Bătrînele suverane ale valurilor sărate
Povești fără timbru 23 octombrie 2012 Niciun comentariu la Bătrînele suverane ale valurilor sărate 5Pentru a putea pleca cu mașina din Dublin spre continent, călătorii trebuie să treacă prin portul Hannover, de unde se îmbarcă cu tot cu automobil pe una dintre modernele vase de transport. Din depărtare, acestea sînt privite de două veterane ancorate în port, feribotul care străbătea odată valurile Mării Baltice pînă în insulele Arane, Naomh Eanna, și o barcă ruginită de salvare, RNLB Mary Stanford. Împreună, au strîns peste un secol de navigare pe apele din jurul și din afara Irlandei, fiind cele mai bătrîne nave din portul irlandez. Astăzi, însă acestea stau abandonate într-un doc pe Grand Canal și singurele valuri pe care le mai leagănă carena sînt cele făcute de vasele care le-au luat locul.
Dublinul este străbătut de un mare canal de apă, care se varsă direct în portul unde sînt părăsite cele două ambarcațiuni. De-a lungul rutei plutesc tot felul de bărci cu motor, restaurante cu pînze, dar pe nici una dintre acestea nu s-a așezat măcar o pată de rugină, ci strălucesc mîndre în bătaia soarelui. Întîlnesc la capătul liniei de apă un fotograf care încearcă să prindă pe aparatul său tocmai cele două pensionare care stau sprijinite liniștite pe ancore la fel de bătrîne ca ele. „Acum sînt două magazine care funcționează în interioul Naomhei”, îmi spune acesta îndreptîndu-și privirea spre titanul veștejit.
Fără indicațiile lui aș fi ocolit portul în întregime ca să ajung în locul unde cele două nave au rămas amarate de mai bine de douăzeci de ani. Astfel, după o plimbare printre depozitele portului, containerele stivuite unul peste celălalt, zăresc vîrful albastru cu urme roșiatice al feribotului. Din depărtare n-ai spune că vasul nu s-a mișcat din loc de zeci de ani, însă, cu cît te apropii mai mult remarci vechimea vaporului, de unde a început să se depună rugina și să cadă vopseaua. Nici balustradele care-l mărginesc de-o parte și de alta nu au scăpat de petele roșiatice, iar pe cabina din care căpitanii priveau odată cu binoclul în larg și-au făcut cuib un stol de pescăruși obosiți.
În partea stîngă a Naomhei stă amarată barca de salvare Mary Stanford, ca un pui sub aripa protectoare a cloștii, deși Mary e mai bătrînă cu vreo două decenii. Ascunsă de ochii indiscreți ai lumii, nici peste aceasta anii n-au trecut cu ușurință. Pentru a o proteja de asprimea vremii din port, peste ea a fost întinsă o prelată, care-i ascundea aproape în întregime puntea. Însă rugina și-a croit loc ca o pînză de păianjen pe carena pe jumătate scufundată în apa mării.
Magazinul de 20 de ani
Accesul la cele două magazine din interiorul bătrînei Naomh Eanna se face pe aceleași uși de fier din partea dreaptă a feribotului pe care se îmbarcau, pe vremuri, mateloții. La intrare trebuie să îmi aplec capul ca să nu mă lovesc de unul dintre bunurile prăvăliei, care atîrnă deasupra ușii. Aici îl întîlnesc pe Andrew, fiul proprietarului, care tocmai căra o placă de surf pe umeri. „Naomh Eanna este cel mai vechi feribot din Dublin, care odată călătorea pînă în insulele Aran, portul din Galway și alte insule de pe traseu. Tatăl meu mi-a spus că a fost construit prin anii 50’, deci cred că are în jur de 60 de ani”, povestește tînărul, plimbîndu-și mîinile prin părul des.
Începe apoi să-mi spună că, pe lîngă afacerea de familie care i-a fost lăsată în grijă, a mai căpătat de la părintele său și o pasiune pentru windsurfing. „Tatăl meu a fost un practicant înrăit și îi plăcea tot ce este legat de navigat, dar sincer nu cred că vreodată își închipuia că-și va petrece viața la bordul unui vapor, vînzînd echipamente.” Nici Andrew, de altfel, dar din copilărie a stat atît de mult timp în preajma tatălui său și a plăcilor cu care se înconjura tot timpul, încît a ajuns să fie unul dintre primii studenți ai școlii de windsurfing înființată de acesta. „În 1991 tatăl meu a vrut să-i învețe și pe alții cum să practice sportul său favorit, dar nu avea unde să-și stabilească sediul pentru cursuri.” Instructorul a fost abordat printr-un prieten de firma care deține feribotul, ca să închirieze spațiul în care se află acum magazinul. „Deși aveam doar cîțiva ani, tatăl meu m-a luat la primele lui cursuri de windsurfing. După, a deschis și spațiul acesta, iar de 20 de ani încoace tot aici sîntem, tot mai vindem echipamente, tot pe Naomh Eanna”, îmi povestește cu un zîmbet nostalgic vînzătorul.
Începe să mute cîteva lucruri din prăvălie, iar în locul în care acestea erau agățate apar bucăți negricioase de perete care îmi amintesc că, de fapt, la bordul feribotului, în trecut, erau ținute tot felul de mărfuri. „Deși pe moment acest loc îl folosim ca să ne vindem echipamente de surfing și windsurfing, tot acest spațiu era utilizat pe vremea cînd traversa pe lîngă coasta Irlandei pentru a transporta lăzi cu mîncare, fructe, animale domestice, de pe țărm pe insulele înconjurătoare”, îmi spune Andrew, privindu-mă atent pe sub ochelari. El n-a prins vremea în care vaporul se lupta cu valurile, în schimb, a avut în vizită vechi navigatori care au traversat marea spre insulele Aran la bordul Naomh Eanna. „Mai vin oameni să revadă vasul, dar nu stau prea mult de vorbă, doar mai spuneau că priveliștile erau minunate și, chiar dacă răul de mare îi mai lua pe nepregătite, se întorceau numai cu amintiri plăcute.”
După ce aproape o jumătate de secol a avut de înfruntat aceleași obstacole pe mările dezlănțuite, feribotul nu a reușit să țină pasul cu timpul, iar anii au început să fie mult prea rapizi pentru ea. „A devenit mult prea bătrînă, iar firma care o deținea a decis să o schimbe cu ceva mai modern, ceva în pas cu vremurile. Ca să scape de ea, compania pur și simplu a abandonat-o aici. Dar dacă nu făceau asta, nu cred că mai aveam acest magazin”, îmi zice Andrew.
Salvatoare fără grai
Cînd vine vorba să-mi povestească cîte ceva despre vecina și mai bătrînă a vasului, Andrew ridică ușor din umeri si îmi spune să încerc la cel de-al doilea locatar al Naomhei, deținătorul magazinului de alături. Ca să ajung la acesta, trebuie să o iau prin cea de-a doua ușă de la intrarea în feribot, în spatele căreia dau de un hol în care încă s-au mai păstrat componente din vechiul mecanism de funcționare al vasului. Ceea ce pare a fi un generator este pus într-un cub de sticlă, frumos aranjat, cu vopseaua albastră încă lucind la lumina becurilor.
La capătul culoarului îl întîlnesc pe domnul Gavin, un bărbat mai în vîrstă, cu părul închis la culoare și cu un accent irlandez autentic, mai greu de înțeles pentru vorbitorii ocazionali de engleză. Pe peretele din spatele ghișeului, bărbatul ține agățate la vedere trei poze. Una în care se încărcau mărfurile pe feribot, a doua cu un grup abia venit din adîncuri și din a treia zîmbea o imagine mai tînără a bătrînului din fața mea. Văzînd că am rămas cu privirea agățată pe fotografii, bărbatul îmi spune că timp de 15 ani a lucrat în industria muzicală ca director general al unui studio de înregistrări, Virgin Records. „În 1999 pur și simplu n-am mai putut continua astfel și din una în alta, am ajuns să deschid acest magazin odată cu școala de scufundări pe vapor”. Gavin însă nu a rămas indiferent la cea de-a doua sa casă și, cu timpul, a învățat mai multe despre Naomh Eanna, cît și despre cea mai veche șalupă de salvare din port, Mary Stanford .„Deși a fost implicată în multe misiuni din cel de-Al doilea Război Mondial, Mary a primit și o medalie de aur pentru vitejie din partea reginei pentru o cu totul altă misiune”, îmi povestește bătrînul.
Totul s-a întîmplat în anii ’30, cînd, surprins de o „vijelie cu de toate, zăpadă, ploaie, tunete”, vaporul Comet a rămas prins în apropierea unor stînci de unde nu mai putea atinge în siguranță țărmul. „Deși condițiile erau vitrege, echipajul de pe Mary Stanford a plecat în larg să salveze oamenii de pe Comet.” Luînd un pahar gol în mînă, vînzătorul începe să povestească despre rezistența echipei, care, pe durata misiunii a stat fără mîncare, somn sau apă. „N-au avut nici timpul și nici vremea de partea lor, dar au reușit să salveze toți marinarii de pe vapor. 63 de ore a durat misiunea, dar nimeni nu s-a dat bătut, nici echipajul, nici barca de salvare.” Gavin își îndreaptă privirea pe geam, spre Mary Stanford, fixîndu-și ochii pe barca ce în urmă cu aproape 70 de ani, cu motorul turat la maxim, salva mateloți căzuți peste bord.
Canalul pe care cele două pensionare de oțel sînt ancorate mai este folosit astăzi doar de „căpitanii” bărcilor de mare viteză și de o companie care duce turiști în curse cu iahturi moderne. De cînd n-au mai ridicat ancora, cele mai bătrîne vase din portul Dublin au ajuns în jurul lumii doar prin fotografiile vizitatorilor.
RNLB Mary Stanford
(ON 733)
Între anii 1930-1959, barca de salvare a participat la mai multe misiuni prin apele din sudul Irlandei, din apropierea portului Ballycotton. Această zonă este cunoscută drept una foarte periculoasă din cauza vremii vitrege și a stîncilor. În total a salvat 122 de vieți și a avut 41 de plecări pe mare. Mary Stanford este însă cunoscută pentru salvarea echipajului vaporului Comet, în care, timp de 63 de ore, acesta a făcut șase drumuri pentru a muta tot personalul de pe vasul naufragiat. Momentul în care ultimii doi au fost salvați a fost imortalizat pe o ștampilă și, de asemenea, Mary Stanford a devenit prima barcă de salvare care să primească o medalie de aur pentru vitejie.
În 1959 a fost înlocuită cu șalupa Ethel Mary și a fost părăsită în docul Grand Canal. Aceeași grupare care se ocupă de restaurarea Naomhei Eanna a arătat interesul să se ocupe și de cea mai bătrînă ambarcațiune din Dublin.
Naomh Eanna
Vasul a fost construit în 1956 în șantierul naval Liffey din Dublin și a durat doi ani pînă a fost finalizat. Din 1958 pînă în 1988, Naomh Eanna a cărat pasageri și mărfuri pe de-a lungul coastei de vest a Irlandei, insulele Aran și portul orașului Galway. Din 1989, ea stă ancorată în docul Grand Canal din Dublin, unde este și astăzi. Un grup care se ocupă de restaurarea vasului dorește ca, la finalizarea proiectului, să încorporeze un muzeu în interiorul feribotului, să o pregătească din nou pentru valurile sărate, ca să participe la festivale maritime și să ancoreze prin porturile europene.
Paul ANDRICI
Adaugă un comentariu