Răvașe rătăcite pe ulițele din Medeleni
Povești fără timbru 11 aprilie 2012 Niciun comentariu la Răvașe rătăcite pe ulițele din Medeleni 71Ne dorim mereu să vedem cu ochii noștri locurile zugrăvite de penelul scriitorilor. Vrem să vedem frumoasele apusuri descrise în filele cărții preferate, să călcăm pe aceleași meleaguri bătătorite de pașii eroilor noștri și să ne bată același vînt. Romanul „La Medeleni”, una dintre cărțile copilăriei, care ne-a făcut să ne imaginăm că alergăm prin livezi alături de Monica și Dănuț, sau că spargem prune împreună cu Olguța pe cerdacul casei, nu mai are aceeași putere de a da naștere viselor după ce vizităm satul care a dat numele cărții lui Ionel Teodoreanu. Tot ce a mai rămas acum sînt zidurile casei mîncate pînă la cărămidă, cîteva geamuri sparte și amintirea sătenilor despre frumusețea locului.
„Dragă mamă.
Am ajuns teafăr la Medeleni. Ce admirabilă casă moldovenească! Exact atmosfera de la noi, amplificată numai, ca un motiv muzical cîntat de vioară, reluat apoi de toate instrumentele. (…) Am impresia că retrăiesc paginile adorabile ale Vieții la țară de Duiliu Zamfirescu. Totul e curat: oamenii, și lucrurile, cerul și peisajul. La sfîrșitul vacanței devin și eu poet!” (Ionel Teodoreanu, „La Medeleni”)
Cînd am intrat în sat, doar un cîine mai alunga liniștea locului, iar singurul lucru animat era o pungă albă purtată de vînt. Casele sînt gîrbovite și mici, la fel ca oamenii care locuiesc aici, iar ulițele înguste și pline de praf stau încadrate de garduri de nuiele. Ajung la fostul conac boieresc despre care sătenii spun că era vizitat de Ionel Teodoreanu și la locul de unde s-a inspirat să scrie romanul care poartă numele satului.
Fațada construcției, pe care acum scrie Școala Medeleni, este scrojită pînă la cărămizi, o parte dintre geamuri sînt sparte, iar de pe acoperișul cu tablă ruginită atîrnă un fir de la curentul electric, tăiat. Prin una dintre ferestrele din lateral se pot vedea bănci și mese acoperite cu moloz, iar în spate două dintre geamuri sînt zidite, în timp ce în celelalte două sînt bătute scînduri. Cărămida roșie a luat locul tencuielii, care acum stă măcinată de ploi pe pămînt. La doi metri de clădire, după un șanț tras de plugul unui tractor, începe un cîmp de cioate de la porumbul tăiat toamna trecută. Clădirea golașă e departe de imaginea conacului zugrăvită în romanul „La Medeleni”. Aerul nu mai vibrează, culorile nu mai sînt pline de viață, iar singurele voci care se mai aud vin din depărtare, de la puținii copii care au mai rămas în sat. Vîntul își fluieră cîntecul ascuțit prin crăpăturile din pereți, amar în comparație cu pianul la care cînta vesel Olguța.
„Teodoreanu nu s-a născut aici. El doar venea la bunici,” îmi spune cu luare aminte ’nea Boz, un om pe care a început să-l ajungă bătrînețea, cu fața aspră și mîinile pline de bătături. „O parte din conacul boieresc al Teodorenilor era aici, unde acum e școala, și o parte acolo, la casa pe care o vezi mata în față.” Arată spre capătul uliței, unde, printre crengi, se distinge o construcție mică, vopsită în verde. „Acum locuiește cineva acolo. Se zice că e cumpărată de la unul Moraru care ar fi venit la rîndul lui după Teodoreni,” spune Boz, vecin cu vechea construcție. „Se zice că el avea o soră, parcă Denisa, și am auzit de la bătrîni că o început să scrie cartea după ce s-a înecat în Prut. Așa se zice, acuma mai departe nu știu.” În roman, pe sora acestuia o chema Olguța și s-a sinucis, măcinată de gîndul că va muri încet, de cancer.
Îndreptîndu-mă spre casa verde, pașii mi se afundă în praful ulițelor, iar cele cîteva pietre pe care mai calc le simt prin papuci. Ajuns la mica clădire, îmi ies în întîmpinare doi bătrîni. „Asta e ulița curții trecută în roman. Asta e ulița veche”, arată moș Gheorghe spre drumul pe care venisem. Se îndreaptă de spate și lungește gîtul să poată vedea, peste gard, șesul de lîngă sat. „Acolo era harbuzăria, iar el cel mai probabil aici o stat, Ionel Teodoreanu, nu acolo unde e școala acum. În roman spunea că pleca pe ulița veche la pescuit și atunci pe aici mergea”, îmi explică atent bătrînul cu părul cărunt, încovoiat de spate, dar prea mîndru să poarte baston. „Nu sînt date multe detalii în roman despre sat, dar din ce am citit eu aici stătea cînd venea. Mai zice și despre biserica veche în carte,” și se întoarce să caute clădirea din mijlocul cimitirului. Se înfioară din cauza vîntului deși afară e la fel de cald ca în zilele de vară în care Teodoreanu povestea cum Olguța se fugărea cu Monica prin livadă. Bărbatul se oprește din povestit ca să se adăpostească de adierea de primăvară sub un pom din curte.
„Acuma părintele vrea să facă muzeu din școală, dar eu știu cînd o mai face?!” continuă moș Gheorghe. Oftează, sprijinit cu un umăr în gardul din fier și cu mîinile la spate. „Vrea să facă muzeu, caută piese vechi, bătrînești, dar nu mai găsește nimic. Ce să mai găsească dacă a stat războiul aici mai bine de șase luni. În vremurile alea era mai frumos în pădure decît în sat.” Se uită departe, mijind ochii, după linia codrului care desenează neregulat orizontul. „Om vedea dacă se va face ceva!”
Seva care alungă reumatismul
Teancuri de portrete cu rame negre, castanii sau aurii, ovale sau pătrate, de lemn sau catifea, mari și mici – desprinse treptat de pe zidurile odăilor de jos – se rezemau laolaltă pe umărul aceleiași uitări; și chipurile lor păreau icoane ale colbului și ale păianjenilor, nu ale unor fețe omenești.
La capătul celălalt al satului, moș Negru mă așteaptă cu un zîmbet care-i întinde buzele crăpate și cu fața acoperită de barba nerasă de cîteva zile. „Mai încolo era curtea lui Ionel Teodoreanu. O fost tablouri multe acolo, în casă, dar le-a luat primăria,” spune acesta încercîndu-și sapa, ce o purtase pînă atunci pe un umăr, în pămîntul bătătorit al drumului. Istorisirile despre scriitor și despre vizitele sale în micul sat le știe de la tatăl său, care, la 100 de ani, încă mai prășește în grădina din spatele casei. „Na, curtea avea multe picturi, dar acum nu mai este nici una. Era și un beci acolo din piatră, mare cît o casă.” Desenează în aer, cu degetul, cît de înaltă era construcția și cît de mult se întindea.
Rezemat în coada sapei bătrînul privește în pămînt. Nu mai ține șirul lucrurilor pe care le-a pierdut satul în vîltoarea anilor. „Acum mai este copacul din curtea casei. Cică ar fi doar cinci arbori din ăia în toată Europa”, spune moș Negru cu neîncredere. „Lumea din sat îl mai folosește pentru reumatism, că fructele au o sevă albă care se încleie,” îmi explică acesta depărtînd degetul mare de arătător ca și cum seva imaginară îi îngreuna mișcarea. „Și la biserică sînt niște stejari bătrîni. Peste două sau trei sute de ani. Acolo ducem morții”, își aduce acesta amintite, uitîndu-se parcă rătăcit spre mine. Bătrînul vorbește apoi iar de copacul din curtea conacului și îl caută din priviri. „O vrut nemții acu cîțiva ani să vină cu utilaje să sape în jurul lui și să-l ia cu totul, dar nu s-au înțeles la preț, că îl dădea primăria.” Rîde scurt, amar, iar apoi oftează lung și apăsat. Anii l-au învățat că totul e de vînzare, chiar și istoria.
De la conac la locaș de prăznuire
În decursul timpului, casa a trecut prin mai multe transformări și prin mîna mai multor stăpîni. Nici sătenii nu își mai amintesc exact cîți proprietari a avut fostul conac boieresc și care sînt aceștia; i-au prins doar pe ultimii locuitori al clădirii. ’Nea Dumitru își amintește, ca și bătrînul Boz, că „din discuții cu părinții, am auzit că unul Cotescu ar fi fost aici boier și după a luat unul Moraru casa.” E un om micuț, cu haine cenușii și ochii de un albastru spălăcit din care lipsește strălucirea aprigă a tinereții. „Știu doar că pe Morari i-au fugărit comuniștii cînd a venit colectivizarea și după aceea au transformat casa în școală.”
Omul mic pășește rapid și apăsat praful ulițelor și intră într-o curte înainte să-l mai pot întreba ceva. De cînd în sat au mai rămas puțini copii, iar clasele n-au mai putut umple, clădirea n-a mai fost folosită nici ca școală. Pînă la terminarea bisericii noi aceasta a ținut loc unui depozit pentru lemnăria locașului de cult construit la cîțiva zeci de metri mai la deal, iar acum, una din camere e folosită pentru prăznuirea morților. „Oamenii mai vin să viziteze satul pentru că îl leagă de romanul lui Ionel Teodoreanu și ar fi păcat să nu renovăm casa,” zice preotul din Medeleni. „Oricum, trebuie să o curățim, sa facem cumva să mișcăm lucrurile din loc mai ales că ne putem lega de clădirea respectivă ca de un loc unde venea acesta,” spune părintele cu regret în glas.
***
Din istoria scrisă
În urma săpăturilor preotului paroh din Medeleni, Claudiu Stănoi, printre documentele din parohiile vecine și cele aflate în posesia bisericii pe care o are în grijă, acesta crede că în satul Medeleni nu există o casă Teodoreanu, însă aici era un loc în care acesta venea în vizită și unde i-a venit ideea de a scrie „La Medeleni”. Preotul crede că familia Teodoreanu a avut o casă la Deleni, o altă localitate din nordul Moldovei. Conacul transformat mai tîrziu în școală, iar acum folosit ca locaș de prăznuire a aparținut inițal unui boier Donici, iar apoi, trecînd în posesia mai multor persoane „a ajuns la Morari, care sînt menționați în acte acum,” specifică părintele Stănoi.
Un trecut neclar are și unul dintre copacii din fața clădirii care „este înrudit cu dudul. Este un portocal fals și este adus de unul dintre boieri cel mai probabil, iar ultimii proprietari, Morarii, spun că l-au găsit acolo.”
În Medeleni mai este o clădire despre care „localnicii spun că e monument istoric deși în acte nu e menționat. Totuși biserica cea veche ar fi din vremea lui Ștefan cel Mare. Sînt hîrtii care să ateste asta, însă clădirea a trecut prin mai multe transformări, însă sigur a fost ceva deoarece în cimitirul din curtea bisericii s-a descoperit o cruce de la 1511”, amintește părintele. După documentele găsite de preot, ctitori ai bisericii vechi au fost boierul Alecu Donici, care a ajutat cu bani, și sătenii, dar actele o menționează abia după 1800.
Acesta crede că Teodoreanu „mergea mai curînd la Ungheni pentru că acolo erau izvoare termale și aveau legătură cu calea ferată.” Cu toate acestea, deși în zona Moldovei există mai multe sate cu numele de Medeleni, „acesta este singurul de lîngă Prut, scriitorul a venit și a vizitat zona, iar asta îl leagă de Teodoreanu.”
Andrei MIHAI
Adaugă un comentariu