Televizor prin furculiță
Mai plați ca ecranul 26 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Televizor prin furculiță 406Îmi aduc aminte și acum euforia creată peste tot cînd RCS&RDS începea să achiziționeze rețelele mici de cartier, și să aducă „țeava” de fibră optică pînă la colțul blocului. Era o trecere către instantaneu. De la încărcarea unui filmuleț de pe YouTube de trei minute în cinci, de la copierea unui program de cîțiva megabiți într-o jumătate de oră, de la kb/s la mb/s. Și în această euforie, s-au luat pachetele grămadă, în special de televiziune. Automat, concurența s-a tăiat considerabil. Ca să treacă de normele Consiliului de Concurență, se discută acum de existența a cîțiva furnizori importanți la nivel național: RCS&RDS, UPC, Romtelecom-Dolce, BOOM și Focus Sat. Problema este că aceștia, împreună, au doar ceva mai bine de jumătate din numărul clienților pe care îi are RDS-ul.
Încet, vom putea discuta în curînd despre monopol. Și, dacă la început, RDS-ul ne-a invadat televizoarele cu promisiunea Internetului cu viteză mare și a posturilor multe și HD, acum impune condiții. Prima dată a lansat seria de posturi de televiziune locale, Digi24, cu părintele național, Digi24 HD. Aproape instantaneu s-a născut și scandalul legat de refuzul de a transmite cîteva dintre canalele trustului Intact. Dacă era vorba de Antena 3 ne-am fi gîndit că era o măsură a bunului simț, însă, printre posturile scoase din grilă se regăseau și GSP TV, Euforia sau Antena 2.
Iar, de cîteva săptămîni, RDS-ul a început să facă o nouă manevră de acaparare. Prima dată a pus toate posturile celor de la Discovery într-un pachet special, a cărui achiziționare costă cu șapte sau zece lei în plus la abonament, mai puțin postul de bază, Discovery Channel. Apoi au lansat două canale proprii, Digi World și Digi Life, care difuzează predominant documentare. Iar, de săptămîna trecută, au început să elimine Discovery Channel-ul de tot de pe platforma lor. L-au scos întîi de pe platforma de satelit, iar cei de la Discovery au remis un comunicat de presă în care se arătau bulversați fiindcă marele provider de televiziune nu acceptă nici o ofertă de prelungire a difuzării, scadentă la 31 noiembrie, mai ales că nu au cerut nici bani în plus, cum erau acuzați în vară cei de la Intact. Totul sub atentul consimțămînt al Consiliului Național al Audiovizualului.
În ritmul acesta, vom vedea Digi Cartoon în loc de Cartoon Network, Digi International în loc de BBC sau CNN, sau Digi Cook, în loc de Paprika. Iar cînd nu vei mai putea sorta alfabetic posturile, fiindcă încep toate cu Digi în față, soluția ar părea simplă. Nu-ți convine? Mută-te. Problema e, unde?
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu