Organizațiile non-guvernamentale strîng punga cu proiecte
Honoris fără Causa 30 octombrie 2012 Niciun comentariu la Organizațiile non-guvernamentale strîng punga cu proiecte 22Anul acesta, Comisia Europeană (CE) a suspendat plățile pentru cererile de rambursare din partea instituțiilor și organizațiilor care beneficiază de fonduri din cadrul Programului Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU). La fel ca universitățile, care au fost nevoite să deschidă linii de credit ca să înlocuiască măcar temporar fondurile europene, organizațiile non-guvernamentale (ONG) și-au dus și ele proiectele mai departe din împrumuturi. Însă datoriile s-au acumulat, iar faptul că plățile nu s-au reluat pentru toate proiectele a scos săptămîna trecută reprezentanții ONG-urilor în stradă, la protestul „Eliberați POSDRU de incompetență” din București. Alături de 500 de participanți la marșul din capitală au fost și cei care au susținut conferințe la Iași, Tîrgu Mureș și Timișoara pentru a discuta neregulile care le pun în pericol organizațiile. Președinții fundațiilor ieșene se tem că datoriile îi vor obliga să-și suspende activitatea sau, în cazul ideal în care cheltuielile le vor fi rambursate în totalitate, nu va mai îndrăzni nimeni să se implice în vreun proiect cu finanțare POSDRU.
Situația proiectelor cu finanțare POSDRU din România a rămas încă nerezolvată, în condițiile în care, conform scrisorii primite în luna august din partea CE, termenul pentru rezolvarea problemelor din raportul de audit pe 2011 era 6 octombrie 2012. La începutul acestui an, hotărîrea de a întrerupe plățile către beneficiari părea o soluție pe termen scurt, însă una care nu a trecut neobservată de către cei care stăteau la coadă la CE pentru rambursare. Printre aceștia se numără și ONG-urile, care se plîng acum că întreruperea fluxului de fonduri europene nu face decît să contribuie la datoriile acumulate din cauza funcționării defectuoase a relației dintre organizații și Autoritatea de Management a POSDRU (AMPOSDRU). În Iași, fundațiile așteaptă să le fie rambursate cererile de plată de mai bine de un an și jumătate, timp în care au susținut proiectele din fonduri proprii sau din împrumuturi bancare.
La sfîrșitul lunii septembrie a acestui an, Ministerul de Finanțe a hotărît să aloce AMPOSDRU suma de 375 de milioane de lei în contul contribuției Uniunii Europene și 100 de milioane de lei din partea statului român pentru a achita restanțele acumulate prin neplata cererilor de rambursare aprobate. Din iunie 2012, însă, ONG-urile au emis cereri de rambursare pentru cheltuielile făcute în proiecte către AMPOSDRU sau către Organismele Intermediare Regionale (OIR), iar aceștia ar fi trebuit, teoretic, să le onoreze în termen de 45 de zile. „Sîntem la sfîrșitul lunii octombrie și încă nu a ajuns la noi acea deblocare din septembrie. Sînt beneficiari de programe care mai bine de un an de zile și-au susținut proiectele pe resurse proprii sau mai bine spus, pe banii băncilor”, a declarat Angela Achiței, președinte al Comisiei ONG de la Consiliul de Dezvoltare Economico-Socială a județului Iași și a Fundației „Alături de Voi”. Aceasta din urmă figurează cu un proiect în desfășurare în valoare de aproape 20 de milioane de lei pe lista de proiecte aflate în gestiunea OIR POSDRU Nord-Est.
Conducerea fundației este de părere că problemele în ceea ce privește finanțarea proiectelor se datorează modului în care se ocupă AMPOSDRU de administarea acestora. „Anul trecut, de exemplu, Autoritatea de Management a uitat să trimită spre rambursare 1300 de cereri în sistemul de decontare către comisia europeană”, a adăugat președintele Fundației „Alături de Voi”.
Fără avertismente
ONG-urile își pun problema încălcării contractului și în cazul principiului nediscriminării beneficiarilor, în situația în care s-au eliberat 375 de milioane de lei de către stat, însă ONG-urile nu au primit nimic. Oficiul Patronal Județean Iași (OPJ) urmează să înainteze o cerere penală pe plăți preferențiale. „Am vrea să știm cum se face selecția plăților, pentru a ne anunța și beneficiarii. Avem două proiecte în derulare, pe unul sîntem beneficiari, pe celălalt parteneri, pe linia de formare profesională. Întîrzieri la plată au fost și anul trecut. În noiembrie anul trecut am finalizat un alt proiect, însă rambursarea TVA-ului încă n-a venit. Am făcut credite prea multe, iar pe un proiect am suspendat activitățile timp de trei luni”, a declarat Mihaela Anechiforesei, inspectorul pe resurse umane al OPJ Iași. De altfel, trecerea, în 2011, a TVA-ului la categoria costurilor care nu se rambursează, a creat confuzii în rîndul beneficiarilor de proiecte POSDRU, pentru că planurile de cheltuieli erau deja făcute, iar aceștia nu au luat în considerare faptul că vor fi nevoiți să plătească TVA-ul.
În contractele semnate la inițierea unui proiect cu fonduri structurale este menționat faptul că, în cazul în care există probleme la bugetul de stat, beneficiarul trebuie să-și susțină din fonduri proprii cheltuielile. Însă organizațiile non-profit nu au primit nici o notificare, conform articolului 9, alineatul 5 din contract, care să avertizeze asupra unei posibile suspendări ale proiectelor din cauza lipsei de fonduri la bugetul de stat. De asemenea, în condițiile întreruperilor de către CE a fondurilor, Guvernul trebuie să asigure din bugetul de stat plata fără întreruperi a cererilor de rambursare aprobate. „Cei de la AMPOSDRU ne-au spus că nu au primit bani pentru continuarea proiectelor. Noi am trimis un memoriu Ministerului de Finanțe și ieri (n.r.: 23 octombrie) ni s-a răspuns că ministerul a alocat deja 1,4 miliarde de lei pentru plata beneficiarilor dintre care au rămas 90 de milioane de lei nefolosiți”, a explicat Angela Achiței.
Pe picior de plecare
O altă problemă pe care o menționează reprezentanții ONG-urilor ieșene este faptul că proiectele lor sînt administrate, alternativ, de AMPOSDRU și OIR, iar hotărîrile celor două organisme se contrazic. Beneficiarii primesc bun de plată pe anumite cereri din partea AMPOSDRU, după care sînt anunțați că respectivele cheltuieli sînt neeligibile pentru rambursare. „Transferul de la AM la OIR s-a făcut greoi, ilegal, fără să se fi semnat un contract tripartit prin care OIR-urile să devină a treia parte la aceste proiecte. Deja primeam de la OIR clarificări pe cereri de plată care țineau de AM, de fapt. Pe 24 – 27 septembrie s-a organizat o sesiune de informare la Piatra Neamț, iar atunci AMPOSDRU au lăsat problema fără răspuns”, a declarat Irina Carmen Barbălată, președintele Fundațiilor „Pro Women” și „Tineri și Femei”. Aceasta a explicat că nici personalul și nici beneficiarii proiectelor de calificare/recalificare pe care le susțin fundațiile nu au mai primit salarii de patru luni, din cauza faptului că nu mai primesc fonduri. În plus, săptămîna trecută au fost anunțați că vor trebui să părăsească pînă pe 15 noiembrie sediul din Centrul de Sprijinire a Afacerilor IDEO, din Iași, din cauza întîrzierilor la plata chiriei, fiindcă banii pe chirie au fost folosiți pentru a duce proiectele pînă la capăt. Fundația „Pro Women” se află pentru a doua oară în această situație, după august 2011, cînd întîrzierea plăților pentru proiectele POSDRU i-a determinat pe reprezentanți să facă împrumuturi bancare care depășeau posibilitățile de rambursare ale organizației.
Proiectele Fundației „Tineri și Femei”, care vizează integrarea pe piața muncii a persoanelor din mediul rural, au ca parteneri primării din șase comune din județul Iași și patru din județul Vaslui. „Primarii vor să ducă proiectele pînă la sfîrșit, însă noi avem avansate pînă acum 62.000 de lei pe proiectele Fundației «Tineri și Femei» în condițiile în care sîntem doar parteneri și nu avem cofinanțare. Iar la «Pro Women» am avansat sume de peste 200.000 de lei din buzunarul propriu pe care nu știm dacă le vom putea recupera”, a mai spus Irina Carmen Barbălată. De asemenea, o altă îngrijorare a președintelui celor două fundații este aceea că beneficiarii direcți ai proiectelor nu mai sînt dispuși să semneze actele necesare continuării cursurilor de calificare din lipsă de încredere. Aceștia nu au mai primit subvențiile promise de mai bine de șase luni în condițiile în care, pînă la finalul proiectelor, în 2013, ar trebui să intre pe piața muncii în procent de minimum 10% dintre cei care au fost co-optați în programe.
Planuri înecate de la început
Organismele care intermediază rambursarea fondurilor de la CE așteaptă și ele soluții din partea AMPOSDRU. OIR Nord Est, care răspunde și de asigurarea plăților către ONG-urile ieșene, are întîrzieri de peste un an la anumite proiecte. Pe de altă parte, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, și el organism intermediar pentru proiectele POSDRU ale universităților, are în grijă cereri de rambursare cu bun de plată care nu au fost onorate de 18 luni. Întîrzierile depășesc cu mult perioada prevăzută de contract, și-anume 45 de zile de la aprobarea cererilor. Și, deși riscă să intre în insolvență, fundațiile nu pot decît să ceară amînări sub forma suspendării pe cîte trei luni a proiectelor.
Fundația „Corona” a încetat temporar activitățile în cazul proiectului „Pregătit pentru viitor – Tineri la început de carieră”, în valoare de aproximativ 2,3 milioane de lei, iar pe lîngă acesta mai susține din fonduri proprii alte cinci proiecte. Fundația nu a mai primit fonduri de șase luni, iar din vara acestui an nici cererile de rambursare pentru cheltuielile considerate eligibile de OIR în urma evaluării nu au mai fost aprobate. „Noi am notificat din timp că neavizarea cererilor de rambursare ne creează grave probleme în implementare și contractele pot fi subiecte ale concilierii prealabile. Am primit drept răspuns o scuză. Avem cerere de rambursare de la sfîrșitul lunii iunie, la sfîrșitul lui august am înaintat notificare la Centrul Național de Dezvoltare a Învățămîntului Profesional și Tehnic (n.r.: un alt organism intermediar) și AMPOSDRU ne-a anunțat ulterior că nu ne-au fost avizate cheltuielile. Am primit undeva la sfîrșitul lunii septembrie solicitări de noi documente, ceea ce doar amînă problema, nu o rezolvă. Eu nu pot să prezint scuze la Ministerul Finanțelor sau la furnizori”, a declarat Cristina Perhinschi, manager al proiectului „Calificarea – pas cheie pentru profesionalizarea comerțului la distanță” de la Fundația „Corona”. Proiectul, inițiat în martie 2012, a început pe fundalul acestor probleme financiare, fundația primind pînă acum mai puțin de 50% din banii pentru care aveau deja bun de plată.
Paul Matei, coordonatorul reprezentanței CE din România, Centrul Europe Direct, a susținut că, într-adevăr, AMPOSDRU nu a mai înaintat cereri de rambursare a cheltuielilor de aproape un an, motiv pentru care în conturile organizațiilor nu au mai fost trimise sumele de bani necesare susținerii proiectelor. Pe site-urile Autorității de Management nu se mai publică din luna iulie plățile făcute către ONG-uri și alte instituții care beneficiază de proiecte cu finanțare POSDRU.
Cu un nivel de transparență din ce în ce mai mic, reguli care se modifică în timpul jocului și proiecte care se derulează din împrumuturi, ONG-urile ieșene văd ca unică soluție atacarea în instanță a AMPOSDRU și a Ministerului de Finanțe pe baza faptului că nu se respectă intervalul de 45 de zile de la aprobarea cererilor pînă la plata lor. Avînd drept suport această clauză contractuală, organizațiile speră să echilibreze balanța între cît mai au de primit de la Uniunea Europeană, respectiv de la Ministerul de Finanțe, și cît trebuie să înapoieze băncilor sau în conturile proprii. Între timp, cel puțin pentru ONG-uri, POSDRU nu mai este o investiție în oameni, după slogan, ci una în datorii.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu