Clubul pentru nomazii cerului
Povești fără timbru 3 aprilie 2012 Niciun comentariu la Clubul pentru nomazii cerului 16Fie că este vorba de parașutism, planorism sau aeromodelism, instructorii de la aerodromul din Iași au grijă să deschidă cutezătorilor neînfricați ai norilor o portiță către ieșirea din monotonia de zi cu zi. Aceștia nu au reușit doar să creeze campioni naționali și internaționali, ci au ajutat și la formarea celor care le-au călcat pragul ca oameni. Dintre aceștia, mulți ajung să cîștige medalii la concursuri naționale, dar majoritatea au reușit să-și îmbine pasiunea cu muncă, dînd la schimb combinezonul de parașutist pentru uniforma de ofițer sau halatul de medic.
Ca să îl găsești, trebuie să te uiti către nori. Acolo vei întîlni cea mai mare parte a instructorilor Aeroclubului „Alexandru Matei” din Iași. De sus, clădirea pare cît o minge, șutată cu prea mult zel dinspre Stadionul „Tineretului” ce și-a găsit loc în mijlocul cîmpului, rătăcită pe cărările bătucite de vreme de pe dealul Abatorului.
După ce trec de poarta mare și grea din plasă de sîrmă și de cei cîțiva maidanezi întinși la soare pe iarbă, dau de biroul comandantului. Sorin Constantin Enghel e exact așa cum ne imaginăm piloții de luptă, cu mustață, ochelari de soare circulari cu rame subțiri, geacă de fîș și ton ferm. A rămas loial aeroclubului din Iași încă din liceu, cînd urma cursurile de parașutism. Astăzi încearcă să transforme ambiția și pasiune tinerilor care frecventează clubul, în performanță. Îl întreb dacă-și mai amintește de primul său salt și începe să rîdă. „Îți mai amintești de prima dragoste? Cam așa e și cu primul salt, nu poți să-l uiți. Nu poți să descrii emoția pe care o ai la al X-lea sau și la XV-lea salt. Numai acolo sus îți poți da seama cum e.”
Origini și țeluri
Ca tradiție, comandantul îmi spune că în Iași s-a dezvoltat întîi planorismul, care trimitea oameni în aer încă de prin 1912, cu un planor al elevilor Liceului Național. Mai apoi, în 1938 cînd s-au pus bazele aeroclubului, au luat naștere și primele inițiative ale parașutismului. Nici zborul cu motorul nu a fost ignorat, însă lipsa resurselor și a unui teren adecvat a dus la dispariția sa între timp. Și nu e ușor să reziști cu fondurile pe care le ai, mai ales cînd sponsorii evită să facă parteneriate. „Nu văd reclamă mai frumoasă în a sări cu parașuta și a vedea că un parașutist aterizează și scrie ceva pe parașuta lui. Cred că toată lumea citește ce scrie pe parașuta lui, nu ? Ei, oamenii de afaceri nu înțeleg chestia asta”, spune instructorul. Singura finanțare pe care o primesc este de la bugetul de stat, existînd locuri gratuite pentru cei care vor să facă parașutism sau planorism, cu vîrsta între 16 și 22 de ani. Însă, în ciuda dificultăților, centrul a reușit să scoată sportivi apreciați la nivel național și să cîștige premiul pentru aeroclubul anului cîțiva ani la rînd în 1999, 2000, 2001 iar ultima oară în 2007.
Sorin Enghel îmi spune cu mîndrie că, în 2008, au participat, în premieră pentru România, la campionatul mondial de parașutism din Olanda, unde, deși au avut niște rezultate modeste, au ajutat la stabilirea unui record european la suprapunere (n.red.: parașute așezate una peste alta, formînd un diamant sau un romb, în funcție de numărul de persoane) care mai este valabil și acum. „Noi am participat în 2008 cu parașute cu care s-au concurat în anul 1980, la aceeași probă. Ca să vă faceți o idee, adică te duci la Formula 1 cu trabantul”. Pe rafturile din spatele său stau nenumărate cupe și trofee obținute de sportivi de-a lungul vremii la tot felul de competiții naționale și internaționale, dar puține dintre ele sînt recente.
În aer crești mai repede
Una dintre cauzele pe care mi-o explică bărbatul pentru panta descendentă a rezultatelor este îmbătrînirea membrilor din lotul județean, „în sensul că nimeni nu-i mai poate bate, nimeni nu mai are frica că cineva le poate lua locul și nu mai dau randament, nu încearcă să urce mai departe”. De aceea, dar și din cauza resurselor și a dorinței de a ridica ștacheta mai sus, numărul de locuri subvenționate este limitat, partajarea făcîndu-se în urma unui test teoretic. „Nu-i ca la facultate, am luat și merg mai departe. Dacă ai luat examenul ăla nu înseamnă neapărat că și mergi să zbori. Sus, pot să intervină alți factori psihologici. Poate să intervină blocajul și ți-a șters tot hardul, nu mai știi nimic”, a spus bărbatul.
Pe ușa micului birou intră Codrin, unul dintre cei doi gemeni ai comandantului, fericit că astăzi nu a mers la grădiniță și că stă alături de tatăl său, care-și dorește ca măcar unul dintre copii să moștenească pasiunea. Ori de la mama, ori de la tata. Domnul Enghel îmi dă de înțeles că, la fel precum în orice sport, aviația te ajută să te maturizezi. De aceea, acesta preferă să antreneze copii de la vîrste mai mici și să-i pregătească nu doar pentru competiții, ci și pentru viață. „Aviația în general, piloții, și parașutiștii, chiar și aeromodeliștii clădesc caractere. Păi, gîndiți-vă că vine un copil mic la șase-șapte ani și se apucă de aeromodele. În primul rînd că-și ocupă timpul cu ceva, nu stă pe calculator, nu-și pierde vremea prin fața blocului, învață cum să construiască o aeronavă. Poate e doar o joacă, dar fară să vrea învață aerodinamica, învață legile fizicii, cînd el nu știe să calculeze sau să scrie. Și ajunge în momentul în care vrea să devină pilot sau parașutist, cu multe lucruri pe care deja le știe.”
De aceea, instructorul îmi zice că cei care reușesc de mici să treacă de aceste probe, primesc la vîrsta de 16 ani permisul de sărit, care, din punctul de vedere al maturității, este mult mai important decît un carnet auto, deoarece ceea ce ei învață jos de la sol, nu poate fi repetat dinainte. Și aici intervin o serie de riscuri, dar acestea sînt calculate și adesea știi exact la ce anume te supui – spre exemplu vremea de afară, sau efortul fizic pe care-l depui. „Dacă faci o comparație între cîți își rup gîtul cu mașinile, cîți își rup gîtul cu băutura sau cu drogurile, nu cred că-s la fel de mulți ca la noi. Da, s-a întîmplat să-și sclintească piciorul sau chiar să și-l rupă, dar asta se întamplă și pe stradă. Cobori din autobuz, ai călcat strîmb, sau aluneci pe gheață și ți l-ai rupt”, spune Sorin Enghel. Printre cei care s-au format la aeroclubul „Alexandru Matei” se numără piloți de la TAROM, soldați din armată, medici, sau chiar și un profesor universitar de la Politehnică. Acesta din urmă a venit de pe vremea cînd era elev, încercînd pe rînd parașutismul și planorismul. În prezent, el este membru al lotului județean, reprezintă Iașul în competițiile naționale și, mai mult, acesta și-a cumpărat și propriul său planor.
Știința avioanelor în miniatură
De cealaltă parte a complexului, într-o cameră destul de încăpătoare ce servește drept atelier pentru pasionații aeromodelelor, instructorul și mecanicul Eugen Ciurariu lucrează din zori. Acesta, cu o pilă în mînă, aduce cîteva retușuri unei aripi de avion, care va fi folosit pentru cursa la clasa F3B (Acrobații cu modele telecomandate, în interiorul unor spații delimitate). Pe pereții din jurul nostru stau atîrnate zeci de avioane în miniatură, sau aeromodele, după cum sînt ele ai bine cunoscute, cu mărimi diferite și povești aparte. Pe mese zac menghine, pile, imagini cu avioane, borcane cu clei, șipci din lemn și fel de fel de alte instrumente electronice. Bătrînul încă își mai amintește de cum a ajuns prima oară la cercul de aeromodele și, deși acesta a terminat Facultatea de Filologie, pasiunea l-a îndreptat înapoi către ingineria machetelor. Îmi povestește că nu doar cei mici îi pășesc pragul, ci și oameni mai în vîrstă sau chiar pensionari. Duminica dimineața este de obicei ziua în care aceștia se întîlnesc, fie că-s veniți pentru sportul de performantă, fie pentru relaxare.
Iar pentru el, adesea, cel mai mare impediment în construirea unui model este timpul, care variază în funcție de ce vrei să asamblezi. „De exemplu, vezi aici macheta unui avion care a zburat după Primul Război Mondial, Morane Saulniere 35. Pentru a realiza o asemenea machetă care trebuie să corespundă întru-totul avionului real, ai nevoie de cîteva luni bune de documentare, uneori chiar șase, după care mai lucrezi aproape un an la realizarea machetei. E o munca migăloasă, însă plină de satisfacție”, spune bătrînul în timp ce-și pregătește altă pila. Mai poți să-ți cumperi și modelul neechipat, pentru o sumă nu tocmai mică, dar care îți permite să te apuci mai rapid de zbor. Cît mă plimb prin cameră, casc ochii la fiecare jucărie, iar domnul Eugen chicotește în timp ce-mi dă de înțeles că aceste machete construite nu sînt de pus în vitrină, ci sînt menite să răzbată cerul.
Cît despre competiții, bătrînul acoperit de rumeguș îmi spune că, deși încă sînt la început, membrii clubului au reușit să obțină rezultate onorabile, în special la categoria captive, în care trei avioane în miniatură comandate prin cabluri de oțel trebuie să se întreacă într-o cursă de 100 de ture, la care singurul mod în care-ți poți depăși adversarul este pe sus sau jos. O altă categorie interesantă la care aceștia au participat este cea de lupte. „Două modele care au de coadă atîrnate o panglică, se luptă. Cel din spate trebuie să-i taie banda celui din fața și așa mai departe.” Mecanicul zîmbește și, cu o mîndrie trădată de ochi, îmi povestește despre unul dintre juniorii care a participat și a obținut rezultate la mai multe competiții, printre care cupa Moldovei și campionatul național. Cristi Sandu le-a lăsat o impresia plăcută celor de la club prin modul în care a crescut în dibăcie atît de rapid, într-o perioadă atît de scurtă de timp. El a reușit ca, într-o lună de zile, să treacă de la un model mic la unul mult mai mare, stăpînind o serie întreagă de scheme noi, dar și mai dificile.
În timp ce Eugen Ciurariu îmi povestește despre băiat, acesta din urmă își face apariția la atelier, abia ieșit de la ore. După ce-l întreb cum se descurcă la școală, apucă doar să-mi răspundă că e în clasa a opta, cînd bătrînul completează „se descurcă chiar foarte bine”. Băiatul își amintește că, într-o zi, a observat mai multe planoare în aer și, din curiozitate, a mers pînă la stadionul „Tineretului”. La o privire mai atentă către cer, a observat și niște avioane în miniatură. „Aveam și eu un aeromodel din ăsta și nu prea aveam pe unde să zbor, îl mai foloseam doar pe la bunica. Și după ce am văzut că aici zboară mai multe aparate ca al meu, într-o zi am venit și eu. L-am folosit, totul a fost ok, și m-am întîlnit și cu domnul profesor care m-a adus aici”. De atunci, Cristi a venit în mod regulat, iar vara, cînd era în vacanță, stătea chiar și 12 ore, antrenîndu-se de trei ori pe zi.
În spatele nostru, bateria de la planorul teleghidat s-a terminat de încărcat și băiatul pregătește modelul pentru antrenament. Ieșim afară pe cîmp, stabilim direcția din care bate vîntul și ne pregătim de lansare. Din cîteva apăsări de butoane de pe telecomandă pentru a-i porni motorul, instructorul aruncă planorul înainte și acesta se urcă către cer. Cîteva clipe mai tîrziu, apare și Codrin, curios să vadă ce se întîmplă. Încearcă să ochească pasărea din plastic, dar nu reușește. Degeaba încearcă domnul Eugen să-i arate unde e, căci baiatul se entuziasmează și, după ce se învîrte de cîteva ori în jurul nostru cu brațele întinse, exclamă rîzînd: „Uitati-vă și la mine! Eu pot să zbor mai bine”.
Iulian BÎRZOI
Adaugă un comentariu