EuroART-ul rîde și plînge sub măști internaționale
De pe scena Iașului 30 mai 2012 Niciun comentariu la EuroART-ul rîde și plînge sub măști internaționale 1Dintotdeauna piesele de teatru mi s-au părut un amestec de idei năstrușnice și personaje cu haz. De la spectacolele improvizate în fața școlii cu trupe de elevi care răgușesc după prima replică, la cele jucate de păpușari în tîrguri pentru o viață modestă, dar fericită, și chiar la grandioasele opere puse pe scenă în săli poleite, cu actori profesioniști. Toate sînt făcute ca să ilustreze două măști îngemănate. Rîsul și plînsul, copiii spectacolului născut încă din secolulul al V-lea dinaintea erei noastre. Festivalul EuroART a fost sărbătoarea teatrului românesc. Timp de o săptămînă, între 21-27 mai, Iașul a aplaudat șapte reprezentații și a apreciat lansări de carte și alte trei conferințe.
Îngeri dezechilibrați
Primul pas pe scenă al celei de-a șasea ediții a Festivalul EuroART l-a făcut „Pisica Verde”, piesă a dramaturgului român Elise Wilk, care a surprins publicul prin imaginile create. Actorii sînt tineri fără părinți, care cred în vrăji și pastile magice, iar, ca efect, îngerii se îneacă în alcool, iar mîțele colorate se aruncă în intersecții, gata să taie calea oricui. Iar dacă jocul acesta pare năucitor, cea de-a doua reprezentație, „O noapte furtunoasă”, a potolit imaginația dezlănțuită. De fapt, comicul lui I. L. Caragiale a demonstrat că prinde orice generație, Jupîn Dumitrache, Nae, Zița și Veta încă reprezentînd măști ale societății de azi. Astfel, membrii Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani ne-au încîntat de pe moșia jupînului, unde camerele se compuneau din schelete de cuburi, îmbrăcate cu perdele gri, pe care erau imprimate fotografii din Bucureștiul secolului trecut.
De fiecare dată cînd personajele urcau pe casă și treceau de pe-o cămară pe cealaltă, ne prăpădeam de rîs. Promenada lor pe acoperișul casei, adică pe un mic pod de lemn, părea că o să sfîrșească numaidecît jos, pe pămînt, cu un picior sclintit sau o mînă luxată, pentru că tremurau ca o barcă cuprinsă de valuri învolburate. Și mai amuzante erau scenele care schițau idila dintre Zița, consoarta lui Dumitrache și Chiriac, protejatul jupînului. Își atingeau picioarele gingaș, pupăturile păreau ciocniri întîmplătoare, iar discuțiile din nopțile tîrzii numai întîlniri rușinoase.
Îndrăgostiți cu ifose
Pentru spectacolul de miercuri seara, „Take, Ianke și Cadîr”, al Teatrului „Mihai Eminescu” din Chișinău, ieșenii s-au pregătit ca de sărbătoare și au umplut sala de la Casa de Cultură a Studenților din Iași. Graiul dulce și molcom al românilor de peste Prut a provocat de partea publicului rîsete și aplauze, emoția fiind starea care a predominat în sală.
Comedia în care românul, evreul și turcul vînd traiul celor doi copii, Ionel și Ana, a oprit ceasurile din Iași pentru o oră și jumătate, iar la final, ne-am plecat unii în fața celorlalți, cei de scenă la propriu, noi, spectatorii, plecînd spre casă mîndri, cu mîinile roșii după o piesă și un joc excepțional. Take și Ianke se potriveau atît de bine, parcă erau croiți unul după lungimea celuilalt, iar cînd al doilea îl dojenea pe primul, numindu-l „dobitoc”, acesta din urmă, cu privirea spășită, recunoștea și abia se abținea să nu spună „bă, Ianke ai dreptate!”. În plus, îi ajuta și înfățișarea. Un român durduliu, lîngă un evreu mai scorojit arătau ca Stan și Bran un pic mai colorați, care jucau pasional pe o scenă ieșeană. Cei doi iubiți, Ionel și Ana, fiul lui Ianke și fiica lui Take, au zburdat cît se poate de bine aproape toată seara. Săreau de colo-colo, de la un părinte la celălalt, iar replicile veneau la fel de tăioase precum comportamentul lor. Dar cum părinții se emoționează și aproape tremură cînd își revăd copiii veniți din capitală, le iartă orice îndrăzneală.
Aceeași idee de tinerețe zbuciumată a fost cuprinsă și în spectacolul neconvențional de sîmbătă, de la ora 19.00, la Ateneul Tătărași. Compania de Teatru D’ AYA din București, care a interpretat piesa „Ce ne spunem cînd nu ne vorbim”, a ironizat infidelitatea, în cîteva secvențe spumoase. „Acțiunea de a-ți proteja nevasta și a o toci pe a altuia”, cum este văzut adulterul de Chris Simion, a provocat isterie în sală, iar pe unele mame, venite la spectacol cu copii mai mici, secvențele deocheate le-a îmbujorat. Însă, piesa aceasta a fost deosebită prin structură, deoarece fiecare personaj a abandonat pentru o clipă scena și s-a adresat publicului, făcînd teatru din experiențe obișnuite.
Israeliți cu măști
Regina festivalului a fost „D’ale carnavalului”, piesa lui I. L. Caragiale, jucată de Teatrul Karov din Tel Aviv, regizată de întemeietorul acestuia și actorul român Nicu Nitai Iacob. Un proiect îndrăzneț, dar și dificil în primă fază, pînă cînd ochii spectatorilor s-au obișnuit cu sportul sus-jos, pentru că subtitrarea piesei interpretată în ebraică era poziționată la înălțime, cu vreo doi metri mai sus de străinii care redau carnavalul comic al dramaturgului prahovean. Jocul, însă, a făcut impresie bună. Actorii îmbrăcați în costume pline de culoare, combinate îndrăzneț și așezați într-un decor deosebit, cu două fețe, ușor de manevrat în timpul spectacolului, au ridicat la final sala în picioare. Prinși de comedie, îngînam și noi alături de trupa lui Nicu Nitai „viața-i un carnaval și-un carnaval este viața”.
Teatru de istorie
Festivalul EuroART este un tribut al asociației cu același nume din Iași și al Fundației Culturale Timpul pentru teatrul românesc, început aici în 1816, iar manifestările au cuprins, pe lîngă spectacole și conferințe, și lansări de carte. Însă publicul nu și-a adus în săli și bunele maniere, iar cînd luminile s-au stins, domnișoarele elegante serveau pe furiș semințe fără coajă sau verificau constant mesajele de pe Facebook, după fiecare alarmă primită. În plus, mamele se străduiau în timpul piesei să explice celor mici care-i rolul fiecărui actor de fiecare dată cînd acesta apărea Cu toate nemulțumirile, însă, concluzia festivalului a fost cea subliniată și de membrii Teatrului din Botoșani, „la Iași teatrul încă trăiește”.
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu