Mogulii 2.0

Șah-mat Niciun comentariu la Mogulii 2.0 4

Se cîștigă bani din online în era dispozitivelor și comunicațiilor mo­bi­le. Însă banii se duc cu precădere către Google, Amazon, Facebook și Apple. Giganții tehnologici au de­ținut, în 2011, 68% din piața de pu­bli­citate online, conform celui mai pres­tigios raport american anual despre starea mass-media, realizat de către Proiectul pentru Excelență în Jur­nalism de la Pew Research Center din SUA, făcut public la începutul săptămînii trecute.

În detrimentul tu­turor acelor industrii – cum ar fi in­dustria media – care culeg firimitu­ri­le financiare, chinuindu-se să su­pra­viețuiască. Mai mult, se anticipează că pînă în 2015, Facebook va beneficia de venituri pentru patru din cinci dintre anunțurile de pe piața online. Google deja primește 40 de cenți din fiecare dolar cheltuit pentru pu­blicitatea online.

În acest context tulbure, deja in­sti­tuții media de prestigiu au semnat parteneriate cu mogulii tehnologici: Reuters cu YouTube, ABC News cu Yahoo, Huffington Post cu AOL, Assciated Press cu diferiți agregatori de conținut. Odată cu lansarea de aplicații de tip Social Reader, zia­re prestigioae cum ar fi The Wa­shing­ton Post, The Wall Street Journal, The Guardian au făcut un pact cu Facebook. Acestea sînt printre pri­me­le forme de manifestare ale unui nou tip de dependență financiară (și editorială, probabil) pentru institu­ți­i­le media asupra cărora nu doar pu­blicitarii vor exercita presiune.

Studiul reflectă, în detaliu, o pia­ță cu multe oportunități de dezvoltare, însă cu o mare problemă de adap­tare a modelului economic într-o epocă în care noii moguli sînt companiile ce oferă toate elementele de care se ser­vesc oamenii în societatea actuală. Acest lucru se întîmplă în peisajul economico-social în care patru din zece americani dețin un smartphone, și unul din cinci o tabletă.

Nu, nu sînt numai vești proaste pentru mass-media. Raportul a reflectat că audiența știrilor a crescut și că dispozitivele mobile stimulează con­sumul de produse media, conso­li­dea­ză brand-urile cu notorietate și re­des­chid apetitul pentru jurnalismul serios, cu formulele lui „de formă lun­gă”. Cu toate acestea, ziarele sînt produsele care suferă cel mai mult acestui paradox: oamenii vor știri, ziarele continuă să producă știrile care contează cel mai mult, dar cu toate acestea, ziarele sînt cele care pierd oportunitatea de a cîștiga bani pe acest teren în care solicitările pen­tru produsele lor sînt în creștere. Și nu tehnologia e de vină, ci mass-media care, cînd trebuie să se adapteze, au tăiat mereu din carne vie. Degeaba.

Laura PĂULEȚ

Autor:

Laura Păuleț

Redactor, redactor-șef și director al Opiniei studențești în perioada 2006-2014.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top