Balet la pian
Povești fără timbru 26 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Balet la pian 3Delia Ligotchi mijește ochii spre mama sa, Mihaela, iar între gurile de tort cu ciocolată se mai încurcă în enumerația de „domni și doamne”, pe care i-a avut ca profesori. „E tare zgubilitică”, își aruncă Mihaela mîinile în aer, parcă pentru a-și imita fiica, „mereu trebuie să-i găsim ceva nou de făcut”. De la trei ani, fetița a avut o înclinație spre „activitățile în plus” și nu spre cele impuse de grădiniță, iar acum de școală, unde este în clasa I. La orele de pian, canto, dansuri moderne și teatru, Delia merge conștiincioasă, dar pe cele de dans de societate și balet a trebuit să le șteargă cu radiera de pe listă „fiindcă o cam aglomerau”.
Părinții au fost grijulii și cînd au ales școala, „una cu program diferit decît altele”, pe care să o urmeze și care să aibă un after-school la care micuța să-și facă temele și să „ofere mai mult decît orele de română și matematică”. Așa că, în după amiezile de miercuri, joi și vineri, cînd isprăvește cu adunările și pune stiloul în ghiozdan, Delia se deghizează în Albă ca Zăpada sau face „frămîntări de limbă” pentru a nu rămîne în urmă față de ceilalți colegi.
Ora de responsabilitate
„E cam greu cu trezitul la sfîrșitul săptămînii, cînd are ore la Palatul Copiilor”, scrutează gînditor Mihaela claia de păr blond-miere a fetiței care se afundă în canapea sau se mai ridică pentru a recita cîte o poezie. Iar cînd își reia scena cu mîncatul tortului și scapă farfuriuța din plastic, privirile mamei și ale tatălui se ațintesc asupra ei, însă nu o ceartă. „Înainte de toate sîntem prieteni, nu-i așa?”, o întreabă mama, dar în ochii copilei care a ridicat „farfuria zburătoare” încă se citește că ar aștepta măcar o mică muștruluială. Cum aceasta întîrzie, se grăbește singură să adauge că „limita care nu se trece e cea a bunului simț” și se încruntă puțin, spre amuzamentul părinților.
„Niciodată nu am obligat-o să facă ceea ce nu-i place”, își măsoară Mihaela, asemenea unei profesoare de muzică, timpii și mișcările din glas. „Pactul” pe care micuța l-a făcut cu părinții a fost să nu renunțe la ore doar pentru că se plictisește sau i se pare greu, ci atunci „cînd nu-i mai place, iar noi n-o putem duce cu forța”. Mama apreciază că înaintea educației primite acasă și la școală, cea care contează cu adevărat e „baza pe care ea singură și-o clădește, ca persoană”. În spatele orelor de teatru și pian stau de fapt alți factori, nu doar cel de „ocupare a timpului”. Astfel încît, „un copil va învăța să se educe singur, să aibă răbdare și să-și ducă sarcinile la bun sfîrșit”, iar Mihaela socotește despre copiii care nu-și pot înfrîna manifestările în public că „nu sînt iubiți suficient”. Asta i-a și determinat pe cei doi părinți să pună bazele unui after-school propriu, pe care urmează să-l inaugureze la începutul anului viitor.
După ce termină de recitat încă o serie de poezii, „pe care le spunem în fiecare seară în loc de rugăciuni”, și pe care le va interpreta la serbarea de Crăciun, Delia își dă seama că i-a scris prea devreme scrisoarea Moșului. Îmbufnată și cu gîndul la cățelul pe care și-l dorește, Deliei i se reamintește „trebuie să arăți că ești responsabilă”.
Mădălina MORARU
Adaugă un comentariu