Călugărul din Bucium cu grad de sergent major
Povești fără timbru 17 decembrie 2011 Niciun comentariu la Călugărul din Bucium cu grad de sergent major 37Părintele Hrisostom, la cei 88 de ani, muncește zilnic cîte 16 sau 17 ore la Mănăstirea „Tuturor Sfinților” Bucium din Iași. El deschide în fiecare dimineață la ora patru, cu pași grăbiți, fără a se folosi de baston și cu spatele încovoiat, ușile mănăstirii. Tot el este cel care, în drum spre chilia sa, le închide seara, la ora 10. În cei 88 de ani de viață, au trecut peste el greutățile celui de-Al Doilea Război Mondial, dar și asupririle din regimul comunist. Astăzi, și le aduce aminte pe toate, și știe că a trecut peste ele „cu ajutorul bunului Dumnezeu” și cu puțin noroc. Dacă în tinerețe vopsea garduri cu mîndrie, astăzi dă sfaturi celor tineri. De moarte îl mai desparte o jumătate de metru de hîrtie.
Are cîteva ore de pauză la amiază, dar azi îl găsesc aranjînd cîteva acatiste și vorbind cu doi enoriași care au venit să capete cîteva vorbe de înțelepciune. Mereu își găsește timp pentru ei. Nu mai aude bine, iar ce nu înțelege îi roagă să scrie pe un carnețel. Barba albă îi cade pe piept, ochelarii îi ține pe vîrful nasului și se uită pe deasupra lor, aruncînd priviri prin sticla veche doar cînd urmărește literele acatistelor sau cărților sfinte. Nu mă ia în seamă cînd mă prezint și-mi întinde direct un pix și o foaie. După ce citește textul mîzgîlit de mine zîmbește și îmi spune să îl aștept la intrarea clădirii alăturate. Ajungem într-o bibliotecă mică în care se mai afundă în lectură cei cîțiva elevi de seminar teologic sau studenți de la Facultatea de Teologie care pășesc pragul mănăstirii în căutare de sfaturi și îndrumare. Mulți dintre ei ajung să-și scrie necazurile pe o foaie care ajunge sub ochelarii bătuți de vreme ai părintelui.
De vorbă cu securiștii
La lumina mai puternică din camera mică se disting urmele lăsate de timp pe chipul părintelui, iar rîuri albăstrui îi brăzdează mîinile, din loc în loc mai apărînd cîte o pată maronie pe piele. Nu a avut o viață ușoară și citești asta din privirea melancolică și din albastrul cenușiu al ochilor săi. În cel de-Al Doilea Război Mondial a trebuit să facă Școala Militară ca să nu fie trimis direct pe front, iar opoziția pe care a avut-o comunismul împotriva religiei nu i-a permis să rămînă în mănăstire. „Am avut multe de suferit, dar Dumnezeu a avut întotdeauna grijă de mine”, spune părintele aranjîndu-și barba care cade pe haina neagră, ca un povestitor care își drege alene cuvintele.
Prima dată a avut probleme cu Securitatea în anul 1958. Își aduce aminte cum, într-o noapte, pe cînd era la mănăstire „au apărut 89 de securiști”. Atunci a fost „anul de răscruce cu Securitatea”. Erau căutați el, părintele Arsenie Papacioc și părintele Marcu pentru că erau pe o „listă a autorităților”. „Părintele Marcu a făcut 20 de ani de închisoare și o vorbă nu a scos la cele mai cumplite pedepse, la sutele de bătăi la talpă. Nimic nu zicea. A îndurat 30 de grade timp de trei zile, apoi trei zile la minus 30 de grade. A rezistat și a ieșit vorbă că-i fachir. Acum, se spune că-i cel mai mare sfînt din cimitirul Sihăstriei”, iar imediat se întoarce spre fereastră, parcă urmărind în zare plaiurile mănăstirii.
Au fost controlați „din fir în păr”, securiștii au răscolit chiliile tuturor călugărilor, au verificat chiar și în cărți sau printre haine, iar lîngă fiecare frate de mănăstire sau călugăr erau mereu cîte doi oameni care îi supravegheau. Nu știe nici pînă astăzi ce căutau. Părintele Marcu și părintele Arsenie Papacioc au fost arestați, însă el a scăpat datorită unei decorații de eliberator, pe care a primit-o deși nu a luptat nici măcar o zi. Însă, Regimentul 45 din care trebuia să facă parte, dacă nu mergea la Școala Militară, a fost detașat pe frontul de vest, unde „a fost decimat pentru că pe noi nu ne-au pregătit. Nemții au dat instrucțiuni «să nu-i pregătiți».”
A făcut armata de trei ori însă „am făcut instrucție mai mult singur”. Deși era tunar și avea grad de sergent major, a văzut tunul de cavalerie doar de la distanță pentru că „nu mai era nevoie de ei în răsărit.” Au fost ținuți pînă la sfîrșitul celui de-Al Doilea Război Mondial și a terminat armata știind să facă doar defilare și mînuiri de arme.
A doua oară l-a căutat Securitatea în 1959, cînd avea 36 de ani. Cu palmele adunate în poală, părintele povestește cum cei care controlau „aveau un consens. Dacă găseau ceva pentru arestare puneau un pistol sub pernă pentru a avea un motiv mai solid ca să ne ridice. Cînd a venit controlorul, care era un căpitan, să vadă ce s-a întîmplat, a zis «ce, pernă-ți trebe ție. Un chetroi». Și a ridicat perna, dar nu a găsit nimic. Atunci m-am dus la tata și la mama, care erau veniți în vizită, și le-am dat perna să o ducă acasă. Le-am spus că la mănăstire perna n-are voie.” A scăpat și de această dată, dar din cauza decretului din 1959, a fost nevoit să plece din mînăstire pentru că nu avea cel puțin 55 de ani, cum obliga legea.
De la pus pavaj la vopsit garduri
Însă pe teritoriul țării era nevoie de profesori. Și cum părintele avea absolvite facultățile de fizică, matematică și cea de filosofie, s-a pornit să predea la mai multe școli. În vacanțele de vară însă, era întotodeauna împărțit între casa părinților și mănăstire, iar în fiecare duminică era mereu primul la biserică. Din acest motiv „au început activiștii să mă încolțească. M-au pus odată să dau cu var gardul miliției. Dar, bucuria mea, pentru că tata a fost zugrav și știam meserie. Se uitau să vadă dacă fac mofturi ca să se ia de mine, dar mie puteau să-mi dea tot satul să-l văruiesc”, îmi împărtășește părintele zîmbind larg.
Autoritățile nu au încetat niciodată să-i caute „nod în papură” și bătrînul monah își amintește cum „într-o vară, a venit un comandant în satul în care eram repartizat să predau, să vadă ce fac. Și pentru că la sat e noroi, eu tot timpul liber mă ocupam să pun pavaj, pietre. Atunci făceam legătura cu cancelaria și mijlocul curții, unde era o fîntînă. Eram pe la mijlocul lucrării și apare comandantul, iar la fîntînă era o învățătoare bătrînă.” Comandantul s-a apropiat de femeia și a întrebat-o de ce bărbatul acela înșiruie pietre în curtea școlii. Aceasta i-a spus că asta „face mereu; pune pietre”. Și bărbatul a plecat, neputînd să-i facă nimic. Astfel de controale deveniseră pentru el o rutină, ba chiar, la un moment dat, a fost trimis un profesor de geografie „să-l țină în vizor”, dar „a venit 1964, nu se mai făceau arestări și nu m-am mai temut, am scăpat de grijă”.
Cancerul pierdut pe drum
Nu s-a putut întoarce la mănăstire pînă în anul 1984, după ce a ieșit la pensie, și cînd „ultimul care se opunea venirii mele la mănăstire într-o căruță din aia lungă se expedia”. Părintele Hrisostom își amintește că a încercat să se-ntoarne mai repede la Bucium, însă erau mereu oamenii controlați la intrare și din cauza asta le-a cauzat probleme călugărilor. „Părinții spuneau să nu vin că se desființează mănăstirea, iar maicile se luau de cap, așa că mi-am văzut de treabă.” Nu s-a rupt de tot de mănăstire și, în secret, mai lua legătura cu părintele lui duhovnicesc, al cărui nume îl poartă și care mereu îl ajuta cu sfaturi și „cuvinte pentru suflet”.
Pare că nu vrea să spună mai multe despre tatăl său adoptiv din mănăstire și care a murit chiar în camera în care a devenit acum bibliotecă. Îmi arată unde era patul pe care acesta și-a dat duhul și unde stătea el, ascultîndu-l, în chilia transformată în încăpere pentru cărți. „Aici era patul și eu ședeam pe scaun alături și îi țineam mîna în timp ce un părinte bătrîn îi controla pulsul. Pulsul îi bătea și respirația a încetat.” Se oprește pentru o clipă să-și dreagă vocea și rămîne cu privirea țintuită în perete. „Avea 95 de ani. Și după încă cinci ani, am apărut la mănăstire definitiv. Ar fi împlinit 100.”
A fost preoțit imediat după ce s-a întors la mănăstire, în 1984, din cauza unei eczeme la picior de care medicii au spus că e cancerigenă și incurabilă. După revoluție a aflat însă că nu avea cancer, iar aceleași persoane care, în comunism, au vrut să-l scoată afară din mănăstire, s-au întors din nou împotriva lui. „Au văzut că nu mai muream, dar nu mai aveau cum să mă alunge, că au căzut de la putere”. În 1992 a fost numit stareț al mănăstirii pînă în 1999, cînd s-a retras din funcție pentru a se putea ocupa „de treburile duhovnicești”. Acum, la cei 88 de ani, administrează plata cheltuielilor de la mănăstire și împarte povețe cu sacul.
Experiența pe care a acumulat-o îl ajută să aibă mereu o vorbă bună pentru toată lumea. Îmi spune că, în mănăstire, ca și în viață, nu e bine să fii mîndru. Rămîne zîmbind, în întîmpinarea amintirii care i-a răsărit în minte. „Odată, cîțiva profesori, foști colegi, l-au întîlnit pe părintele Cleopa și l-au întrebat de mine. El a zis că pun cu rădăcina în sus.” Părintele o spune și acum tuturor, că, la mănăstire, trebuie să faci ce ți se spune, nu trebuie să ai mofturi. Apoi continuă făcînd cu ochiul, complice. „Adevărul este altul. Crinul este mîndru, mătrăguna scîrboasă, iar iarna dispar amîndouă, dar rădăcinile rămîn în pămînt. Dacă scoți rădăcina de crin este mică pe cînd aia de mătrăgună grasă, frumoasă. Din cauza asta nu e bine să ai pretenții. La noi, la mănăstire, tot timpul este iarnă și dacă e rădăcină de crin,cu pretenții, e vai de capul ei. Nu e bine să te lauzi cu frumusețea. Zi că ești urît, că ești mătrăgună.”
Nu i-a plăcut niciodată părintelui să se îngrijească de treburile altora, să se amestece în ce au alții de făcut. Îl întreb, așternînd întrebarea pe carnețelul ce stătea între noi, ce părere are despre celelalte confesiuni. Îmi răspunde fără a sta pe gînduri că nu trebuie să ne intereseze, că nu trebuie să știm ce fac alții. Iar dacă dintre aceștia sînt persoane care ne dușmănesc, atunci trebuie să-i iubim și să privim relația dintre ei și noi ca o afacere. Noi ne iertăm și prietenii și dușmanii dacă ne greșesc, „iar Dumnezeu ne iartă greșelile noastre”. „Dar să-l ierți zdravăn pe dușman, să-l iubești, că el se spală de păcate.” Apoi rîde cuprins brusc de cine știe ce amintire. Fața, care pînă atunci era palidă și cu trăsături obosite, i se îmbujorează. Îmi povestește de Dumnezeu, de sfinți și de faptele lor de parcă ar fi fost de față cînd s-au întîmplat. „De necurat, cu Doamne miluiește scapi”, continuă părintele la fel de însuflețit. Îmi spune că doar chemînd divinitatea în ajutor ajungi ca un copil fără griji, care dacă are doar o coajă de pîine din care molfăie, e tot dolofan.
De 40 de ani scrie pentru fiecare literă din alfabet, pe pătrățele de hîrtie, cuvinte de duh pentru că „litera e moartă, iar duhul e viață”. Hîrtiile puse una peste alta s-ar înălța la zece metri de la pămînt. „Mai am încă jumătate de metru de completat la teancul de hîrtii și după mă duc și eu sus, că nu mai am nimic de făcut aici”.
Andrei MIHAI
Adaugă un comentariu