Miniștrii trec, reformele învățămîntului românesc rămîn
Honoris fără Causa 10 mai 2012 Niciun comentariu la Miniștrii trec, reformele învățămîntului românesc rămîn 10După prăbușirea cabinetului Ungureanu pe 27 aprilie și anunțarea propunerilor pentru funcțiile de conducere ale ministerelor din guvernul Ponta, una din cele mai controversate numiri a fost aceea de la conducerea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS). Incompatibilitatea și scandalul diplomei de la «Universitatea Standford» a Corinei Dumitrescu l-au făcut pe premierul Victor Ponta să-l propună pe Ioan Mang în funcția de ministru al Educației. Acesta va fi al 16-lea ministru al învățămîntului din ultimii 22 de ani, perioadă de schimbări majore în care, pe lîngă sistemul Bologna, autonomie, acreditare sau finanțare pentru cercetare, prin universități au trecut și propuneri care ori n-au contribuit cu nimic la calitatea învățămîntului, ori, dimpotrivă, au bulversat întregul sistem.
Prima reformă însemnată a învățămîntului universitar românesc a fost cea din vremea minstrului Andrei Marga, care a avut un mandat de trei ani, început în 1997, pe parcursul căruia a acordat autonomie financiară și administrativă universităților. Venit din mediul academic clujean, acesta cunoștea în profunzime sistemul universitar, drept pentru care a propus și înființat Consiliului Național de Evaluare Academică și Acreditare (CNEAA). Deși inițial organismul a fost considerat nefolositor, de îndată ce universitățile private neacreditate au intrat pe piață și au împărțit numărul de studenți cu cele de stat, optica s-a schimbat. În același timp, Andrei Marga a propus organizarea studiilor postuniversitare de masterat și doctorat numai pentru instituții acreditate, restructurând programele de cercetare universitară. Începuturile sistemului Bologna în România sînt legate de mandatul său de ministru, acesta semnînd în 1999 „Declarația de la Bologna” care va duce la implementarea, șase ani mai târziu, a modelului în universități.
Între 2000 și 2003, Ecaterina Andronescu a fost cea care a preluat Ministerul Educației, începînd reformele din domeniul cercetării universitare. Ministrul a finanțat cu precădere centrele de excelență științifică, înființând nouă Centre Regionale în toată țara. La finalul anului 2003, o dată cu înlocuirea ministrului, doar centrul de la Cluj a continuat activitatea de cercetare primind finanțare printr-un proiect de pre-aderare la Uniunea Europeană. Măsurile luate de Ecaterina Andronescu nu și-au găsit continuitate în mandatul lui Alexandru Athanasiu, care nu a făcut o prioritate din finanțarea cercetării universitare. Mai mult, de îndată ce Mihail Hărdău a fost numit în funcția de ministru, acesta a dat o Hotărîre de Guvern prin care Centrul de excelență de la Cluj se unea cu altele două și formau Centrul Național de Curriculum și Evaluare, și în același timp o lege care îl transforma în Centru Național pentru Aptitudini Înalte. În 2009, centrul de la Cluj a fost închis din lipsa fondurilor. La începutul anului 2000, ministrul Ecaterina Andronescu a propus aplicarea sistemului național al creditelor de studii transferabile, care permitea studenților recunoașterea cursurilor pe care le urmau la o altă facultate sau universitate din țară sau din străinătate. Însă problema finanțării instituțiilor de învățămînt superior, atît acreditate, cît și neacreditate, a luat-o în primire social-democratul Alexandru Athanasiu, ministru în perioada 2003-2004.
Acesta a continuat reformele colegei sale de partid și a încercat o îmbunătățire a calității învățămîntului superior prin înființarea de consorții universitare. Acestea se defineau ca o uniune zonală a universităților publice și private. În 2004, cînd s-a analizat acest proiect de lege, Consiliul Național al Rectorilor a considerat imposibilă o astfel de afiliere deoarece problema finanțării ar fi fost aceeași și nici o instituție de învățământ superior nu ar fi dorit să-și schimbe numele. Deși legea a intrat în vigoare din acel an, nici pînă în clipa de față nu s-a creat vreun consorțiu universitar. Plecarea lui Alexandru Athanasiu de la conducerea ministerului a fost cauzată de neacordarea a șase procente din PIB pentru educație de către guvernul Tăriceanu. La acel moment, ministrul a recunoscut că orice reformă ar fi cu neputință de realizat, spunînd că dacă nu primește finanțarea își dă demisia, lucru care s-a și întîmplat.
În noiembrie 2004, membrul PDL Mircea Miclea a preluat funcția de ministru al Educației, însă nu a rezistat la conducerea ministerului mai mult de opt luni. În tot acest timp, principalul obiectiv al mandatului său a fost creșterea calității în educație prin implementarea din anul universitar 2005-2006 a sistemului Bologna, care prevedea un ciclu de licență de trei ani și unul de master de doi ani. Mircea Miclea a modificat legislația studiilor post-universitare și a propus înființarea Agenției Naționale de Asigurare a Calității Învățământului, fostul CNEAA, dar și o reformă a criteriilor de salarizare și de promovare a cadrelor didactice. Ministrul a hotărît în martie 2005 renunțarea la dubla specializare de la facultate, prin această măsură studenții înmatriculați în anul I la universitățile de stat fiind finanțați doar pentru o singură specializare. Dorindu-și un buget de 5% din PIB pentru educație, din care a obținut numai 3.7 procente, Mircea Miclea și-a dat demisia de onoare, fiind al doilea ministru al aceluiași guvern care pleacă din cauza lipsei de finanțare a educației.
Educația, un domeniu neproductiv
Tot în cadrul Guvernului Tăriceanu a fost numit ministru al învățămîntului, începînd cu noiembrie 2005, pînă în martie 2007, Mihail Hărdău. Acesta a fost primul care a propus ierarhizarea universităților pe baza standardelor de calitate în cercetare, activitate științifică și predare. Cele mai bine cotate instituții de învățămînt superior primeau mai mulți bani de la minister, indiferent dacă aveau sau nu un număr mare de studenți înmatriculați. Pe de altă parte, în 2006, ministrul Finanțelor a făcut public un raport în care învățămîntul superior era tratat ca un „domeniu neproductiv”, universitățile fiind „prestatoare de servicii (educație)”, prin urmare, de aici trebuiau luate resurse și nu date. Insuficiența finanțării universitare a culminat cu boicotarea începutului de an școlar 2006-2007 de către profesori, ai căror lideri sindicali cereau majorarea salariilor cu 30% în fiecare an.
Cel mai scurt mandat din istoria MECTS a fost al lui Anton Anton, care a fost la conducere doar 72 de zile.
Reforma în învățământul superior a stat pe tușă în timpul mandatului lui Cristian Adomniței. Deși acesta a menționat inițial că „nu mai fac reforme în educație”, totuși a decis ca personalul didactic și de cercetare să se pensioneze la vîrsta de 65 de ani. Tot Cristian Adomniței a propus evaluarea profesorilor de către studenți ca modalitate de creștere a calității educației, urmînd ca rezultatele să fie făcute publice pe site-urile universităților. Ieșeanul a fost demis, în octombrie 2008, cu două luni înainte de sfârșitul mandatului, deoarece a votat legea de majorare cu 50% a salariilor cadrelor didactice, care, deși a trecut de Parlament, nu a fost aplicată.
Războiul Andronescu – Spiru Haret
Cel mai scurt mandat din istoria MECTS a fost al lui Anton Anton, care a fost la conducere doar 72 de zile. Deși fostul ministru Andrei Marga i-a cerut printr-o scrisoare deschisă reluarea reformei universitare și revenirea la dubla specializare în universități, scoasă în 2005 de Mircea Miclea, Anton Anton nu a reușit să realizeze nici una dintre propunerile făcute. În timpul ministerului său, premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunțat că se vor majora salariile cadrelor didactice cu pînă la 28 de procente, lucrare ce nu s-a întîmplat și care a determinat revolta liderilor sindicali.
Aflată pentru a doua oară în funcția de ministru al Educației, din decembrie 2008 pînă în octombrie 2009, Ecaterina Andronescu și-a centrat politica de reforme ministeriale pe situația universităților private. Ea a plasat Universitatea „Spiru Haret” în afara legii, interzicîndu-i să mai înscrie studenți la forma de învățămînt la distanță. În timpul mandatului Ecaterinei Andronescu, fostul ministru Mircea Miclea a propus un proiect de lege prin care stabilea sancțiuni severe celor care fabrică diploma, de la demiterea rectorului pînă la desființarea universității sau absorbția ei de către o alta care se înscrie în standardele de calitate. De asemenea, Mircea Miclea a propus ca Senatul universitar să fie ales de întreaga comunitate academică, într-un sistem de tip managerial, nu doar de cei care făceau parte deja din structurile de conducere așa cum se întîmpla în sistemul colegial. Totuși, Ecaterina Andronescu a văzut necesară o măsură de combatere a favoritismului academic, drept pentru care a decis că soții nu pot deține funcții de conducere în aceeași facultate.
Cu 20% mai mulți masteranzi
Singurul lucru prin care s-a remarcat ministrul Emil Boc, care a preluat conducerea MECTS între 2 octombrie și decembrie 2009, a fost legea prin care profesorii universitari erau obligați să iasă la pensie la vîrsta de 65 de ani. Însă, schimbarea Legii Educației Naționale, promulgarea și publicarea ei în Monitorul Oficial s-a făcut în ianuarie 2011 de către Daniel Funeriu. Una dintre prevederile legii sale a fost cea a alegerii rectorilor și structurilor de conducere din mediul universitar de către întregul personal didactic și de cercetare. Dacă la alegerile universitare din 2008, studenților le era garantată prin Carta Universității puterea decizională, în noua lege a educației minstrul a specificat clar faptul că în Senat studenții vor fi reprezentați într-un procent de 25 %.
Daniel Funeriu a adus din nou în discuție crearea consorțiilor universitare, abrogată în mandatul Athanasiu, propunându-le instituțiilor de învățămînt superior să se reorganizeze astfel pînă la sîrșitul anului 2010. De asemenea, ministrul a realizat o altă clasificare a universităților românești. Rezultatele publicate de Asociația Universităților Europene au arătat că sînt 12 instituții de top încadrate în categoria universități de cercetare avansată și educației. Alte 15 instituții de învățămînt superior, împreună cu cele de artă și cele militare, alcătuiesc categoria universități de educație și cercetare științifică, iar restul sînt universități centrate pe educație. În anul universitar 2011-2012, instituțiile aflate în prima categorie au primit cu 20% mai multe locuri pentru programele de masterat și doctorat, celor ierarhizate în a doua clasă li s-a redus din locurile post-doctorale, iar cele din a treia categorie au primit doar 1.6% din locurile pentru doctorat.
În februarie 2012 guvernul Boc și-a înaintat demisia, iar în locul lui Daniel Funeriu a fost numit Cătălin Baba. Acesta s-a aflat doar 78 de zile la conducerea MECTS, timp în care a propus restructurarea ciclul universitar de licență, pentru a-i crește eficiența economică, finanțînd cu predilecție programele de studii clasificate pe primul nivel de calitate. În plus, de anul viitor, finanțarea universităților se va realiza pe bază de granturi, și acestea vor avea posibilitatea să stabilească numărul de studenți pe care îi acceptă la studiile de la ciclul de licență, în limita locurilor puse la dispoziție de către minister. Pentru anul universitar 2012-2013 au fost propuse 45.887 granturi de studiu.
După propunerea Corinei Dumitrescu, pentru conducerea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a fost recomandat Ioan Mang. Acesta a spus pentru Mediafax că are ca prioritate în ministerul pe care-l va conduce organizarea bacalaureatului și examenului de admitere la facultate. Dacă vor fi continuate reformele existente sau se vor propune altele care să schimbe și mai mult sistemul educațional se va ști luni, 7 mai, dacă guvernul Ponta va obține votul de investitură din partea Parlamentului.
Laura ELENA BEJINARIU
Anca TOMA
Adaugă un comentariu