Studenții care au îmblînzit Zimbrul din Carpați
Povești fără timbru 20 martie 2013 Niciun comentariu la Studenții care au îmblînzit Zimbrul din Carpați 12N-au prins momentul în care mașinile ARO alergau pe toate străzile din țară și din Europa, turîndu-și motorul zgomotos. Nici nu se numără printre cei care își amintesc cum torceau motoarele în garaj în timp ce părinții lor meștereau cu grijă sub capotele deschise. Însă pentru Nistor Gabriel Calancea, student în anul al II-lea la Facultatea de Mecanică Iași, autovehiculul 4×4 reprezintă un simbol de neînlocuit, un simbol pe care a simțit nevoia să-l salveze, apelînd la ajutorul altor îndrăgostiți de marcă. A organizat în colaborare cu facultatea un concurs de design prin care a testat creativitatea a 25 de studenți, cărora le-a încredințat misiunea de a reînvia pe foaie sa ori la calculator colosul pe patru roți. Iar după ce Silviu Ceaușu i-a desenat altă față, au dus proiectul într-un atelier, să-l facă să prindă viață. Astfel au pus bazele unei echipe care are un singur scop. Acela de a înfige din nou insigna ARO pe capota zimbrului. Băieții își propun ca pînă în 2014, prototipul construit după desenul cîștigător, IARO Camarad, să accelereaze pe propriile roți dintr-un atelier al Mecanicii din Iași.
Pînă cînd nu au văzut afișul în care diferite modele ale unei mărci de mult apuse parcă pozau în diverse ipostaze, Nistor Calancea, Silviu Ceaușu și Dan Talmaciu, studenți de la Facultatea de Mecanică, nu se cunoșteau într-atît de bine încît să știe că se adorm și se trezesc cu aceeași pasiune în gînd. Toți cunosc mirosul benzinei și al motorinei mai bine decît pe cel al unei flori abia înrodite, iar pentru ei scaunele încolăcite cu huse de polistiren sînt mai confortabile decît orice fotolii cu masaj din mall-uri.
Gheparzii fără pete, născuți într-o uzină sub mîinile a zeci de muncitori, i-au prins pe Nistor, Silviu și Dan în vraja lor, din care nu vor să mai scape. Dar asemenea lor mai sînt și alții, pentru care adrenalina pe care o simți atunci cînd iei viraje bruște la viteze amețitoare este cel mai bun energizant. Ceea ce îi unește pe cei trei este afecțiunea lor pentru una din felinele mai bătrîne, care de mult timp nu și-a mai încălzit anvelopele într-o vînătoare pe străzile României. ARO este un nume care îi pasionează pe toți, iar după ideea lui Nistor, au format echipa ARO Revolution, și vor să scoată marca din nou în fața semafoarelor roșii din România. „Intenția cu care am pornit este de a reînvia practic un simbol autohton care a fost pierdut sau făcut să fie nimicit, pentru că la un moment dat a devenit chiar un pericol pe piața internațională pentru alte companii. Și atunci a fost înjunghiat, pus în genunchi și a dispărut ca brand”, îmi zice Nistor, aruncînd o privire serioasă pe sub ochelari. El vede munca pe care o face ca fiind o „misiune patriotică”, simte că datoria lui ca cetățean român este și aceea de a proteja toate simbolurile țării. „Sincer, este simplu să te prefaci că realizezi cu adevărat o schimbare, că dacă construiești un prototip după o veche mașină ARO, gata, a reînviat brandul. Dar noi, după ce vom termina acest proiect, vom merge mai departe și sperăm să putem scoate pe piață produsul finit, iar acesta, pe viitor, să umple toate șoselele din țară.”
Așezați la cîte un capăt al mesei, Silviu și Dan îl privesc aprobator, deși pentru ei marca nu este în totalitate moartă, fiindcă încă mai au posibilitatea să se țină strîns de volanul unui ARO. Una dintre rudele lui Silviu deține de foarte mulți ani o astfel de mașină, din clasa celor inspirate după modele rusești. „Mai știu doar că era un IMS. Cînd eram mic, unchiul meu mă ducea la plimbări pe tot felul de drumuri, unele atît de pietruite încît trebuia să ții strîns de scaun ca să nu dai cu capul de tavan. Dar din păcate, pentru că eram copil, n-am apucat niciodată să o conduc.” Ce nu știa el cînd abia învăța tabla înmulțirii era cît de mult îl va inspira astăzi mașina unchiului la concursul de design auto. „Primul meu desen a fost după un ARO mai vechi, 4×4, însă apoi mi-a venit ideea să fac și un IMS. Așa, deodată, pur și simplu, mi-am amintit de drumețiile făcute. Am încercat mai multe variante, să văd care s-ar potrivi, care va fi mai apreciat. După ce am cîștigat, am fost fericit ca orice artist care-și vede creația scoasă pe drumuri”, îmi spune Silviu, în timp ce mai mușcă puțin dintr-un covrig pe jumătate mîncat.
Pe de altă parte, Dan își începe fiecare zi învîrtind volanul unui ARO M461, sau, după cum este cunoscut, Zimbrul din Carpați. „Pentru mine, marca acestui autovehicul a fost ținută vie pînă astăzi prin pasionații de off-road care folosesc aceste mașini în drumeții și concursuri. Sincer, sînt mîndru să văd că s-au înființat și cluburi în care pasionații 4×4 se pot întîlni și duc mai departe imaginea ARO”. Plăcerea cu care își aduce aminte de momentul cînd și-a cumpărat propriul zimbru spune că este și motivul care l-a îndemnat să participe în promovarea proiectului început de colegii lui. „La început doar mă ocupam de promovarea competiției pe blogul meu personal, dar, cu timpul, Nistor m-a agățat. Împărțea aceeași pasiune pentru mașini clasice ca și mine, iar deodată vine cu o idee, «nu vrei să faci parte din echipa noastră?»”. Această întrebare nu i-a căzut ușor, pentru că nu știa sigur dacă ar trebui să accepte, dacă va avea timp să se ocupe de proiect, însă răspunsul parcă i-a venit de la sine. „Pînă la urmă a fost simplu, e ARO, pasiunea mea, nu aveam cum să zic nu”, îmi răspunde rîzînd ușor Dan.
Născută odată cu copilăria
Acum concursul se află la etapa formării echipei și băieții au realizat o schemă prin care talentele fiecăruia să fie drămuite chibzbuit. Silviu va juca rolul arhitectului, el va urmări progresul realizării prototipului prin schițele sale, iar orice modificare va trebui să treacă mai întîi de pragul lui. Dar preferă mai degrabă să se ocupe doar de desenat, o abilitate pe care a cultivat-o de mic pînă cînd, în clasa a X-a, a descoperit unde îi va fi mai utilă mînuirea creionului. „Cînd eram copil, mama îmi făcea tot felul de desene pentru la grădiniță. Nu spărgeau gura tîrgului, dar pe mine m-a prins să tot încerc și să repet pînă cînd la liceu am încercat să realizez schița unei mașini.” Tînărul se ridică puțin de pe scaun și i se pot observa mîinile lungi și subțiri, numai bune pentru a putea stăpîni contururile pe hîrtie. „Primul meu desen de mașini a fost al unui Mercedes, clasa R, altă marcă apropiată inimii mele. Problema era că nu reușisem să fac nimic cum trebuie, nu nimeream perspectiva, hașura nu-mi ieșea, iar forumul pe care am postat desenul mi l-a criticat foarte tare. Dar de acolo am învățat.” Îmi demonstrează asta printr-o poză de pe telefonul său a unui Volkswagen Golf, realizat pe peretele camerei care parcă gonea din fundalul alb.
Colegul său de an, Nistor, deși abia student în anul a II-lea la Facultatea de Mecanică, se poate mîndri că are în desagă suficientă experiență și ani în care i-au trecut prin mînă tot felul de piese și componente, încît, dacă ar dori, ar putea ține locul mecanicilor în construirea prototipului. „Iubirea mea pentru mașini și mecanică am căpătat-o de mic copil, și aici e vina părinților mei. Ei aveau o mașină clasică, un Ford Cons 64 care, încetul cu încetul, m-a împins să îmi doresc să învăț mecanică, iar asta mi-a prins bine, pentru că, odată ce am început să conduc mașina, am și stricat anumite lucruri, dar pe care apoi eu le-am reparat.” Fața lui Nistor, în comparație cu a celorlați doi studenți, trădează faptul că nu sînt de aceeași vîrstă, dar pe tînăr acest lucru nu-l deranjează. „Am lucrat ca mecanic o perioadă în Franța, începînd de jos, cu vehicule lejere, mașini mici. După am ajuns lucrez la un club care pregăteau mașini 4×4 pentru pasionații raliului Paris-Dakar, de unde am învățat foarte multă mecanică de competeție.” Nistor își întinde brațele către mine și îmi arată palmele care au migălit zi și noapte piese și instrumente. „Ultimul meu job din Franța a fost ca mecanic-șef la o firmă de transport, unde aveam 65, 70 de camioane și alți cîțiva mecanici sub surpravegherea mea. Perioada cît am locuit acolo mi-a arătat foarte multe despre inginerie și mecanică.” Dar lui Nistor tot îi lipsea ceva care să-i ateste experiența acumulată, așa că a venit în România și s-a înscris la facultate. „Nu mi-ar displăcea ca pe viitor să devin și profesor, deși îmi place viața activă de mecanic de competiție. E ceva diferit atunci cînd alergi pe teren cu un vehicul 4×4, simți foarte bine acel sentiment de libertate.”
De aproape trei ani, Dan oferă sfaturi și îndemnuri oricărui începător ce dorește să apese pentru prima dată pedala de accelerație a unei mașini. Blogul său l-a folosit pînă acum în promovarea concursului, dar cunoștințele căpătate pe tastatură le va utiliza și pentru a fi un sol pentru toți cei care doresc să afle cum decurge construcția. „Blogul l-am început acum cinci ani și am vrutt să scriu articole, memorii, ca într-un jurnal, dar cînd m-am mutat pe WordPress am descoperit ce chiar pot să fac.” De la texte ajutoare despre cum să trebuie curățată o mașină clasică, pînă la sfaturi despre alegerea anvelopelor, Dan s-a străduit să scrie cît mai multe. Acum însă își va folosi pagina pentru a promova cît mai mult concursul lor. „În primul rînd voi realiza un blog special pentru acest proiect, în care voi scrie pas cu pas progresele ARO Revolution iar paralel cu ea voi scrie pe blogul meu opinii despre cum se descurcă băieții”, îmi rostește tînărul în timp ce-și plimbă mîinile prin părul de culoarea ziarelor învechite.
***
Deocamdată echipa se rezumă doar la cei trei însă știu că restul care vor fi primiți trebuie să fie „cei mai buni în domeniul lor. Unul poate să fie excelent la toate, dar cineva care se pricepe la orice, nu termină niciodată nimic. Silviu dacă realizează designul nu se va băga cu coatele în instrumente și capote. Pe schema realizată de noi se vede clar cine și ce face.” Nistor își ridică cu forță ghiozdanul de pe un scaun și începe să-l scotocească, întorcîndu-l pe toate părțile pînă găsește ceea ce caută. O filă mare îmi este întinsă sub nas, iar tînărul, cu vîrful degetului arătător, mă ghidează ca pe o hartă, explicîndu-mi scopul fiecărei căsuțe. „Vom fi în total 50 sau 60 și cu toții vom lucra ca să îndeplinim scopul de la care am plecat și pe care eu, Dan și Silviu îl împărțim de multă vreme. Credem că marca ARO poate fi readusă înapoi, iar noi vom fi cei care o vor face.”
Paul ANDRICI
Adaugă un comentariu