La facultate, cu sau fără legitimitate
Editorial 3 aprilie 2012 Niciun comentariu la La facultate, cu sau fără legitimitate 3În sfîrșit, studenții nu se mai pot plînge că sînt năpăstuiți. Actualul ministru al Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Cătălin Baba, le-a recunoscut oficial drepturile și obligațiile. Conform noului cod care vizează o „educație centrată pe student”, aceștia pot lipsi lejer de la cursuri, seminarii și laboratoare, fără a-și pierde statutul de reprezentanți în structurile de conducere, chiar și în cazul unor performanțe academice slabe. În aceste condiții, nu doar că își vor putea evalua profesorii, ale căror „note” vor fi publicate pe Internet, ci își vor păstra reprezentativitatea în Senat și, implicit, puterea de decizie. Gata și cu programul stresant și suprasolicitant: profesorii nu mai au dreptul să-i țină la școală pe studenți mai mult de opt ore pe zi, pentru a evita orice surmenaj. Gata și cu posibilele abuzuri din partea unor cadre didactice care nu oferă suport de curs, le cer acestora să plătească sume exorbitante pentru ele, nu le comunică metodele de evaluare sau nu îi consultă cînd modifică programa. Și în plus, orice-ar fi, studenții vor avea 50% reducere pentru transport și 75% reducere pentru intrările la manifestări culturale și muzee. În schimb, au obligația de a păstra ordinea și curățenia în spațiile universitare și de a nu veni beți sau drogați la ore. Și de a produce lucrări de absolvire și teme originale, nu „copy-paste”.
Implicațiile acestor prevederi ridică mai multe probleme. Una dintre ele este aceea legată de ce (mai) înseamnă statutul de student – simpla calitate de a fi înscris la o universitate într-un regim de buget sau cu taxă ori o anumită conduită, o anumită ținută intelectuală? Conform noului cod, apreciez că este încurajată prima accepțiune, deși măcar este descurajat plagiatul. În continuare, să ne întrebăm, este legitimat un student care nici nu vine la ore și nici nu manifestă performanțe notabile în domeniul în care studiază să aibă putere de decizie în universitate și să își evalueze profesorii pe care este posibil nici să nu-i cunoască, nevenind la ore?
Cei care participă – cum s-ar spune, într-un limbaj de lemn, „activ la procesul educațional”, – mi se pare firesc să aibă dreptul de a putea să apeleze la un instrument legal prin care să poată preveni gesturile reprobabile ale unor profesori. Nu este normal din partea unui cadru didactic care „nu dă”, să „ceară”. Însă atunci și reciproca trebuie să fie valabilă. Dacă profesorul trebuie să fie corect, să aplice metode de predare și evaluare transparente, să ofere materiale de studiu gratuite, atunci și studentul acela trebuie să fie îndeajuns de flămînd de carte. Și în aceste condiții, da, merită pe deplin să poată avea acces la manifestări culturale la prețuri mult mai mici decît cei care nu au acest statut și să nu-și dea jumătate de bursă pe biletele de autobuz.
Cred însă că ar trebui încurajată gîndirea diferențiată, fiindcă de la un principiu democratic se poate ajunge prea lejer la o idee populistă și la crearea unor mase de manevră formate din indivizi cu carnet de student, dar fără nici o altă calitate în afară de aceasta. În contextul sistemului educațional actual, nu putem spune că toți studenții sînt la fel și că, indiferent de ce-ar face și de cum ar evolua din punct de vedere academic, ei ar trebui să beneficieze de aceleași avantaje ca unii pe care îi interesează doar diploma și un pui de putere politică. Să nu uităm că principiul trezirii la studenți nu se referă numai la calitatea de a nu veni mahmuri la ore.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu