Straja din sînul Sucevei poartă cojoc, ie și catrință bucovineană
Povești fără timbru 30 octombrie 2012 Niciun comentariu la Straja din sînul Sucevei poartă cojoc, ie și catrință bucovineană 589„Cuir naturele” (n.r. piele naturală) este expresia pe care insistă francezii care îl sună pe meșterul Constantin Juravle ca să le croiască un cojocel asemeni celui pe care l-a prezentat la Ambasada Franței la București. Cămășuță străjenească cer părinții care trimit copiilor din străinătate păpușile îmbrăcate de preoteasa Liviei Irinciuc și bundițe albe, ca cele pe care le făceau bunicii în casă, mușterii care trec ușa lui moș Aurel. Precum și alți bătrîni, cei trei săteni slujesc portului popular, purtîndu-l la biserică, la șezătoare și în orice zi de sărbătoare. Costumul bucovinean este un fel de Biblie albă lăsată în grija românilor, dar care acum a dispărut din lada de zestre.
Satul Straja se găsește dincolo de Rădăuți, aproape de hotarul ucrainean, pe lîngă pădurile care duc la Mănăstirea Putna și la Schitul lui Daniil Sihastru. Ca în fotografiile de odinioară, odăile bucovinene încă sînt acoperite cu șindrilă și împrejmuite cu cerdac din lemn pămîntiu, culoare care se așază plăcut pe lîngă pereții pastelați. Pe alocuri, printre casele bătrîne, și-au făcut loc zidiri înalte, din beton rece care încalcă tradiția locului în care albul și culorile calde întruchipează imaginea gospodarului străjean, preocupat de frumusețea portului popular, ca un credincios de pravila sa. Casele metropolitane sînt ale „copiilor care pleacă în Italia după bănuți”, iar în curțile lor grădinițele cu flori nu sînt încă aranjate așa cum vezi la vecinii lor mai în vîrstă. În livezi, vacile pasc liniștite pe miriștea încă verde, iar din cînd în cînd văzduhul răsună sub clopoții de la gîtul cornutelor. Numai susurul rîului din vale le ține companie, murmurînd în fuioare line și reci.
I. „COJOCARUL” SATULUI
În Straja, oamenii se recunosc după poreclă. Degeaba întreb eu de Constantin Juravle, că oamenii ridică nedumeriți din umeri. În sat sînt multe familii cu acest nume, iar meșteri care fac cojoace, la fel. Însă numai unul a fost ales de designerul francez Philippe Guilet să croiască piese pentru podium din piei originale care să se așeze plăcut pe silueta modelelor sale. „Cojocarul” sau „Zgriț” stă pe deal, mai sus de cimitir, iar de cele mai multe ori îl găsești în atelier bichirind la vreo comandă din localitate sau din străinătate. Joi avea doi mușterii. Domnului Constantin nu îi sînt străine vizitele din depărtări, iar cînd mă vede cercetînd la poartă mă poftește în casă, la căldură. Înăuntru, soția sa, Marta Juravle, asculta slujbele de la amiază de pe Radio Trinitas și se sfătuia cu mama ei, o bătrînă firavă și simpatică foc.
Cînd ajunge și cojocarul în casă își scoate căciula de pe cap politicos și se așază la masă. Constantin lucrează pieile de mic. Venea de la școală și se oprea în atelierul tatălui ca să fure cîte puțin din meșteșug. Mai înainte și tatăl său învățase la fel de la bunicul său. Numai că povestea se oprește la el, pentru că nici unul dintre cei cinci copii ai săi nu se ascunde în anexa cu materialele tatălui. Ei au terminat cu toții facultatea, „iar acum sînt oameni la casele lor”. Și nici alți tineri din sat nu au răbdarea lui nenea Constantin. Odată a adus directoarea de la școală cîțiva elevi să le arate meșterul cîte ceva din arta lucratului cojoacelor străjenești, însă cînd au văzut băieții cum stă treaba, imediat au și plecat. Altădată a vrut să ajute un băiat din sat care în urma unui accident nu mai putea merge la serviciu și l-a chemat pe la el. A venit un timp, însă după cîteva zile a renunțat și el. „Nu le-a plăcut pentru că ăsta-i lucru migălos. Nu poți să vorbești la telefon și să faci și treabă. Aici trebuie să stai și cu gîndul și cu ochii pe cusătură, căci dacă ai sărit un model, s-a dus lucrarea”, îmi spune hotărît domnul Constantin, netezind căciula pe care tocmai o dăduse de pe cap. Ziceai că o măsura ca pentru o comandă nouă.
De pe pat, doamna Marta își completează soțul și mă lămurește astfel cum de vin atîția clienți la ei, deși satul este plin de bărbați care tăbăcesc și croiesc pielea de oi. Omul ei este cunoscut peste tot mai ales pentru lucrătura foarte fină pe care o practică, lucrătură care impune un aspect elegant straielor bucovinene, rămase moștenire de la străbunii lor. De aceea a pus ochii pe el și francezul. „I-a văzut lucrările și așa de fericit a fost că a găsit omul potrivit pentru ideile sale, încît ne pupa într-una”, își amintește femeia în timp ce soțul ei aduce din odaia alăturată cojocelul care s-a remarcat prin simplitate la Ambasada Franței de la București anul trecut, cînd arta lui nenea Constantin a fost apreciată de însăși Principesa Moștenitoare a tronului României, Margareta sau de prim-ministrul de la acea vreme, Călin Popescu Tăriceanu. Haina pe care meșterul o întinde pe pat este atît de albă încît te temi să o atingi. Pe margini vine cam de două degete blăniță neagră tunsă scurt, iar apoi în sus florile cusute, modele fine cu care mîinile cojocarului se îndeletnicesc de peste 30 de ani. „Numai ochii mă lasă de la o bucată de vreme”, mărturisește bărbatul, așezîndu-și ochelarii pe masă.
Căpițele de pe podium
Cît se ridică meșterul, ca să-mi arate boanda pe care a comandat-o o copiliță din Suceava care cîntă muzică populară pe la spectacole, doamna Marta scoate pe masă pîrjoale, aduce pîine și caută ardeii în oțet. Ea nu coase. Este alături de soț doar „sufletește”, după cum spune, pentru că boala efortul nu-l acceptă. Așa de mîndră a fost cînd a urcat pe podium alături de soțul său, încît „credeam că-i în slavă”. Ba mai întîi i se părea că e acasă în livadă, pentru că în sală, alături de scena de defilare erau ridicate căpițe cu fîn. Însă cînd a văzut și arbuștii de liliac, s-a trezit din visare. Nu era acasă, la Straja, ci arăta invitaților de la ambasadă cele 11 costume tradiționale pregătite special de către soțul său pentru designerul Philippe Guilet. Francezul l-a ales pe străjean dintr-o mulțime de meșteri care au venit la tîrgul din Gura Humorului să se fălească cu cele mai frumoase obiecte tradiționale făcute cu mîinile lor. În piațeta improvizată „coseam și la -7 grade Celsius”, spune „Cojocarul”, scotocind după niște poze de la lansarea care i-a adus faimă internațională. „Ia, uitați-vă, mi-au dat la braț și o domnișoară”, exclamă meșterul în timp ce-mi pune în față o fotografie, în care el, Constantin Juravle din Straja, îmbrăcat tot în portul alb, tradițional bucovinenilor, merge falnic pe podium în lumina reflectoarelor însoțind un manechin căruia tot el i-a croit și cusut ținuta, respectînd modelele populare românești. Deodată, cît mă uit la fotografia de la premieră, meșterul se îndreaptă spre vitrină și aduce de acolo alta, mult mai veche, pe care o suprapune cu cea nouă. Domnul Constantin și tatăl său seamănă ca două picături de apă, iar în cele două poze amîndoi poartă costumul străjenesc. Tatăl, la sărbătorile din sat, iar fiul în capitală.
Și acum păstrează meșterul tiparele pe care le-a respectat pentru cele 11 haine. Ca pe-o ediție de lux întocmită o singură dată în viață, domnul Constantin le ține aranjate drept precum într-un dosar, iar cînd este vorba despre reușitele sale, nu se laudă cu vorbe ci le scoate și le arată și altora cum a lucrat el cu designerul străin. Sînt coli mari imprimate cu măsurile manechinului care urma să poarte haina, și pe care se vede cum trebuia să arate produsul final, cum se aranja pe sutien sau cum se plia pe coapse. La fusta fetei din deschidere a avut cel mai mult de lucru cojocarul, pentru că francezul urma să scoată în evidență o anumită latură feminină, iar pentru asta, croiul trebuia să fie desăvîrșit. La fel cum și pentru cojoacele sau vestele care merg în Franța, Germania sau America. Oamenii îl găsesc pe domnul Constantin pe Internet și apoi îl sună să-i dea măsurile, iar el într-un anumit timp le trimite comanda. Așa, de exemplu, o să se întîmple cu bondița împopoțonată cu mărgele și flori albastre care stă atîrnată pe umeraș în atelier. Alături sînt aranjate altele, toate însemnate cu pixul pe margini cu numele locului îndepărtat în care trebuie să ajungă.
Pe lîngă lucrările din atelier, nenea Constantin mai are o comandă deosebită pe care se angajează să o facă, însă încă nu știe în cît timp. Este un cojocel bărbătesc aparte, cu multe motive populare cusute, pe care meșterul trebuie să-l execute după un tipar din care zîmbește aproape aspru un tînăr misterios și chipeș. Tot designerul francez Philipe Guilet a descoperit și acest model, iar de cînd l-a văzut l-a îndrăgit atît de mult încît vrea să-l scuture de praf și să-l promoveze. Cînd domnul Constantin vede că băiețandrul din poză nu-mi spune nimic, îmi șoptește mîndru „este Avram Iancu, în tinerețile sale, așa cum nu este știut de la școală”.
II. CROITOREASA PĂPUȘILOR
În Straja, de Sfîntul Dumitru se face pomenirea morților, un fel de hram pentru cei adormiți. De aceea gospodinele mai tinere sau mai bătrîne grijeau mormintele din cimitir, săpîndu-le, pigulind florile sau vopsind grilajele. Se pregăteau pentru ziua ce urma, cînd vor aduce la capetele celor dragi plăcinte proaspete, colaci rumeniți și lumînări aprinse pe care le vor împărți apoi celor nevoiași. Cu tanti Ana am venit în microbuz de la Rădăuți. Tocmai alesese de la florărie o crizantemă roșie, bogată, pe care după e am coborît în sat a așezat-o pe mijlocul mormîntului Petronelei, fiica ei care la 19 ani s-a prăpădit de lupus. „Cînd văd fete tinere se rupe și cealaltă bucată din mine care a mai rămas după ce ea a murit”, gîngurea printre lacrimi femeia, conducîndu-mă pe calea ce ducea spre casele gospodarilor din sat care și-au făcut din păstrarea tradițiilor un țel de neclintit.
Biblia din cel de-Al Doilea Război Mondial
De exemplu, doamna Livia Irinciuc, soția părintelui Mihai, aduce în atenția oamenilor ia și catrința, îmbrăcînd popular păpuși cumpărate din magazin. În camera sa de lucru o puzderie de copile în miniatură torc firul de lînă, îl scarmănă, ca mai apoi să țese la război. Pe o altă machetă, cîteva Barbie cu sprîncenele făcute stăteau la șezătoare, numai cîntecelor specifice simțindu-li-se lipsa. Croitoreasa păpușilor adoră portul popular din timpul școlii, atunci cînd elevii veneau la ore foarte rar „îmbrăcați nemțește”, adică fără bundiță, opinci sau catrință. Mai tîrziu, doamna Livia a participat la tîrguri populare cu prichindeii cărora le-a fost educatoare și în timp s-a orientat către îmbunătățirea tiparelor de cămăși și fuste pentru păpuși. Îi fusese model ia pe care bunica sa o păstrase cu sfințenie, ca pe o Biblie, în timpul deportării din cel de-Al Doilea Război Mondial, în loc să-și fi luat cu ea alte lucruri folositoare. „Măicuța a fugit de acasă cu ia de la nuntă în traistă și a avut grijă de ea toată perioadă aia, pentru că era purtată atunci cînd a făcut jurămîntul sfînt”, povestește doamna Livia așezînd pe masă copilițele cu ochi albaștri ca un cer primăvăratic.
Părintele Mihai, bucuros că soția sa se dedică portului popular, scoate din geanta cu materiale, pungi întregi cu ii mari cît degetul, bundițe cît o broșă, sau catrințe lungi cît o linguriță și le întinde pe masă. Ca să înțeleg cît de meticulos este lucrul pentru o cămășuță, preoteasa insistă asupra motivelor cusute. Sînt atît de migăloase încît uneori, la florile mărunțele, o ajută fiica sa, învățătoare, care a căpătat de la mama sa și îndemînarea pentru dăscălit dar și pentru portul sfînt străjenesc. Chiar și nepoțelele îi cer uneori bunicii să îmbrace puzderia de păpuși, însă cum sînt încă la vîrsta la care jucăriile sînt cele mai bune prietene ale fetelor, doamna le dă voie să se joace doar cu hainuțele pe care le scoate de pe copilele din plastic. Și așa sînt mulțumite și nepoțelele, dar și păpușile care primesc un veșmînt nou, pe care străjenii îl poartă la biserică la fiecare sărbătoare. „Numai la slujbă mai poartă sătenii haina strămoșească. Este o frumusețe să vezi toată biserica în ii, catrințe și bundițe ca odinioară”, adică îmbrăcată după datina românească, fără metehne împrumutate din moda altor țări. Într-acolo, peste granițe merg, de obicei, păpușile doamnei Livia. Nu le mai știe numărul celor care au plecat cu avionul peste ocean sau în Europa, mînați de dorul părinților de acasă care le-au trimis în dar copiiilor cîte un simbol al locurilor de unde au plecat. Chiar de curînd o pereche de tineri însurăței străjeni au plecat în lume, să se odihnească pe noptiera unor fii care muncesc departe de bătrînii lor. Însă doamna Livia recunoaște că pe cele mai multe bucovinence în miniatură le face cadou celor de care este legată sufletește. „Mîine, de exemplu, o să-i duc o păpușă duhovnicului meu pentru că poartă numele sfîntului Dumitru pe care urmează să-l prăznuim”, mărturisește dulceag preoteasa, zîmbind ușor.
Flăcăii fără nume
Larisa, Cristina și Ana sînt copilele adoptate ale preotesei cărora le-a pus în mînă fuiorul și furca. Le-a cioplit și le-a curățat crengi scurte, pe care apoi le-a lustruit și învîrtit un ghemotoc de lînă brumărie. Flăcăilor, doamna încă nu le-a dat nume și nici vreun obiect de care să se îngrijească, însă i-a ales din magazin pe cei mai mîndri, care se ridică falnic dintre grămada de domnișoare, aruncîndu-le ocheade celor mai simple. Dintre toate mîndrele, preoteasa mărunțică are o slăbiciune pentru Strejăncuța, o domniță pe care, chiar dacă o trimite adesea peste hotare, gătește alta, pe care o păstrează în atelier ca pe o fata de suflet cu care se mîndrește oricînd. „Sînt niște bijuterii originale, niște minunății autentice, nu kitsch-uri de care găsiți în așa-zisele magazine de artizanat”, se aude de pe hol vocea părintelui, care urmărește bucuros conversația noastră asupra mogîldețelor în catrință. Și, într-adevăr, „băbuțele elegante” atrag privirile, mai mult decît domnișoarele sofisticate de dinainte să poarte straiul tradițional. Au ceva în plus pentru că doamna Livia petrece împopoțonîndu-le uneori și mai mult de zece ore pe zi, de la amiază pînă tîrziu în noapte cînd acul nu mai nimerește să încheie cămășuța strîmtă ci trece pe lîngă oprindu-se în degetele firave.
III. MOȘ CRĂCIUNUL ȘCOLILOR
În Straja, ziua dinaintea Sfîntului Dumitru miroase a aluat stropit cu mirodenii la gura cuptorului și a sarmale ținute în oale de lut ars. La amiază, gospodinele au terminat de gătit și scutură covoare sau mătură curtea. În grădină, bărbații greblează ultimele frunze căzute și ridică căpițe din coceni. Alții toarnă temelii în curțile în care altădată se împiedicau de pragul de la poartă, în timp ce din casa bătrînească ies pisici mofturoase. O astfel de casă aplecată ca sub o cușmă grea are și moș Aurel Comarița, un bătrîn singuratic rămas doar cu o mîță dolofană de cîțiva ani. „Moșicul”, așa cum își spune bătrînul, este bucuros cînd cineva îi calcă în curte și prima dată îl duce în atelier, unde lucrează de cînd se știe, dar mai ales de cînd a ieșit la pensie din serviciul de pădurar.
Cînd intrăm în cămăruța separată de restul casei, căldura ne lovește obrajii îmbujurați și ne poftește la taclale. „Eram acasă, copil, iar cînd reveneam de la școală, puneam traista în cui, nu intram în casă și mă opream direct în atelierul tatălui”, ține bătrînul să rostească chiar de la începutul poveștii. Apoi înșiră pe masă bundițele la care lucrează și pieile din care vor ieși alte veste albicioase sau căciuli înalte. Spre deosebire de pieile de oaie ale domnului Juravle, curățate și pregătite în fabrică, cele ale bătrînului Comarița sînt gătite de el, de la îmbălsămatul în lapte cu făină de grîu, la limpezitul în trei-patru ape, înainte de-a fi gata de croit. De aia are moșul agățate pe gard, sau pe cîteva proptele, zeci de piei jupuite. El însuși poartă bundiță albă și nu doar cînd merge la biserică ci oricînd iese în comună, spre mîndria celorlalți săteni. „Să știi matale că eu mă port așa cum se îmbrăcau bătrîneii noștri acum cîteva sute de ani. Uite aici, în vitrină, toți sînt în alb, curați și primeniți ca spuma laptelui”, îmi spune moșul în timp ce scoate din bibliotecă o fotografie îngălbenită.
Cînd capătă mai mult curaj la vorbă, bătrînul mă cheamă să văd o odaie din capătul anexei. „Asta-i camera părintelui meu, drăguță domnișoară”, și apăsă pe o ușă care dă într-o cămăruță luminată ușor de o candelă ce stă de pază în fața unei fotografii. Din ce se înțelege, pare că un preot tînăr doarme. „Uite-l pe părințelul meu săracul, că de cînd s-a călugărit nu a mai fost băiatul meu, ci al Celui de Sus. Nici tată nu mi-a mai spus după, ci moșicule încoace, moșicule încolo, iar acum șapte ani, la miezul nopții, de trudă, a adormit și a intrat cu mașina într-un TIR în timp ce se întoarcea la schitul în care a fost stareț”, grăiește împăcat moșul, mîngîind fotografia și făcîndu-și cruce.
Băutură amară pentru bătrînețe
De cînd i s-a prăpădit băiatul, Ștefan cum îl chema acasă, nimic nu a mai schimbat în odaia în care îi plăcea să se odihnească. A adus doar de la Schitul Daniil Sihastru un rînd de straie preoțești și le-a așezat pe umeraș lîngă iconița pe care „părintele” lui i-a adus-o special de la Kiev, cea în care Sfîntul Serafim de Sarov cere mila Maicii Domnului în pustietate. Așa-i de blajin și blînd moș Aurel că seamănă leit cu chipul zugrăvit pe lemn, iar cînd lăcrimează de durere își adună mîinile în pumn și le frămîntă a necaz. „Paharul ăsta pe care l-am băut eu nu-l doresc nimănui, nici măcar celui mai mare dușman al meu. După ce că s-a pierdut părințelul, s-a dus și moșica mea la cîțiva ani de durere”, șoptește bătrînelul închinzînd ochii. În cîteva clipe avea să-l podidească un plîns înfundat de care s-a dezlipit numai atunci cînd la ușă a mieunat pisoiul căruia i-a dat voie în casă cu dragă inimă. La fel de bucuros m-a poftit să gust din bucatele pe care le are în cămară. Și pot spune că unt de casă mai proaspăt ca al lui moș Aurel nu am întins pe pîine pînă săptămîna trecută, cînd l-am întîlnit. Și nici dulceață de afine așa bine legată nu am găsit la tarabele gospodinelor care expun în fața mănăstirii Golia din Iași. Doar la bunica parcă am mîncat odată lapte prins așa cum îl face moș Aurel. Numai pe el, de cîțiva ani, școlile din împrejurul satului îl aduc la ore să-l joace pe Moș Crăciun. Și nici nu-i este greu bătrînului desprins parcă din poveste. Pletele albe și barba lungă care-i atîrnă pînă pe piept aduc aminte de moșul cu cadouri de pe felicitările de la poștă. Iar ochii albaștri zugrăvesc un portret de Moș Crăciun nordic, coborît direct din Laponia în Straja.
***
La plecare, moș Aurel se apleacă și-mi pupă mînă. „Nu vă sfiiți domnișoară, eu le arăt tuturor tinerilor cît de mult îi respect și-i iubesc pentru că au intrat în ograda mea și mă gîndesc că poate așa o să mă țină minte întotdeauna. Nu vor uita de pe o zi pe alta că s-au întîlnit cîndva cu un moș de 80 de ani, așa singuratic ca mine”.
Spre seară străjenii intră în case, la fel de voioși cum au dereticat prin curte ziua întreagă. Doar mioarele au rămas în grădină și pasc dăngănind din clopotul de sub gît. Coșurile din care iese fum s-au înmulțit față de cele de la amiază, iar elevii care ies de la școală aleargă ștrengărește pînă la magazinul din colț, după bomboane. Tot puși pe șotii cum erau odinioară părinții lor, însă „îmbrăcați nemțește”.
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu