Balet la pian

Povești fără timbru Niciun comentariu la Balet la pian 3

Delia Ligotchi mijește ochii spre mama sa, Mihaela, iar între gurile de tort cu ciocolată se mai încurcă în enumerația de „domni și doam­ne”, pe care i-a avut ca profesori. „E ta­re zgubilitică”, își aruncă Mihaela mîi­nile în aer, parcă pentru a-și imita fi­i­ca, „mereu trebuie să-i găsim ce­va nou de făcut”. De la trei ani, fetița a avut o înclinație spre „activitățile în plus” și nu spre cele impuse de gră­­diniță, iar acum de școală, unde este în clasa I. La orele de pian, can­to, dan­suri moderne și teatru, De­lia mer­ge conștiincioasă, dar pe cele de dans de societate și balet a trebuit să le șteargă cu radiera de pe lis­tă „fiindcă o cam aglomerau”.

Părinții au fost grijulii și cînd au ales școala, „una cu program diferit decît altele”, pe care să o urmeze și care să aibă un after-school la care micuța să-și facă temele și să „ofe­re mai mult decît orele de română și matematică”. Așa că, în după amie­zile de miercuri, joi și vineri, cînd is­prăvește cu adunările și pune sti­loul în ghiozdan, Delia se deghi­zea­ză în Albă ca Zăpada sau face „frămîntări de limbă” pentru a nu ră­mîne în urmă față de ceilalți co­legi.

Ora de responsabilitate

„E cam greu cu trezitul la sfîr­șitul săptămînii, cînd are ore la Pa­latul Copiilor”, scrutează gînditor Mihaela claia de păr blond-miere a fetiței care se afundă în canapea sau se mai ridică pentru a recita cîte o poezie. Iar cînd își reia scena cu mîn­catul tortului și scapă farfuriuța din plastic, privirile mamei și ale tată­lui se ațintesc asupra ei, însă nu o cear­tă. „Înainte de toate sîntem prie­teni, nu-i așa?”, o întreabă mama, dar în ochii copilei care a ridicat „farfuria zburătoare” încă se citește că ar aștepta măcar o mică muștru­lu­ia­lă. Cum aceasta întîrzie, se grăbește singură să adauge că „limita care nu se trece e cea a bunului simț” și se încruntă puțin, spre amuzamentul părinților.

„Niciodată nu am obligat-o să facă ceea ce nu-i place”, își mă­soa­ră Mihaela, asemenea unei profesoa­re de muzică, timpii și mișcările din glas. „Pactul” pe care micuța l-a fă­cut cu părinții a fost să nu renunțe la ore doar pentru că se plictisește sau i se pare greu, ci atunci „cînd nu-i mai place, iar noi n-o putem du­ce cu forța”. Mama apreciază că îna­in­tea educației primite acasă și la școa­lă, cea care contează cu a­de­vă­rat e „baza pe care ea singură și-o clă­dește, ca persoană”. În spatele ore­lor de teatru și pian stau de fapt alți fac­tori, nu doar cel de „ocupare a timpului”. Astfel încît, „un copil va învăța să se educe singur, să aibă răbdare și să-și ducă sarcinile la bun sfîrșit”, iar Mihaela socotește despre copiii care nu-și pot înfrîna manifestările în public că „nu sînt iubiți suficient”. Asta i-a și determinat pe cei doi părinți să pună ba­ze­le unui after-school propriu, pe care urmează să-l inaugureze la în­ce­putul anului viitor.

După ce termină de recitat încă o serie de poezii, „pe care le spu­nem în fiecare seară în loc de rugă­ciuni”, și pe care le va interpreta la serba­rea de Crăciun, Delia își dă seama că i-a scris prea devreme scri­soa­rea Moșului. Îmbufnată și cu gîndul la cățelul pe care și-l dorește, Deliei i se reamintește „trebuie să arăți că ești responsabilă”.

Mădălina MORARU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top