Noaptea în care s-a vînat desfătul basarabean
Șoc-șoc-groază! 12 decembrie 2012 Niciun comentariu la Noaptea în care s-a vînat desfătul basarabean 3Miercuri seară, chitara acustică și graiul moldovenesc autentic ale lui Pavel Stratan au ridicat în picioare fanii adunați în Hunter’s Pub. Voia bună s-a cinstit cu vin și specialitățile locului, iar cele aproape două ore s-au scurs la fel de repede ca băuturile din pahare. Iar ce-a rămas, după concert, au fost veselia și spiritele destinse.
Nu se îmbulzește nimeni la intrare. Iar o dată trecut de ușă, după ce ți-ai primit, cuminte, biletul, aproape nimic din atmosfera locului nu anunță un concert. Mesele sînt, într-adevăr, ocupate. Întocmai ca luminile care își aruncă raze roșiatice cînd într-o parte a locului, cînd în cealaltă, vinul își lovește reflexiile trandafirii de pereții paharelor în urările de bine. DJ-ul își așteaptă, cuminte, după pupitru, rolul, în timp ce le face semn barmanilor cu două degete de la mîna stîngă ridicate, să-i ducă și lui ceva de băut.
Colindele au încetat, iar de ciocnit nu mai ciocnește nimeni.
Cînd pe ușa localului intră, într-un sfîrșit, Pavel Stratan, lumea se ridică de la mese în aplauze generoase. El, într-un tricou alb și cu bretele prinse de blugi, face un semn modest de mulțumire și își acordează chitara. Nu trece un minut pînă ce în sală nu se mai aud decît probele de microfon sau cîte-un gălăgios răzleț vorbind prea tare de la cîte-o masă. Colindele au încetat, iar de ciocnit nu mai ciocnește nimeni. În timp ce salută, cîntărețul aruncă o privire nedumerită în local, parcă indecis dacă e răspunzător el pentru liniște, ori poate bucățile generoase de pizza cu care lumea încă se luptă în farfurii.
„În seara asta vreau să facem tăt”
Ne spune, în timp ce își reglează sonorizarea, că „dacă pîn-amu mă-ntrebau oamenii dacă mai beu, amu mă-ntreabă dacă mai dansez”. Asta de cînd a participat la Dansez pentru Tine. Înainte să înceapă concertul, ne mai anunță că, dacă vrea cineva o piesă anume să o ceară, ori altcineva să îi interpreteze una din melodii, sau poate măcar să fredonăm după el dacă recunoaștem vreun refren sau o strofă. Apoi începe să depene din melodii ba vechi, ba noi. Iar în Hunter’s, oamenii cînd lălăie mai mult ghicind versurile, cînd rîd zgomotos, ștergîndu-și lacrimile ori chinuindu-se să nu se înece cu băutură. În timpul cîntecului „Tipic moldovenesc”, atunci cînd din microfon se aude: „Eu, de cînd ma țîn minte,/ Mie mi-o plăcut numai băuturile cu «Ș»./ Șî jin, șî vodkă șî lichior șî bere șî coniac șî…restu’”, aplauzele zgomotoase aproape îl fac să se oprească din cîntat, atît de tare zîmbește artistul de pe scena improvizată.
Pe măsură ce prestația avansează, farfuriile dispar de pe mese aproape la fel de repede cum se înșiruie versurile lui Stratan, aproape la fel de fin cum schimbă acordurile chitării. Chelnerii se mișcă pe ritmurile melodiilor, pe care le știu pe dinafară, în timp ce aproape aleargă printre mese. Tăvile lor se umplu și, cînd sticlele de vin se golesc, începe melodia “În seara asta vreau să facem tăt”, iar cîteva femei îmbujorate încep să chicotească și să-și dea, pe-ascuns, coate, la versurile provocatoare, cu substrat sexual: „Eu te întreb tu numa’ nu zi nu!” Dar vine rîndul bărbaților. Imediat, „La tanti Nina”, acolo unde soții își pierd nopțile, în timp ce nevestele îi așteaptă îngrijorate acasă, ei sînt cei care încep să zîmbească pe sub mustăți și să se agite, ca niște preșcolari prima oară într-un teatru.
Vinul se bea în beci
Mai din spatele sălii se-aude o rugăminte, a unui domn la vreo cincizeci de ani, rumeniu la față: „Dacă se poate s-o cîntați, domnule, pe-aia cu băieții în beci cînd au băut vinul, nu știu cum se cheamă”. Cînd toate privirile se reîntorc la artist, el fixează o secundă podeaua scenei, apoi îi răspunde, pe-un ton voit încurcat: „Da’, domnu’ mieu, asta în tăte piesele mele îi!” Și, cît locul se scufundă iar în rîsete sănătoase, artistul recunoaște că piesa recomandată, pe nume „Tata, la beci cînd o schimbat lăcata”, ar vrea să bea întîi ca s-o poată cînta cum se cuvine, pe un ton într-atît de solemn, încît și barmanul s-a oprit din înregistrat comenzi și rîde. Apoi Stratan mai zice, ținînd o sticlă de plastic în mînă: „Că io apă plată le-am cerut și ei chiar apă plată mi-or adus!”
Ultima melodie, artitul vrea s-o cînte cu publicul. Pînă să întrebe din nou, vocile erau destul de clare. „Bun îi că pîn-amu voiați să Ghiță, amu tătă lumea zice, deodată, liliecii.” Iar vocea Cleopatrei o îngînă îndată cei care mai sînt cu paharele prin aer. În loc de noapte bună, cîntărețul ne spune, franc: „Amu mi-i mie venit rîndu’ să beu!”.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu