În Turn, timpul se joacă pe degete
Povești fără timbru 22 mai 2012 Niciun comentariu la În Turn, timpul se joacă pe degete 10Pentru domnul Ion Cristea, nu există zi în care să nu se minuneze de frumusețea ceasului de care are grijă de mai bine de 20 de ani. Își doftoricește „prietenul” din vîrful Palatului Culturii zilnic și are grijă ca fiecare piuliță să strălucească. Se pierde benevol printre rotițele din bronz care îl fac să ticăie, ca să redescopere plăcerea pe care a simțit-o acum patru decenii, aceea de a ține în viață un mecanism al cărui taine nu le deținea multă lume. Și apoi, există și un motiv mai puternic. „Ceasul din Turn” și îngrijitorul lui sînt amîndoi slujitori ai timpului.
Drumul înspre cămara care adăpostește ceasul de la Palatul Culturii îl știe domnul Cristea și cu ochii închiși și pașii îl poartă sprinten, dar cu grijă, printre schelele din lemn din inima Palatului, evitînd, cu mișcări bine calculate, lespezile putrede. Pînă în Turn scările au părut să fie sute și ceasul a bătut parcă deja orele amiezii, deși nu trecuse de 10.
În fața ușii de tablă, ceasornicarul stă cîteva secunde bune să caute cheia potrivită în noianul de astfel de obiecte pe care le poartă agățate, într-un cerc de metal, precum un șirag cu mărgele. „Am fost aici de atîtea ori încît nici nu mai țin minte și mereu mă încurc atunci cînd o caut, nu știu de ce”, se întreabă domnul Cristea, zdrăngănind cu putere șiragul, parcă pentru a scoate, printr-o magie, obiectul cu zimții potriviți.
Hora Unirii, captivă în turn
În „camera ceasului”, vîntul bate prin toate încheieturile și îi simți atingerile mai ales pe la tîmple. Dar ticăitul orologiului mecanic acoperă orice sunet din încăpere, pînă și certurile porumbeilor, care-și hrănesc puii din micile balcoane exterioare, muțesc.
Mecanismul e la fel de mare ca un motor de locomotivă și un cadran de rotițe și brațe metalice îi alcătuiesc scheletul care se află într-o continuă mișcare. Cercurile aurii sînt crestate și în fiecare secundă, minut și oră, o furcă din metal cam cît o palmă se oprește în micile adîncituri săpate în inele. Dinții metalici sînt acoperiți cu ulei, care lasă o dîră lipcioasă de fiecare dată cînd se mișcă, semn că nu a trecut nici o zi de cînd mecanismul „a fost uns”. „Este un ceas cu timpul de mers ancarat, care înseamnă «a da drumul la dinte cu dinte»”, ține domnul Cristea să lămurească.
Sub corpul orologiului, se oglindește într-o baltă de ulei negru pendulul ale cărui mișcări amintesc de cele ale vechilor ceasuri cu cuc, doar că aici, la oră fixă, nu cîntă o pasăre din lemn, ci „Hora Unirii”. „În 1925, cînd a fost inaugurat Palatul, Hora Unirii avea o altă semnificație, una mult mai mare și profundă pentru oameni decît acum”, povestește domnul Cristea, ocolind cu grijă grinzile din jurul ceasului. „Înainte, oamenii se opreau la oră fix în fața clădirii să asculte cîntecul patriotic, dar acum…”, spune zîmbind pe jumătate, „doar eu și porumbeii mai stăm să-l ascultăm”.
Ceasornicarul bătrîn crede că există o graniță fină între perioada de atunci și cea din prezent. „Pentru oameni este un soi de păcăleală diferența asta dintre comunism și capitalism. Eu spun că nu este nimic schimbat, că dacă muncești acum degeaba, e ca și cum ai face parte din trecut. Nu s-a rezolvat, vă zic eu”, spune pe un ton hotărît domnul Cristea, punctînd ultimele cuvinte cu degetul arătător ridicat în aer. Dar el nu este nici un nostalgic al trecutului, nici un iubitor pătimaș al vremurilor de azi, ci mai degrabă „un om care face lucrurile acestea din pasiune și pentru că dintotdeauna le-a visat” și nu a lucrat decît cu lucruri care i-au ridicat visele către zări mai înalte. Atît de înalte, încît acum trei ani s-a cățărat pe acoperișul Palatului Cotroceni ca să îi restaureze copertina metalică, experiență care l-a adus aproape de cer, mai mult decît oricare alta de pînă atunci.
Vorbește cu drag despre perioada în care a învățat toate aceste lucruri, de la liceu, cînd a început să repare ceasuri, pînă la facultate, unde a făcut secția de Restaurare Metale, „prin ’78” și terminînd cu „toate învățămintele pe care le-am preluat de la foștii îngrijitori ai ceasului de la Palat, care au fost ca o carte pentru mine, mi-au fost niște maeștri foarte buni”, povestește ceasornicarul.
Ion Cristea este unul dintre primii și puținii maeștri atestați în mecanică fină și orologerie, iar prin mîinile lui au trecut atît de multe ceasuri, încît și-ar fi putut deschide un magazin în care să le vîndă, la cît de multe a „vindecat”. „Mi-a plăcut asta de mititel, m-am învîrtit printre tot felul de invenții, chiar și eu am cîteva. Și cînd îți place ceva, faci. Și pe urmă, m-au preocupat și mecanismele, care, cînd eram eu copil, erau vîrful unor întregi tehnologii.
Zodiacul din perete
Încăperea are o boltă înaltă și toată lumina se strecoară prin ochiurile murdărite ale celor trei cadrane încrustrate în pereți. Cercurile din sticlă sînt mari cît zidul unei case bătrînești. Și dacă în exterior acestea arată precum un soare cu razele larg întinse, apărate de străjeri pictați cu sulițe în mîini, după modelul plăieșilor desenați la Castelul Peleș, din interior sînt doar niște bucăți de sticlă vulnerabile, gata oricînd să crape la cea mai mică rafală de vînt. „Se vede că pe fiecare cadran este desenat zodiacul, dar unele semne s-au mai spart de-a lungul vremii din cauza ploilor, a pietrelor căzute, nu știu dacă nu o fi căzut și vreun meteorit”, spune domnul Ion rîzînd cu pofta unui copil.
Unele dintre cifrele romane sînt scorojite, de parcă cineva ar fi răzuit un bilet de loto. „Aici am încercat să scriu cadranele, am adus un bun pictor și a stat vreo două zile, dar l-a tras curentul, i s-au umflat niște fălci uite-așa de mari”, și ceasornicarul își umflă obrajii rotindu-și mîinile în jurul lor ca o vrăjitoare care ghicește în globul de stică, apoi continuă pe același ton amuzat, „iar apoi nu a vrut să mai vină, și-a luat trusa și a plecat”.
De fiecare dintre rotițele aurii ale mecanismului este legată o sîrmă lungă care se înalță înspre tavan și trece dincolo de el. La următorul etaj se află sistemul „carillon” al ceasului, adică cele opt clopote acordate pe tot atîtea note muzicale. „Pe atunci se cînta foarte mult, chiar și din aceste instrumente de metal. Un astfel de grup putea avea pînă la 70-80 de clopote, deci putea scoate orice melodie”, spune bătrînul, trăgînd cu putere într-unul din ele. Zgomotul sperie porumbeii de pe acoperiș, dar ceasornicarul nici măcar nu își acoperă urechile cu mîinile și în următoarele secunde trage de altă sfoară metalică; un alt clopot, cu sunetul mai subțire, răsună în Turn.
Bătrînul ceasornicar nu are degetele mici și sprintene pe care ți-ai închipui că le are un om cu meseria lui. Dimpotrivă, sînt cărnoase și aspre și le frămîntă încontinuu, parcă pentru a le mai îngusta. În schimb, are privirea sprintenă și nici o „boală” de care ar putea suferi ceasul său nu ar avea taină pentru el. Pe masa de lîngă al doilea cadran așteaptă tot felul de alifii, uleiuri și cutii cu vaselină cu care domnul Cristea împinge timpul de la spate. „Îl ung, îl păzesc, am grijă să meargă bine. Ceasul acesta este precum o mașină Dacia care merge continuu zi și noapte și dacă nu este întreținută, ruginește”, spune acesta.
Numai să nu se strice vreo roată, căci aici timpul nu se grăbește, fiecare mișcare este calculată și precisă, orice abatere punînd orele pe fugă. „S-a întîmplat de multe ori să ni se strice cîte o rotiță și să nu avem unde să o facem. A trebuit să apelăm la o fabrică din Bîrlad, singura care mai produce astfel de obiecte. Dar este incredibil pentru nația asta, să distrugă toate fabricile, să nu aibă un om unde să facă o rotiță și să nu spună nimeni, nimic. Eu nu pricep”, se plînge meșterul ceasului.
Ion Cristea își amintește că, în vara anului 1998, bătrînul orologiu și-a oprit bătăile din cauza că prin acoperiș ploua, iar praful devenise ca un năvod care i-a sufocat mișcările, cu toate că, odinioară, mecanismul era protejat de o cutie de sticlă. Repararea ceasului a fost la fel de anevoioasă ca resuscitarea unei inimi care a încetat să mai bată.
Doctorul care tratează roți
Meșterul își amintește că a adus la viață ceasul și atunci cînd l-a luat pentru prima dată în grijă, ca pe un pacient aflat pe moarte. Și-a strîns o echipă de șase oameni și au schimbat toate bucșele de bronz și roțile uzate. Îl strînge în spate cînd se gîndește la soarta celorlalte ceasuri asemănătoare din țară care, atunci cînd s-au stricat, au fost „«reparate» prin diverse poduri de oameni dubioși care au furat tot ce s-a putut de pe ele și au dus la fier vechi”, spune încruntîndu-se ceasornicarul, aruncînd brațul drept într-un gest a lehamite. Cînd își aduce aminte de prima vizită a tatălui său în atelierul de restaurare de sus, din Turn, vocea îi scade ușor și o fărîmă de emoție îi gîtuie glasul. „Cînd m-a văzut atunci, mi-a zis: «în sfîrșit, dragul tatei, ai ajuns ceea ce ți-ai dorit dintotdeauna». M-am bucurat foarte mult, mai ales că el era un om care avea un orizont formidabil și de la care am învățat foarte multe”, povestește domnul Cristea urcînd privirea.
Chipul blajin al bătrînului ceasornicar și fruntea pe care, cînd se încruntă, apar săpate adînc două riduri lungi, par a spune o poveste cu fiecare zîmbet. „La vremea mea, am studiat toate cărțile posibile din domeniu. M-a fascinat mereu timpul ca fenomen, ca, așa cum spuneau anticii, «sămînță a Universului». Ceasul pentru mine este un mecanism care nu îl poate măsura, pentru că timpul este o noțiune prea abstractă ca să o putem interpreta. Vă dați seama, dacă l-am putea materializa?”, se întreabă domnul Cristea trecîndu-și mîna prin părul des și alb, întins pe spate.
Înainte să lase ceasul în grija porumbeilor, meșterul Cristea îl întoarce cu o manivelă mare de metal, „ca să nu rămînă în urmă”. Pentru a reuși, trebuie să se lase cu ambele mîini pe aparat și atunci parcă întreg mecanismul se mișcă din loc. Găsește din prima cheia pentru ușa din tablă, o închide repede și trage o ultimă privire prin gaura cheii, parcă pentru a se asigura că orologiul nu a fugit nicăieri.
Drumul de întoarcere a părut mai ușor și lespezile mai lesne de trecut. Numărate în gînd, scările sînt acum mai puține. De jos, ceasul își ascunde tainele sub cadranul bine păzit de ostașii pictați, iar singurul motiv pentru care Ion Cristea îl cunoaște ca pe propria palmă este acela că „am ajuns să înțeleg ceasurile”.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu