că urmează să se întîmple ceva. Bețele viorilor se mișcau haotic prin aer și parcă încercau să ne exorcizeze. În cele din urmă, totul s-a oprit subit, soarele s-a întîlnit cu luna, iar noi ne-am luat rămas bun de la maeștri.
Adaugă un comentariu