Mogulii 2.0
Șah-mat 28 martie 2012 Niciun comentariu la Mogulii 2.0 4Se cîștigă bani din online în era dispozitivelor și comunicațiilor mobile. Însă banii se duc cu precădere către Google, Amazon, Facebook și Apple. Giganții tehnologici au deținut, în 2011, 68% din piața de publicitate online, conform celui mai prestigios raport american anual despre starea mass-media, realizat de către Proiectul pentru Excelență în Jurnalism de la Pew Research Center din SUA, făcut public la începutul săptămînii trecute.
În detrimentul tuturor acelor industrii – cum ar fi industria media – care culeg firimiturile financiare, chinuindu-se să supraviețuiască. Mai mult, se anticipează că pînă în 2015, Facebook va beneficia de venituri pentru patru din cinci dintre anunțurile de pe piața online. Google deja primește 40 de cenți din fiecare dolar cheltuit pentru publicitatea online.
În acest context tulbure, deja instituții media de prestigiu au semnat parteneriate cu mogulii tehnologici: Reuters cu YouTube, ABC News cu Yahoo, Huffington Post cu AOL, Assciated Press cu diferiți agregatori de conținut. Odată cu lansarea de aplicații de tip Social Reader, ziare prestigioae cum ar fi The Washington Post, The Wall Street Journal, The Guardian au făcut un pact cu Facebook. Acestea sînt printre primele forme de manifestare ale unui nou tip de dependență financiară (și editorială, probabil) pentru instituțiile media asupra cărora nu doar publicitarii vor exercita presiune.
Studiul reflectă, în detaliu, o piață cu multe oportunități de dezvoltare, însă cu o mare problemă de adaptare a modelului economic într-o epocă în care noii moguli sînt companiile ce oferă toate elementele de care se servesc oamenii în societatea actuală. Acest lucru se întîmplă în peisajul economico-social în care patru din zece americani dețin un smartphone, și unul din cinci o tabletă.
Nu, nu sînt numai vești proaste pentru mass-media. Raportul a reflectat că audiența știrilor a crescut și că dispozitivele mobile stimulează consumul de produse media, consolidează brand-urile cu notorietate și redeschid apetitul pentru jurnalismul serios, cu formulele lui „de formă lungă”. Cu toate acestea, ziarele sînt produsele care suferă cel mai mult acestui paradox: oamenii vor știri, ziarele continuă să producă știrile care contează cel mai mult, dar cu toate acestea, ziarele sînt cele care pierd oportunitatea de a cîștiga bani pe acest teren în care solicitările pentru produsele lor sînt în creștere. Și nu tehnologia e de vină, ci mass-media care, cînd trebuie să se adapteze, au tăiat mereu din carne vie. Degeaba.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu