Lecția despre copilul-dascăl
Povești fără timbru 30 ianuarie 2012 Niciun comentariu la Lecția despre copilul-dascăl 1Probabil că prima dată cînd a realizat că va întîmpina dificultăți în drumul pe care îl alesese a fost cînd una din colegele sale i-a spus unui puștiulică să se schimbe de haine pentru că venise îmbrăcat la fel la grădiniță de cîteva zile. Otilia arată ca un copil. Clipește des din genele scurte și bălaie și ia înghițituri mici din Milkshake-ul de banane.
Cînd a început să predea, era în timpul anului I de facultate, în cadrul unui centru de plasament care aparținea de Congregația Frații Școlilor Creștine din Iași. Era un fel de program „after-school” pentru copiii din familii defavorizate. Și simplu n-a fost, mai ales că majoritatea erau băieți, care preferau tratamentele de acasă în locul regulilor mănăstirii și ale cadrelor didactice de acolo. „Am încercat în primul rînd să le fiu prietenă. Să-i înțeleg și să le ofer altă perspectivă decît cea dogmatică pe care o aveau despre locul în care erau trimiși.”
Cînd a fost angajată la centru, Otilia a încercat să impună reguli, să aplice ce învățase la cursurile Liceului Pedagogic pe care-l absolvise nu demult. Dascăl a continuat să fie pînă la licență, cînd a luat o pauză de cîteva luni. Cel mai important lucru pe care l-a învățat despre copii cînd a lucrat la Căsuța Zînelor, în Bucșinescu, imediat după absolvire, a fost că au voie să plîngă. „Mulțe dintre cadrele didactice de la grădiniță de acolo mi-au spus că nu sînt cu picioarele pe pămînt, că psihologia nu are legătură cu actul didactic și că e imposibil să-ți păstrezi calmul după o periodă mai lungă de lucru cu copii preșcolari mai ales”. Otilia tace și cade pentru un moment pe gînduri. Șuvițele blonde și dezordonate îi desenează chipul în culori pastel, iar tăcerea durează puțin, cît pentru o epifanie. „Am ținut-o pe-a mea. Mereu. M-am pliat pe personalitatea copiilor și i-am învățat despre răbdare învățînd odată cu ei. Probabil asta îmi place cel mai mult, că învăț și eu, chiar dacă cei mai mulți nu văd asta…”
Greșeala pe care o fac adesea adulții e că complică foarte mult lucrurile. „Copiii nu vor asculta nicicînd de reguli neexplicate”, spune Otilia gesticulînd didactic, cu un calm care i se desprind din vocea infantilă. De aproape doi ani predă la grădinița din cadrul Congregației Surorile Providenței. De 24 ianuarie, „copiii ei” au vizionat o interpretare dramatică a „Moș Ioan Roată și Unirea” și au participat la un concurs de cultură generală. „Cred că mai întîi de toate e important pentru ei să cunoască istoria, dincolo de noțiunea de sărbătoare națională. Știi, e ca într-o familie. E nevoie să știi cît mai multe despre membrii ei ca să poți să iei o poziție argumentată, să te cunoști poate mai bine pe tine.”Abia respiră, vorbește trepidat și zîmbește copilăresc. Nu știe dacă patriotismul ei este unul pur, în sensul dicționarelor, sau se găsește mai mult într-o specie de datorie morală pentru țara în care locuiește. Cu precădere una de cunoaștere. În străinătate a fost, tot în calitate de voluntar, și mărturisește aproape jenată că tîrziu a realizat faptul că vrea să se stabilească aici. Indiferent dacă va reuși sau nu să plece la vară în Porto ca să participe într-un program de asistență socială. Este mai degrabă vorba de a aduce și a pune în practică aici experiența educației de acolo. Otilia este educatoare de destul timp cît să realizeze că o să mai aibă de învățat și mult timp după ce va învăța să predea.
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu