Victoria rămîne în celuloid
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 20 martie 2017 Niciun comentariu la Victoria rămîne în celuloid 81Cinema „Victoria” locuiește într-o clădire mare, din centrul Iașului. E ospitalieră și, cîndva, studenții făceau cozi să vadă „Titanicul” pînă-n Piața Unirii, numai ca să poată veni la ea și să se-așeze pe-un scaun. Astăzi, deși-i invită de cinci ori pe zi, abia se mai ivesc timizi, în grupuri de cîte doi, de parc-ar veni stingheri să viziteze o pensionară bolnavă care stă să moară. Dacă ai să-ți faci curaj totuși să treci de cei opt lei dați pe bilet, ai să vezi că ce te va face să te simți stingher nu o să fie boala și apăsarea morții unei clădiri, ci dragostea și grija pe care cei doi-trei oameni care se perindă continuu pe holuri sau prin sală o poartă fiecărui colțișor al cinematografului. Romică Huțanu e unul dintre ei și, după toți kilometri de filme pe care i-a văzut și îngrijit, ar putea să-ți spună oricînd, pe neclintite, numele vreunui actor sau al vreunui regizor pe care l-a întîlnit și să-ți descrie perfect cum ar trebui să te comporți, de fapt, atunci cînd în sfîrșit ai obținut o întîlnire cu arta, într-o sală de cinematograf.
„M-a întrebat cineva odată, un român de peste hotare – «de ce mai țineți deschis cinematografu’ ăsta, dacă nu aveți clienți?». I-am zis eu atunci «să avem pardon, dom’le, cinematograful se împarte în două – e cinematograful comercial și e cinematograful de artă. Noi aici facem artă, nu afaceri. Pentru afaceri să te duci la mall!».”
***
Cum intri în Cinema „Victoria”, după ce treci de geamul pe care stau lipite afișele cu filmele săptămînii, faci stînga și intri într-o sală mică. Dacă mergi ziua, acolo ai să-l găsești pe Romică Huțanu, proiecționist de meserie, îndrăgostit pînă peste cap de peliculă, melancolic, puțin sarcastic și „om de-al casei” de film. Are 56 de ani și cam toată viața și-a trăit-o în cinematografe. A început cu statul la cozi pentru bilete, încă de prin clasa a V-a, cînd își amintește clar cum a luptat „cu prețul vieții” să vadă o comedie bună, western, italiană – la care toată sala a rîs cu lacrimi; se numea „Pentru un pumn de ceapă” și a dat patru lei pe bilet. Era o coadă așa mare că oamenii se îngrămădeau în holul cinematografului. „Eu eram la bara din fața casei de bilete. Cum eram mic, îmi ajungea fix pînă sub bărbie și-aproape m-au sufocat oamenii care se-ngrămădeau.” A țipat că nu mai poate și-a început să dea din mîini, pînă l-au scos unii și l-au pus pe tejgheaua din față. Și-a luat de-acolo bilete, a fugit în sală și „Doamne, ce-am mai rîs!”.
Dubla I – DVD-ul ucide pelicula
E înalt, bine făcut, are o mustață care-ar putea să-ți amintească ușor de Charlie Chaplin și poartă o băscuță care-l face să arate ca un meseriaș adevărat. De fiecare dată cînd vorbește despre film, are-n glas pofta de replici a unui student la actorie care joacă în prima lui piesă. A iubit filmul toată viața, iar după ce-a colindat toate cinematografele din Iași, cît a stat aici, s-a dus la București să facă școală și să se pregătească să fie operator cinematografic. S-a întors la Iași și-a lucrat, mai apoi, în trei cinematografe. Își iubește meseria cu patos, dar de la o vreme zice că trăiește într-un viitor, pe care nu prea l-a prevăzut. „M-am trezit așa, dintr-o dată, din analog în digital”, îmi spune vădit confuz și zdruncinat de-apucătura asta a lucrurilor. Înaintea, Romică primea cutiile de la distribuitor, scotea filmele din ambalaj, le monta și avea grijă de ele pe toată durata lor. Știa filmul din auzite, „cine zice, cînd zice, cît mai e pînă se termină de la replica asta”, că un operator n-avea voie să părăsească sub nicio formă cabina de proiecție pînă nu se termina filmul. Așa a ajuns să vadă mii de filme prin ecranul mic din cabina de proiecție. „Un singur film are în jur de trei mii de metri – și atîtea filme cîte-am dat în 30 de ani de zile!” Își plimbă mîinile după un contur imaginar al unui lucru de pe fața de masă albă și zice – „eu am o vorbă a mea: în viața asta de proiecționist la Iași, sigur spun că înconjor o dată globul pămîntesc cu peliculele pe care le-am dat, dacă le pun cap la cap!”.
Acum, de cînd cu filmele digitale, Romică nu face decît să ia DVD-ul și să-l bage în aparat. „E mai bun, da, dar pelicula n-o s-o combată niciun sistem din ăsta niciodată; pelicula cu imaginea ei plăcută, caldă!” Cum e cu iubirea pierdută a peliculei așa s-a întîmplat, spune proiecționistul, și cu cititul cărților și cu scrisul, că „altfel te simți cînd scrii o carte poștală și-o trimiți și altfel te simți cînd scrii și tu cuiva un mesaj”. Necazurile-ar fi două – unul că proiecționiștii care sînt acum activi în cinematografe sînt cam ultimii și „nu știu dacă după noi o să mai poată da cineva un film pe celuloid” – arhiva națională de filme e plină și ea doar de pelicule și, „dac-o să mai fie nevoie de operatori, în viitorul apropiat, cine și de unde o să-i mai ia?” și, al doilea – poate mai puțin grav – e că de cînd cu tevatura asta, Romică nu mai poate să vadă filmele. De cînd controlorii au ieșit la pensie, operatorii au preluat și munca lor. Dacă odată la Victoria lucrau 20 de oameni pe tură, astăzi au rămas doar cinci, care încearcă să suplinească toată munca pe care-o făceau ceilalți. „Eu, dacă nu mai sînt în cabină, acum pun DVD-ul sau CD-ul și trebuie să mă-ntorc aici, să am grijă de sala din față. Nu mai pot să văd niciun film – ăsta mi-e marele necaz!” Uneori, însă, Romică mai fuge în sală la cîte-un film sau mai stă după program, n-are ce să facă.
Dubla II – aparatul din Anglia adus de acasă, cu dragoste
Două femei cochete c-un bilet în mînă intră-n holul cinematografului. Se uită amîndouă la bilet, se uită la afișe – la bilet – la afișe. „Doamnă, pentru stomatologie, mergeți în spate!” Femeile-i mulțumesc, ies din cinema și dau ocol clădirii. „Eram sigur că de-aia au venit. Clădirea asta este a celor de la Romaniei Film, dar terenul de sub ea e al primăriei. Noi plătim impozite pentru suprafețele astea – așa că-n spate, aici, au vîndut unui băiat care și-a făcut stomatologie. Toată lumea-l caută. Aici, în stînga, avem chiar și-o parfumerie.”
Cinema „Victoria” supraviețuiește, spune Romică, prin banii din buzunarele oamenilor care lucrează, „din salariile astea ale noastre pe care le primim”. Utilitățile, însă, se plătesc din banii pe care cinematograful îi face, după cum se gospodărește personalul. „Cu toată harababura asta – ba o ia primăria, ba n-o ia, nici nu știm încotro s-o luăm – de ce să mai investesc într-o casă, dacă mîine vine și mi-o ia?” Tristețea poți s-o tai cu un cuțit cînd proiecționistul vorbește despre banii pe care clădirea i-ar face, dac-ar fi amenajată. Știe că-n localități mai mici, primăriile au luat cinematografele și, în cîteva zile, au dispărut cu totul de pe fața pămîntului.
Înainte, cînd aveau cinci spectacole pe zi, nu patru, cinematografele dădeau un amestec de filme românești și filme americane, de casă, „adică nu cu împușcături – din astea, cu mesaj – drame, biografii”. La un spectacol la cinema Republica, la șapte jumătate seara, cînd rula „Pacientul englez”, „dacă intra o muscă în sală, doar pe aia o auzeai!”. De cînd s-au făcut mall-urile astea, însă, Romică spune că lumea a-nceput să nu mai vină la cinematograf. S-a gîndit că poate din cauza faptului că nici nu prea mai dau multe filme americane așa că, „acum, pe 27, aștept să-mi vină un aparat din Anglia, cumpărat din banii mei, să-l aduc aici și să pot da în cinematograf și filme de pe hard disk”. E optimist foc și vorbește cu înflăcărare despre găselnița asta care, știe el, o să mai bage cîte-un film american de care place publicului printre cele din programul săptămînal. „E o casă cinematograful ăsta – facem toți aici de toate, punem sufletul tot!”
S-a gîndit să cumpere aparatul ăsta din Anglia și pentru că, de curînd, după ultima proiecție a lui Cristian Mungiu la Iași, cu „Bacalaureat”, regizorul ieșean s-a gîndit să le facă o bucurie și le-a trimis, cadou, un videoproiector. Îl țin frumos în husă în camera de lîngă și, cînd trebuie să ruleze filmele, îl aduc în sală și-l folosesc cu mîndrie. „Dacă el a făcut gestul ăsta așa frumos de dragul filmului și-al culturii, mi-am zis că pot să mă străduiesc și eu să pot să fac cumva și să dau filme și de pe hard disk.”
***
N-ai cum să înțelegi mare lucru din dragostea lui Romică Huțanu pentru film și cinematografie decît dacă-n final ajungi să urci scările acoperite c-un covoraș roșiatic pînă la ultimul etaj al Victoriei. Treci printre etaje pline de flori în bătaia luminii și pereți acoperiți de afișe uriașe pline de autografe date personalului care-a fost odată în slujba cinematografului. Operatorul se oprește la fiecare afiș și-ți vorbește de film, de actori, apoi de gala la care-a rulat, de autograf și de persoana căruia i-a fost dedicat.
Ajungi într-o cameră în care aparatele de proiecție stau aliniate și vezi, printr-un ecran mic, așezat în dreapta fiecăruia, filmul care rulează în sală pentru spectatori, doar că într-o variantă mai difuză. Pentru cîteva minute poți să-ți imaginezi cum Romică a văzut filme de-acolo jumătate din viață, stînd pe scaun și cum bobina pe care-o scoate din dulap doar ca să-ți arate unde se pune pelicula în aparat se învîrte continuu. Îți deschide aparatul, îți arată lampa și-ți zice să ai grijă, „c-așa-i de mică și dacă explodează, e prăpăd!”. Soarele bate prin perdele către ușa camerei întunecate de proiecție și, dacă uiți cine ești și unde te afli pentru o secundă, poți să te crezi un personaj care-alunecă pe o bandă de celuloid, care-a trecut prin mîna lui Romică și-a ajuns, fără să vrea, pe ecranul unui cinematograf care stă să moară.
Adaugă un comentariu