S-a ridicat cortina în sufragerie
Povești fără timbru 15 ianuarie 2018 1 comentariu la S-a ridicat cortina în sufragerie 323Scările se ridică într-un soi de spirală și e-ntuneric peste tot – în curte, pe trepte și-n hol. Camelia mă ghidează cu un telefon și-mi zice „Curaj, mai înaintează puțin”. Se vede-un bec de după ușa pe care-o deschide și-n față mi se întinde o măsuță, lîngă care stă Tudor, dichisit tot, într-un costum dintr-o stofă subțire. „Aici e vin pentru voi, aici la mine se plătesc biletele și-aici, în stînga, puteți să mergeți să fumați, dacă vreți, înainte de spectacol.” De-a lungul holului mic stau înșirate, sprijinite de peretele din stînga, instrumente muzicale. Deasupra ușii, pe-un tablou mare, alb, stă scris de mînă, cu roșu „Debussy”. E numele pisicii.
În sala lor de spectacol pot fi rezervate 25 de locuri. S-a umplut pe trei sferturi și, după ce Tudor s-a prezentat și-a spus că se bucură că sîntem aici, a stins lumina. A ieșit pe hol și-am rămas toți în întuneric. Poți să simți chiar și dacă cineva respiră mai profund sau dacă inima cuiva bate puțin mai repede. Piesa începe, Tudor aprinde lumina, Camelia intră în scenă și revenim cu toții la normal abia după vreo oră. Ne ridicăm în picioare, aplaudăm și oamenii se-mbrățișează între ei, zîmbesc și vezi că-n jur nu există niciun fel de stinghereală.
Teatru ca la mama acasă
„Te simți ca acasă” nu-i niciun clișeu. „Casa asta e aici din 1889. Are…ăăă…o întreagă istorie. În ’43 a fost dărîmată, apoi, la un moment dat, a fost și casa CFR-ului. Acum e casa mea, dar i se va schimba proprietarul așa că-i posibil ca prin aprilie, să fie evacuat.” Stăm toți trei lîngă sobă, în camera în care Teatrul 18 și-a jucat spectacolul – adică la Tudor, într-un soi de cameră de zi. Cele două rînduri de scăunele și băncuțe din dreapta sobei sînt sala lor, iar spațiul dintre canapeaua pe care-au întins o pătură tricotată, cu pătrate colorate și scaunul cu tapițerie albastră e scena. Fereastra mare e-acoperită cu perdele albăstrui, care se prind elegant într-o parte și-n alta, iar ceasul rotund, din perete, nu lasă niciun ac să treacă de 10:00 fix.
Tudor Alexandru a terminat Teatru, în Iași, la Universitatea de Arte, în 2011. „Teatrul 18 a apărut din frustrarea mea, că am terminat actoria și că n-am avut unde, cînd și cum să joc”, îmi spune, fixînd-o cu privirea pe Camelia. Privindu-i, ai impresia că reușesc să comunice mai bine doar prin contacte vizuale și te-ntrebi la ce le mai folosesc oamenilor ca ei cuvintele. Pe Camelia a cunoscut-o într-o zi cînd, cu un prieten, cîntau pe Lăpușneanu. Camelia i-a ascultat și s-a oprit în loc, „de-a dreptul holbîndu-mă la ei”. Cînd au terminat piesa, Tudor a început să vorbească cu ea și „am scos-o la o cafea de la tonomat, alături, pe-o bancă”. Camelia a studiat psihologie și, după ce-a absolvit, s-a angajat într-o multinațională. N-a avut treabă cu teatrul înainte, deși mereu i-a plăcut. „I-am spus apoi regizorului piesei noastre, lui Adrian Bradu, că ea e fata pe care putem s-o luăm în piesă. Mi-a zis că n-are cum, că una, că alta, că de fapt facultatea nu te învață deloc să faci teatru. Te învață, mai curînd, ce să nu faci, atunci cînd joci. De asta e valoroasă.” Și-așa a ajuns Camelia să repete cu Tudor în camera lui de-acasă unde, pînă în noiembrie, anul trecut, și-au tot făcut curaj să apară în fața oamenilor.
„Părinții mei au venit să mă vadă încă din iunie, cînd n-aveam mai nimic pregătit – mă susțin mereu. Dacă-i zic mamei că mîine vreau să mă fac astronaut, îmi zice: «hai, sigur, cum te-ajutăm?»” Prietenii lor însă n-au terminat de venit la spectacole. Momentan joacă doar „Asta-i ultima dată” și, pînă acum, l-au jucat de zece ori, „cam cît de des am reușit să umplem sala, să facem oamenii să sune și să-și rezerve locurile”. Sala reușește să se umple numai dacă oamenii care i-au văzut deja spun despre ei prietenilor sau dacă, printr-o minune a Internetului, dau peste ei pe Facebook, unde și-au făcut o prezentare scurtă și-au scris pînă și numele pisicii, care acum se plimbă printre cei trei băieți rămași în urma spectacolului, care-au tîrît pînă pe covorașul din mijloc instrumentele din hol și-au început să cînte, improvizînd. „Așa se-ntîmplă mereu la noi. Ajung oamenii, niște străini, și, după spectacole, stau aici cu noi, se-ndrăgostesc de atmosferă și pînă acum după fiecare piesă s-a lăsat cu cîntat, împrietenit și stat la povești”, îmi spune Camelia, aruncîndu-și privirea după pisică. „Știi, uneori, e parte din spectacol și ea. Odată nu ne-am putut arunca pe canapea, că-și făcuse ea culcuș acolo și-a trebuit să ne lăsăm ușor pe podea.” Tudor începe să rîdă și-și amintește că, la una dintre reprezentații, două persoane s-au speriat de Debussy și-au plecat acasă.
Podcast cu povești pentru „Prima dată”
Abia reușești să-i auzi vorbind de muzica din camera în care poți vedea cum mobilierul vechi se odihnește în semi-întuneric. Nu-i greu să-ți dai seama că fac ceea ce iubesc și că ar vrea să rămînă lipiți de teatru, cam așa, pentru totdeauna. „Am vrea să reușim să colaborăm, poate, cu cei de la Fix, dar nu știm ce-o să se mai întîmple în viitor. Momentan, am semnat să începem o colaborare cu cei de la Ateneu, unde, pe 22 februarie, vom avea chiar premiera piesei de-acum”, spune Camelia. Așa, speră ei, reprezentațiile teatrale o să se mute din casa lui, iar spațiul o să rămînă loc pentru un lucru pe care mereu a vrut să-l facă – „o mișcare de povești spuse și înregistrate cu care să combatem toată frica aceasta de vorbit în public. O să facem din cameră o scenă pentru timizi, un loc în care se poate ridica, poate veni în față și povesti oricine”. Tema primei seri o să fie „Prima dată”, în contrast cu titlul piesei pe care-o joacă și Tudor are deja o poveste pe care o s-o spună, în caz c-o să fie frică tuturor.
Îi privești cum stau lîngă sobă, în costumele lor actoricești, cum își aruncă, în loc să schimbe replici normale, cuvinte din piesa de teatru și-ți spui că indiferent dac-or să ajungă pe vreo scenă mare, sau o să rămînă ei doi, punînd în scenă reprezentații în camera de zi, sînt actori mai buni decît mulți pe care, poate, ai avut șansa să-i privești pe marile scene. Înghiți în sec, mîngîi pisica, înveți să taci și să asculți muzica străinilor deveniți prieteni și-aproape că vrei să vii și mîine, să povestești tuturor cum a fost pentru tine „Prima dată” la Teatrul 18.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!