Ultimul drum al convoiului de marfare
Povești fără timbru 15 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Ultimul drum al convoiului de marfare 16De la Postul de comandă din Metalurgie pînă la zidurile cărămizii ale Gării Socola, vagoanele goale uitate pe cîțiva kilometri formează un șir fantomatic care a rămas demult fără destinație. Cimitirul pe șine doarme tăcut, trezit doar de cîinii comunitari de pe la porțile uzinelor născătoare de nori. Procesul de repunere în funcțiune e greu și anevoios, reviziile sînt scumpe și personalul puțin. Pînă unul dintre vagoanele trecute în neființă are să reînvie pe șine, poate va opri și un tren de călători în gară la Socola.
Aleea înspre Depoul de Locomotive și Automotoare Iași – Socola taie Calea Chișinăului înainte de Eurotransport Logistică. Sînt clădiri gri, păzite de cîini vagabonzi care cerșesc pe la barierele de intrare ale mașinilor de mare tonaj, aciuîndu-se pe lîngă ultimele fire de buruiană care răsar din aleea cimentuită. La cîteva sute de metri, pavajul se disipă într-un teren mocirlos, năpădit de mărăcini înalți, de unde se pot distinge, la orizont, capacele ruginite ale unor vagoane de marfar și dealul înalt al Pădurii Căprița. Depoul e un cîmp sterp, în care șirurile interminabile de vagoane verzui și roșiatice taie pustiul pînă în partea cealaltă, înspre Bularga. Către postul de comandă se cunoaște o cărare bătătorită, de-a latul pietrișului care traversează căile ferate. O coșmelie cu geamuri sparte, înăuntrul căreia se cunosc prin murdăria foliei de plastic, un scaun cu trei picioare, o masă de lucru și cîțiva saci depozitați într-un colț. Postul de comandă-i lîngă, renovat, cu uși bune și vopsite, de unde răsar fără să fie chemați doi impegat care nu răspund la salut. „Cine sînteți voi mă? Care-i treaba voastră? Ăsta-i perimetrul gării, persoanele străine n-au ce căuta aici”, se răstește cel mai tînăr, al cărui nume n-am voie să-l știu.
Paznicii din preerie
În timp ce vorbește își așază uniforma bleumarin șifonată, care se termină cu o pereche de papuci de cauciuc albi și șosete negre. Celălalt, mai în vîrstă, prinde a se scărpina în creștet. Ce-i acolo-i treaba lor și străinii n-au ce drum să-și facă la depoul de marfare. Nu-i de stat la vorbe, nici la sfat, iar locul călcat e luat la căutat după urme în iarba seacă și amenzi de la polițiști care rareori fac ture prin zonă. „Nu ne dă activitatea pe spate, dar ne dăm locul de muncă dacă stăm la palavre cu dumneata”, îngînă impegatul scund și fără uniformă, în timp ce-și sprijină pumnii în șold. „Vagoanele îs puse aici pentru conservare, adică pentru păstrare. Din lipsă de reparații și din lipsă de materii prime pentru transport. Cînd n-ai ce duce, n-ai nevoie nici de vagoane. Și-s aici toate”, continuă în privirile ciudoase ale colegului său. Vagoanele nu-s ale nimănui, dar rugina le mănîncă pentru că oamenii n-au ce mînca. „Eh, nu mai e ce-a fost odată”, termină bătrînul scuipînd în pietrișul de pe marginea căsuței văruite demult. Fundul postului de comandă se pierde-n iarba ’naltă și deasă care dă în străduța îngustă ce desparte depoul de dealul tocit de pe partea cealaltă.
Capetele vagoanelor încep la cîteva zeci de metri și se continuă kilometri mai departe, pînă-n gara de marfare din Bularga. „Și-așa sîntem pe marginea prăpastiei, deja ne clătinăm cîte-un pic, cîte-un pic, și de-acum așteptăm să se surpe malul. Că-i azi, că-i mîine, că-i întîi la anu’.” Impegatul își îngînă oful scîrbit, cu voce joasă, cînd e tăiat abrupt de colegul său care-l împinge cu mîna în spatele lui. „Nu mai umblați aiurea pe-aici măi, or să vă facă felul cîinii ăștia, și dacă nu, vi-l fac eu. Fără hîrtie de la gară să nu vă prind prin zonă”, termină tăios funcționarul cu uniformă albăstruie, strîngînd din pumni în fața ușii de sticlă a postului.
În urletul omului nervos, vagoanele tac. Printre șirurile lungi, nu se poate trece de tufe înalte de scaieți care împînzesc roțile ruginite. Din loc în loc, se vede urmă de pribeag, ori un ambalaj de înghețată uitat de cine știe cine. Adînc printre șirurile de cutii din oțel mîncate de vreme, cîte una, deschisă pe lateral, lasă să se vadă înăuntru resturile musafirilor de ocazie. Saci aruncați pe podeaua cu sticlă spartă, pături, resturi de mîncare și cutii de lemn stivuite într-un colț. Neștiutorul nu poate să cuprindă cu mintea mărimea locului pînă nu urcă pe-o cisternă din acelea verzui, pe scara din bare de fier. Abia cînd se văd doar șiruri de vagoane în spate și în față, negura orașului năclăit de fum și dealul sterp al Căpriței pe partea cealaltă, pustiul locului începe a se pripăși în venele înghețate. De departe, cîinii latră a foame. Din șinele astupate de buruieni, doar una-i lustruită. Pe-acolo se duc vagoanele și tot pe-acolo vin înapoi, cînd ies din folosință.
La trenurile fără oameni
La capătul dindărăt, sub pasarela care duce spre Bucium, se vede clădirea de cărămidă a Gării Socola. Acolo se termină șirul de marfare scorojite din Metalurgie și blocurile de nefamiliști care-și flutură rufele-n vînt, dinspre fostul Tehnoton. Blocurile se termină abrupt, în căile ferate, iar gara stă cu spatele la dughenele de ciment. Șeful de stație, domnul Vasile Sîrbu, e un om între două vîrste, căruia nu prea-i place să vorbească. E șef de stație în CFR de 15 ani și nu suferă prea mult de pe urma lipsei traficului trenurilor de călători. „Nu mai sînt de ceva vreme. Niște automotoare merg spre Ungheni și staționează în gară la noi, dar nu mai avem trafic de călători. Cîteva personale în tranzit, dar cam atît.” Mare parte din linii sînt închise de ani de zile, iar singurele activități care mai țin gara în picioare sînt transbordările care vin pe ecartamentul de scară largă și reviziile tehnice, care trebuie făcute periodic. „Sînt în conservare de cîțiva ani, cînd este nevoie de vagoane pentru un transport marfar, se face o revizie tehnică, le selectăm pe cele care sînt cît de cît într-o stare de funcționare după revizie și le dăm în folosință”, ridică omul din umeri. Îmi spune că în triajul Socola exista o stație, care mai era și singura din țară, de translație – schimbare a boghiurilor, de pe ecartament larg pe cel normal și ’napoi. Mare parte din cele care circulă azi prin gară aparțin de Căile Ferate Moldova. „Ale noastre, uite-le pe geam, fac drumu’ pînă-n Baza 3”. Omul trebuie să se ocupe de pontajele lui, care-i culcă capul deasupra hîrtiilor îngălbenite și departe de depou ce hălăduiesc pe toloaca de la marginea însingurată a Zonei Industriale a Iașului.
Pînă atunci, vagoanele zăbovesc, într-o tăcere spartă doar de urletul cîinilor, pînă cineva s-o îndura să le găsească un rost ori să le vîndă cu totul la fier vechi, nu numai pe bucățile care mai dispar din cînd în cînd din osiile greoaie. Iar Gara Socola e aceea în care trenurile au încetat să mai oprească.
***
Din arhivele Iașului
Locurile vlăguite de astăzi nu-s ale nimănui și nu-s uitate de vreme. Ion Mitican le-a scris și pe ele, în poveștile sale despre „Un veac în gara Iași”, că nu doar ce-i frumos și vetust merită să fie al Iașului. Cisternele și gările vechi de marfare sînt tot ale lui. Bătrînul istoric povestește cum în perioada Primului Război Mondial, în Gara Socola a funcționat un centru tehnic al Armatei Ruse și un depozit de muniție.
„După începerea Revoluției bolșevice din 25 octombrie-7 noiembrie 1917, a sosit aici un comando a rebelilor ruși trimis de V. I. Lenin pentru intensificarea mișcării revoluționare în Moldova. Comandoul era format din 80 de persoane sub conducerea lui Simion Grigorievici Roșal, unul dintre participanții la Puciul de la Petrograd.”
Zice că Iașul era pe atunci locul unde se refugiaseră Guvernul și Marele Cartier General al Armatei Române, iar rușii au preluat conducerea unității cantonate la Socola. Istoria spune că veniseră să-l asasineze pe regele Ferdinand I, să aresteze Guvernul și să instaleze aici un regim bolșevic „condus de Cristian Racovski, Mihail Gheorghiu Bujor, Alecu Constantinescu, Ion Dissescu”.
Generalul Dimitri Scerbacev, comandantul armatelor ruse din România, a cerut sprijinul Armatei Române pentru anihilarea comandamentului bolșevic de la Socola. În cartea istoricului ieșean stă dovadă faptul că în ziua următoare, o unitate militară formată din ostași ucrainieni, împreună cu trupe militare române, au înconjurat tabăra rusă de la Socola, arestîndu-i pe rebelii ruși care s-au predat fără a se opune prea mult. Soldații rebeli au fost dezarmați și expulzați peste Prut.
Ca urmare a încheierii de către Ucraina a armistițiului de la Brest Litovsk și a semnării, la 20 februarie-5 martie 1918, de către guvernul generalului Alexandru Averescu a preliminariilor de pace la Buftea, misiunile militare străine aflate pe teritoriul României urmau să fie repatriate cît mai curînd posibil. Ca urmare a acestei condiții, militarii ruși au părăsit la 24 februarie – 9 martie 1918 Gara Socola.
Mai tîrziu, după ce al doilea război a măturat țara, în 1946 au văzut lumina zilei actualele corpuri ale Gării, stația de călători și magazia. Clădirea a fost modificată radical, conform spuselor lui Mitican, între 1965 și 1975, fiind înzestrată cu noi linii de transbordare, cocoașă de triere și multe grupe de prelucrare a trenurilor de marfă. Puține s-au schimbat din anii ’70, cînd la Gara Socola s-au mutat toate stațiile de containere, trancontainere și coletăria. Praful avea să se așeze treptat, de-atunci înainte, puțin cîte puțin, pe locul din care bolșevicii au fost izgoniți de români în Primul Mare Război.
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu