În Buhuși, evreii au înălțat Zidul Plîngerii
Povești fără timbru 17 ianuarie 2012 1 comentariu la În Buhuși, evreii au înălțat Zidul Plîngerii 114Astăzi, în clădirea sinagogii de altădată a măreței curți rabinice, pe care Isac Fridman a întemeiat-o în Buhuși în jurul anului 1860, rar mai calcă vreun evreu. Între cele două războaie încă mai erau aici nepoții lui Isac, acum doar la ceremonii religioase și înmormîntări se-ntorc de pe drumurile pe care le-au luat în 1975 strănepoții lui, cînd Ceaușescu le-a dat voie prin decret să plece din țară. Descendent al dinastiei Rugiri, rabinul, care avea să fie ultimul din dinastia sa, a ridicat un palat, case, o sinagogă care a fost dărîmată și pe cea care a rezistat pînă azi, cea mai veche dar și cea mai bine întreținută din Moldova și printre cele mai vechi din țară.
Mai vin doar nepoții
Omul de bază al rabinului, Niță, care își avea casa vizavi de sinagogă, ajutor fidel în toate treburile de la palat, povestea, la vremea aceea, din gîndurile înțeleptului, familiei: „Rabinul spune că dacă azi faci trei lei, trebuie doi să-i dai dacă vrei să prosperi, să te descurci pe termen lung, să păstrezi doar unul”, îl puteai auzi bodogănind prin casă. „În fața celor deștepți, bine e să faci pe prostul dacă vrei să-ți meargă bine, așa a zis rabinul”.
De după porțile gardului de fier, astăzi, doi cîini lup latră zdravăn, gata să rupă lanțurile din care se smucesc. Nepotul lui Niță, astăzi deținătorul cheilor de la proprietățile rămase și ale sinagogii și ultimul buhușean care mai știe despre poveștile rabinului de demult, pe care le-a aflat direct de la bunicul său în copilărie, mă invită să intru cu încredere. Înăuntru, pereții albaștri sînt acoperiți de picturi înfățișînd scene din Torah (n.r: „Cele cinci cărți ale lui Moise”) sau simboluri precum Steaua David, pînă aproape de plafonul foarte înalt al clădirii. Ia în mînă una dintre cărțile în limba ebraică așezate pe un postament și îmi explică: „Am pierdut cam jumătate de an în arhivă cu ce-am găsit în limba română, că în ebraică sînt foarte multe dar nu știu eu. A fost aici și un palat. Aici înăuntru se oficiază slujba lor, este un fel de altar al ortodocșilor”. Afară, în fața sinagogii, se uită înapoi spre mine și-mi spune fixînd un punct imaginar cu degetul arătător de la mîna dreaptă, arătîndu-mi din memorie locul în care se afla fosta casă de ceremonii, unde se oficiau unele dintre slujbele evreiești, printre care cununia.
Îmi vorbește apoi despre comunitate, despre cei cinci mii de evrei care locuiau în Buhuși, dar s-au dispersat. Se-ncruntă puțin într-un efort de rememorare a unei scene și adaugă: „Bunicul a fost omul lor, în timpurile bune. Aici e pustiu acum și chiar dacă e singura comunitate care se menține din țară, tot nu mai este ca pe atunci. Mai vin doar nepoții lui Fridman cînd mai dau prin România.” Omul, trecut puțin de cincizeci de ani, își amintește cu drag și nostalgie de copilăria din curtea rabinului.
Arată într-un gest expansiv cu mîna dreaptă: „Tot ce vezi tu aici, cu tot ce-i acuma construit, tot a fost al lor. Au fost niște case în care stăteau neamurile rabinului. A mai rămas o parte, dar după revoluție s-au vîndut, s-au dat. Curtea rabinului, herghelia de cai, pe mijloc era o alee mare. Acolo a fost abatorul, unde se făceau tăierile Kosher (n.r.: nume purtat de dieta evreiască, după anumite norme religioase). Ei nu taie normal gîtul găinilor, ci numai pe jumătate”, îmi explică omul din fața mea, entuziast, ritualul evreiesc.
Comunitatea a vîndut tot
Își întoarce apoi privirea înspre clădirea sinagogii și zice: „Vara asta am făcut acoperișul, puteți merge la sinagoga din Bacău să vedeți că nu este nici una întreținută ca asta. Eu țin corespondența cu evreii plecați în America. Sînt și unii care-nțeleg, care știu și prețuiesc, dar puțini. Oricum, pe ei mai mult îi interesează cimitirul.” În glas i se citește amărăciunea și nostalgia, pentru ca imediat să completeze. „Dar cînd era rabinul, era altceva. Eu am prins palatul. Erau niște încăperi de nedescris. Surorile rabinului au trăit mult, pînă la nouăzeci și ceva de ani și au stat pînă în timpul revoluției cînd au murit, apoi comunitatea evreiască a vîndut tot.” Ridicînd din umeri a neputință, îmi spune: „A lor era proprietatea. Cît o să mai reziste băieții ăștia în America, vrem să facem fațada, curtea s-o placăm cu gresie, să punem niște stîlpi mici cu lumină, ca la felinarele de pe timpuri.” Închide ochii și parcă vede curtea rabinului cum și-o amintea cînd era copil și pe chip i se citește bucuria.
Se asigură că nu e nimeni pe stradă să audă cînd se apleacă să-mi spună șoptit, una dintre cele mai mari taine ale sale. „Am intrat odată-n beci și am zis cîtorva să vină cu mine, să luăm cîteva lanterne. Era luminat cîndva, pe vremuri, mi-a povestit bunicul meu, dar acuma nu mai e. Corespundea, zicea el, cu cimitirul. Pe timpul comuniștilor, țineau ăia brînza aici. Dar ei o țineau pînă la primul nivel, nu coborau mai mult. Mă gîndesc acum, numai naibii să nu se surpe. Cred că să tot fi ajuns atunci pînă la mijlocul străzii ăsteia”, se întoarce pe stradă pe care pășeam și arată cu mîna înspre pămînt. „Atunci ne-am întors; ni s-a făcut frică”.
„Comunitatea evreiască din Buhuși a dispărut, a preluat-o Bacăul. Cînd mergi la ei, foarte puțin mai practică. Eu am vrut să cumpăr terenul de aici, dar ei n-au vîndut că e patrimoniu. Oricum, era plin de case evreiești”. Mă duce după sine spre poarta sinagogii, apoi se uită la strada care se întindea dinspre deal și cobora abrupt, pînă la șoseaua națională, într-un plan pe care noi nu îl mai vedeam. Adaugă, bucuros: „Pe strada asta, «Alexandru Ioan Cuza» și pe «1 Mai» a fost plin de case. Singurele care-au mai rămas însă nedărîmate în oraș sînt două, asta – și îmi arată cu degetul o casă peste drum de locul în care ne aflăm – și cea de lîngă ea. Acolo stătea hahamul. Așa-l chema pe cel care tăia păsările. Pe-o parte și pe alta, pînă la Sala Polivalentă erau numai case evreiești. Cînd, după 1975-1976, Ceaușescu le-a dat voie să plece, s-au dus toți. Am tot ținut legătura cu băiatul hahamului și cu vreo încă doi, trei. Au venit aici anul trecut, dar legăturile s-au pierdut”.
***
Bărbatul din fața mea s-a umplut de-a lungul anilor cu poveștile bunicului său despre viața de la curtea rabinului. Însă povestirile pe care le păstrează cele mai vii sînt acelea ale petrecerilor fastuoase. Iar de la nici o petrecere dată în curtea palatului rabinului nu lipseau faimoasele prăjituri evreiești Hammantaschen, îmi spune bărbatul cu o sclipire în ochi. Fața i se contorsionează într-un zîmbet larg: „Erau, Doamne, niște nunți aici și niște petreceri, de eu nu pot să explic, cum citești în basme. Și cum erau îmbrăcați, oricine venea la rabin era servit și chemat la ospăț. Cînd se făceau sărbătorile astea, se făceau niște fondante cu nucă, niște castañete și fondante-n ciocolată așa de bune! Pentru asta veneam și mă băteam cu toți cînd eram copil”, îmi povestește omul privindu-mă pe sub sprîncene cu grimasa vinovată a copilului de odinioară.
Curtea măturată a sinagogii a primit ultima vizită a evreilor cu cîteva luni în urmă, cînd două autocare au oprit în fața gardului de fier. Au stat două-trei zile, au oficiat slujbe, au vizitat cimitirul și au plecat. Evreii s-au pierdut pentru totdeauna din orașul pe care, altădată, îl făceau faimos.
***
Înțeleptul împricinaților de odinioară
Pe strada „Alexandru Ioan Cuza”, o alee mare, mărginită de o parte și de alta de tufe bogate de liliac alb și mov, luminată de felinare cu făclii aprinse aproape ritualic, se întindea pînă la palatul rabinului Isac Fridman. Lui îi călcau adesea pragul marile personalități politice ale celei de-a doua jumătăți de secol al XIX-lea, iar poveștile spun că, atunci cînd se întîmpla ca România să primească vizite ale oficialităților străine, cel puțin o zi întreagă reprezentanții statelor în cauză și-o petreceau la Palatul rabinului din Buhuși.
Pe toate cele trei străzi principale ale micului oraș, evreii aveau casele aproape pînă în drum. Foarte bine îngrijite, ele ascundeau, în marea lor parte, activitățile micilor negustori buhușeni. Obloanele din tablă ondulată erau în fiecare dimineață trase de gospodine, pentru a face semn soarelui și clienților că e timpul să îi viziteze, într-o altă zi de negoț. Și nu puteai să intri în prăvălia unui evreu fără să a pleca cu ceva de acolo. Luxul și fastul domneau în curtea palatului lui Fridman, iar zilele de sărbătoare erau aparte. Fondantele specifice cu nucă, minuțios pregătite și atît de gustoase și paharele eclatante de cristal atent așezate pe mesele din lemn masiv dădeau tonul petrecerilor. Iar cînd palatul nu răsuna de vocile frenetice ale copiilor extaziați, rabinul se preocupa de soarta semenilor săi.
La rabin veneau toți împricinații, fiecare plîngîndu-se de procesul care i se făcea. Astfel au ajuns la el doi țărani dintr-un sat de lîngă Buhuși și fiecare dintre ei a început să se plîngă. După ce l-a ascultat cu atenție pe primul dintre ei, i-a spus: „Ai dreptate!”, iar al doilea a început să explice situația din punctul lui de vedere. Ascultîndu-l și pe-al doilea, Fridman i s-a adresat împăciuitor: „Și tu ai dreptate!”. În acel moment, un om care stătea pe lîngă el, i-a spus: „Rabi, dar e imposibil să aibă amîndoi dreptate!”, cînd a auzit prompt: „Da, și tu ai dreptate!”
Altădată, legenda spune că-i ajunsese rîndul ministrului de finanțe să îi ceară rabinului ajutor. S-a dus așadar, vorbindu-i despre cum trebuia să crească paritatea leului. Fridman l-a ascultat și l-a rugat să îl lase să se gîndească pînă a doua zi dimineață. În zori, l-a chemat la sine pe ministru și i-a răspuns: „Fă în fiecare leu (N.r.: leii erau monede, la vremea respectivă) cîte o gaură și vinde-i ca nasturi, cu cîte doi lei fiecare”.
Se auzise în oraș de o femeie care făcea farmece, al cărei ultim succes pretins era redarea vederii unui tînăr, care se născuse orb. În ziua cu pricina, cînd tot orașul vuia, el a chemat la sine femeia cu băiatul. Sceptic la această minune, i-a pus tînărului în față cinci culori, apoi întrebîndu-l: „Ce culoare este aceasta?” „Albă”, răspunse el fără ezitare „Iar aceasta?” „Albastră”, a adăugat el tot mai convins „Și tu pînă astăzi n-ai văzut deloc?” „Deloc”, i-a răspuns ferm tînărul. „Atunci, cum se-ntîmplă că știi atît de bine care-i roșu și care-i albastru?”, moment în care femeia l-a împins nervoasă pe băiat spre ieșirea din camera palatului, iar din acel moment nici unul dintre ei nu a mai fost auzit împărtășind miracolul”.
Livia RUSU
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!