Tastatură pe post de ar­cuș

1001 de chipuri Niciun comentariu la Tastatură pe post de ar­cuș 1

Zgomot. Ritm. Fum, oa­meni, a­buri de euforie într-un pub de cîțiva metri pătrați și un puști în spa­te­le unui pu­pi­tru cu playere și zeci de CD-uri ne­as­­cultătoare, pentru pri­ma dată. Se chea­mă „warm-up” în lim­bajul de petrece­re și se întîmplă în urmă cu doi-trei ani într-un orășel din sudul țării, în­a­inte ca DJ Vania să-și pună setul de muzică.

Același puști, după o vreme, cu o no­­uă poveste: ,,PC-ul este singurul in­stru­ment la care eu «cînt»”, îmi spu­ne Victor Mihăilescu. La 22 de ani a a­juns să lucreze cu Horațiu Mălăele la un film, să-i mixeze și să-i ma­s­­te­ri­zeze o piesă lui Marius Moga sau lui Brad Vee Johnson, fost component în trupa Boney M.

Cu butoanele a început să se joa­ce mai serios în primul an de faculta­te, după ce n-a fost admis la Artă re­gi­­zorală în București și de atunci nu l-a mai oprit nimeni. Firav și cu urechi­le ciulite, analizează orice sunet și îl întoarce pe toate părțile: ,,îmi des­chid clapele, sintetizatorul și con­trol­­lerul midi, după care daw-ul (digital a­udio workstation) meu preferat, Able­ton Live, și apoi depinde ce am pe or­dinea de zi”, îmi spune scurt Victor, de parcă i-aș înțelege lim­ba e­lec­tro­ni­că. La un click distanță stau as­­cunse su­te de instrumente, no­­te mu­zi­­cale, voci și efecte de tot fe­lul. Bu­toa­nele și liniile tremurînde sînt contro­late de Victor, ca într-un experiment ne­bun într-un laborator. De da­ta aceasta e chiar studioul lui, constru­it lîngă ca­să. O vi­oa­ră de aici, un bass din stîn­ga, voci de pe stradă din alt document, puțin ritm, to­ba mai ta­­­re, su­ne­te de club, un play final, „save” și pie­sa e gata. ,,Cî­teo­da­tă nu știu cînd să mă opresc. În sensul a­cesta mă a­ju­tă alți prieteni produ­că­tori în gu­s­tu­rile cărora am încredere. Există în­tot­deauna riscul de „supra­pro­duce­re”, poate nu mi se pare ceva în re­gu­lă, schimb un instrument sau o par­­te întreagă”. Cu haine cu­minți, u­șor timid și gînditor îl găsești mai tot timpul. Cînd căștile îi chinuie timpa­nul devine un fel de păpușar care în­vîr­te pe degetele lungi și fine mințile iubitorilor de beat. ,,A citi bine publi­cul e unul dintre talentele unui DJ ca­re se învață foarte greu. Dacă el nu se distrează atunci e clar că am luat-o într-o direcție greșită și trebuie să «schimb banda»”, îmi zice Victor ro­tindu-se cu scaunul și atingînd din cînd în cînd tastatura.

DJ de România

A fost să învețe inginerie de su­net în Marea Britanie, a uitat de fa­cul­tate pentru o perioadă și a început să-și facă loc printre DJ-ii cunoscuți. ,,Londra nu s-a lipit de mine prea bi­ne, cine își imaginează că acolo e mai ușor se înșeala amarnic. Pentru a fi inginer de sunet în România nu trebuie să ai niciun act, se poate în­vă­ța din mers, trebuie doar să cunoști pe cine trebuie și să ai și puțin no­roc.” De curînd Victor a ales să se tran­sfor­me în Platonic Scale, ,,ca să-l poată re­ține lumea mai bine pe zona techno”. Are puține piese ,,umane”, cre­de el și ar vrea să compună co­loa­na so­no­ră a unui lungmetraj.

Schimbă rolurile așa cum schim­bă ritmul, azi în Iași, mîine în agi­ta­ția cluburilor din vest, în Vamă sau oriunde există un player și o boxă ga­­ta să elibereze energia electronică. Iar acest lucru este posibil pentru că în treaba unui DJ ,,totul este permis și cî­teo­dată atîta libertate este cople­și­toa­re”.

Diana IABRAȘU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top