Călătoria lui Puck în Cîmpiile Elizee
Povești fără timbru 4 martie 2013 Niciun comentariu la Călătoria lui Puck în Cîmpiile Elizee 82Patru găini scurmă zăpada cu totul albă, dezvelind o jumătate de lună moale, cleioasă și neagră. Peste gard e cimitirul. Luna de pămînt reavăn se deschide ca un miez, afînată și dulce. Hrănitoare. Dacă te uiți la soare preț de-o secundă, pînă îți așezi privirea înapoi în țărînă, trei dintre găini dispar. Le cauți urmele negre pe care trebuie să le fi lăsat. Nu le găsești. Zăpada e la fel de albă. Și netedă, ca o crustă. Privești din balconul etajului doi al spitalului din Pașcani. Secția de îngrijiri paliative. „Trăim între două lumi. Nu poți să aduci ce-i acolo, aici și nici nu poți să te duci și tu dincolo”, rostește Ada. E psiholog. „De ce nu?”, mă întreb. Nu știu cum e să trăiești expus la moarte. Nu știu ce cutremure necunoscute pot despica obișnuința de-a privi suprafețe. Fiindcă aparențele par, de-acum, cele mai rezistente realități. Numai interiorul se schimbă. Acolo apar golurile, acolo inundă lava, acolo se decantează o altă arhitectură de om. De acolo izbuncnesc hohotele de rîs și bucuria care la prima vedere îți par ireale. Ca un flaneur, adulmec metamorfozele pe care le declanșează apropierea de moarte în oamenii care nu fug de ea.
Intri pe secția din dreapta a etajul al doilea, ca-ntr-o cutie muzicală. Pe coridor se așterne Chopin. Deocamdată, balconul e-nchis. Călugării budiști obișnuiau să mediteze în preajma mormintelor. În saloane, paturile se deschid colorate, cu perne și pături moi. Sînt coconi în care zîmbetul se cristalizează mai întîi în ochi și apoi, iradiind întreaga față și limpezind-o, se încordează într-un arc de cerc încarnat într-o mînă deschisă, îndreptată spre tine. Mîinile. Încă n-aveam de unde să știu că voi fi purtată de mînă mai adesea decît în toată copilăria mea, dar fără să trec nici o stradă. Doamna Em. te absoarbe din priviri. E aproape de geam și un „da” adînc, în care pare a fi mestecat extazul cu limanul, cutremură salonul. Te îmbrățișează. Devii tu însuți afazic, la fel ca ea. Fiindcă în scurt timp înțelegi că aici, cuvintele, precum aparențele, sînt numai coji rezistente, dar de prisos. Altfel comunici. Orgoliul meu cuvîntător avea să se topească.
Tăcerea
Peste cîteva seri, din fața unui salon de la etajul al șaselea, unde se întinde aceeași secție a îngrijirilor paliatice care-ncepe la al doilea, aveam să aud o respirație precipitată, de parcă un alergător de cursă lungă și-ar fi încheiat maratonul. „În momentul acesta, ne salută. E forma ei de-a comunica”, avea să-mi explice medicul Dan Diculencu. Ca de obicei, avea să-mi vorbească șoptit, în picioare, de foarte aproape, ca și cum mi-ar fi împărtășit un secret, despre condiția medicală a bătrînei. Tot ca de obicei, eu aveam să pricep doar preajma cuvintelor – că viața se poate contorsiona în chipuri-de-neînchipuit; că oamenii trebuie salvați de ei înșiși; că oamenii pot fi salvați o vreme de ei înșiși. Îmi mormăi mirarea că oamenii pot găsi atîtea feluri de-a comunica. E suficient să te-apropii și un cod simplu, monosilabic, precum „da”, sau „ma”, sau o simplă respirație devine cromofor, limpezindu-ți firesc tot ce ai nevoie să înțelegi despre celălalt. „Dar nu asta este de mirare”, îmi întrerupe medicul monologul interior care mă cuprinde prostatic. „Uimitor este că știm asta! Uimitor este colectivul, care dansează în același ritm, în care totul se transmite. E ca la un vals, în care, ca să te sincronizezi, nici nu mai este nevoie să numeri pașii! Totul se întîmplă de la sine! Aici nu există informații secrete. Fiecare împărtășește tot ceea ce află despre pacienți!”.
„Ada”, îi spun, „nu pot să le vorbesc. Am senzația că fiecare cuvînt e ca o izbitură pe care le-aș aplica-o.” Ada stă ghemuită în fotoliul cabinetului ei, inundat de cărți și de flori. Sprîncenele îi pictează arcadele, iar ochii verzi i se fac aproape fosforescenți de la soare. „Fiindcă sîntem atenți numai la ce ne iese pe gură. Închipuie-ți că vin dintr-o formare în care după facultate, opt ani de specializare și doi de master, mă băteam cu pumnul în piept că știința și psihologia vor schimba lumea și-o să cîștig premiul Nobel pentru descoperirea nemuririi. Și-am ajuns aici și-am văzut că toată biblioteca mea e o non-valoare! După multe nopți nedormite, o grămadă de cărți citite și-o mulțime de căutări disperate printre colegi, am constatat că drumul acela de Superman, pe care pornisem, nu este ceea ce au nevoie oamenii ăștia de la mine.” Uitasem că oamenii nu sînt făcuți din cuvinte. Dacă nu gîndesc, nu exist? Sigur că exist, dar… „Dar nu îngroapă nimeni sufletul! Așa cum a existat de atîta timp, o să continue să existe! E singura entitate care rămîne vie!”, îmi răspunde Ada, fără s-o fi întrebat încă prin viu grai. „Este foarte important să se rețină că nimeni nu-și va aminti vreodată ce spunem!”
Mama ei, medic pe secția de îngrijiri paliative, murise aici, abrupt, după un diagnostic primit pe patru ianuarie. Se făcuse februarie, era seara și Ada s-a întîlnit pe stradă cu un coleg din liceu. „Cum o să trăiesc fără ea?”, l-a întrebat. El a îmbrățișat-o. Au rămas așa, în gerul de-afară, încremeniți. „Mi s-a părut c-au fost vreo 20 de minute cînd ne-am dat seama că dacă nu ne dezlipim, o să trebuiască să toarne apa caldă peste noi, ca-n desene animate. Probabil că n-au fost mai mult de cinci, judecînd după frig. Nu-mi amintesc nimic din ce mi-a zis! Îmi amintesc doar că era acolo! Energia pe care mi-a transmis-o! Poziția în care stăteam, gerul de-afară, cum arăta noaptea aceea! Dar nimic din ce mi-a răspuns!”. Important este numai să fii. E misterul simplei prezențe.
Visele
Doamna E. îmi arată încheieturile mîinilor. I le masez. I-au amorțit puțin degetele și are diabet. Nu se poate mișca, iar patul îi e ca o sită de cernut gînduri. Au trecut mulți ani de-atunci, de cînd nepotul ei a fost înghițit de mare și șocul i-a adus în viață insulina. Cît timp trupul i-a stat în casă, pentru priveghi, sub masa pe care era așezat s-a pripășit o broscuță. „Nimeni n-a putut-o scoate de acolo, pînă cînd n-a pornit înmormîntarea”. Se ferește să găsească o explicație, dar e sigură că înseamnă ceva. Cînd a pornit alaiul spre țintirim, scîndurile pe care se sprijinea învelișul de lemn ce-odihnea tînărul, s-au rupt. „Cît s-au mai chinuit oamenii să poarte sicriul, Doamne, parcă era făcut!” Parcă era făcut fiindcă și vîntul se pornise de nicăieri să bată cu putere, împiedicînd oamenii să înainteze și smulgînd tablele de pe acoperișuri. Femeia respiră adînc și-și face curaj: „Eu cred că n-a vrut să moară! N-a vrut să plece!”
L-a visat de nenumărate ori. Așa cum și doamna doctor Angela Nunu și-a visat tatăl. Îmi spune că totul este iubire. Că uneori, „sînt cumva, geloasă pe pacienții mei și-mi doresc ca și ei să mă iubească, la rîndul lor!” Pe birou se află o steluță cu fotografia fetiței sale, în care, dacă o agiți, se pornește o ninsoare de Crăciun. „Mă gîndesc de multe ori că noi, în ortodoxism, am păstrat prea mult doar partea cu Dumnezeul neîndurător, care pedepsește. Dar Dumnezeu e iubire și nicidecum un călău! Cînd ești bolnav, e așa e important să ți se spună: «nu deznădăjdui! Hai! Mai departe! Dumnezeu te iubește! Nu-ți închipui că te-a uitat!»”. Tac. Știu că speranțele își prind rădăcinile în ceruri. „Cînd a murit tata,” îmi povestește, „am simțit că pur și simplu a plecat. Plecase într-o călătorie. L-am visat după aceea. Eram atît de fericită. «Vedeți, v-am spus eu că doar a plecat și n-a dispărut!», le spuneam celorlalți. Și-mi era ciudă că lor nu li se arată, să vadă c-am avut dreptate!”.
În sertarul doamnei E. e o ordine perfectă. Cremele, napolitanele, pînă și scobitorile au un loc bine determinat, mereu același. „Cînd am venit, visam grădini superbe cu flori! Erau trandafiri de toate culorile, plini de rouă și iarba era atît de moale! Doamne, ce frumos era în lumea ’ceea”. Dar de la o vreme, somnul ei a început s-o poarte, ca o călăuză spre lumea arhetipală de care simte că se apropie. „Mă văd mergînd pe un drum. E îngust și, așa, la înălțime. O rîpă adîncă se cască imediat, pe lîngă el. Și nu e decît un zid de clădire veche, mîncată, de care să mă sprijin, ca să nu amețesc. Din zid cad cărămizi și nu mă pot ține. Niște oameni, așa ca un convoi, merg pe lîngă mine, purtînd pepeni în brațe.” Se vede cum era odinioară. „Toată lumea spunea că iese aur de sub mîinile mele. Și-acum…” A început să se întrebe dacă se va mai întoarce vreodată acasă. Aseară, femeia de lîngă fereastră și-a strigat cu o putere neînchipuită toate rudele, trecute și netrecute, încă. „Așa începe!”, îmi șoptește doamna E. hotărît, de parcă ar vrea să se ferească de deslușirea acestei taine.
Bucuria
S-a întunecat și parcă s-a făcut liniște. Oamenii îmbrăcați în ceara luminii artificiale ard mocnit, pe dinăuntru. Un hohot de rîs și un vîrtej iscat de-un singur trup, electrizat deodată, întrerup remanența cuvintelor Corinei. Tocmai îmi spusese că singura pavăză e să nu te așezi la marginea patului, să nu afli povestea. Dacă ai aflat-o, ai început să te topești. „Eu nu am copii deocamdată. Colegele mele asistente, care sînt mame, abia pot uneori să respire. Le este atît de milă, că tremură înainte să schimbe o branulă”. Se oprește și ochii ei mari se închid un moment. Își mușcă ușor buzele și se încruntă. Nu știe încă dacă să-mi spună. „Se întîmplă ceva aici și nu sînt singura care-a observat asta.” Aștept. „Par să existe episoade. Nu știu cum să spun. Trec perioade lungi în care toată lumea e bine. Și deodată, un om trece dincolo și după el, pornesc o mulțime. Deodată. Parcă s-ar sincroniza”. Zîmbește. „Noi ne-amuzăm că doamna cu coasa profită de ocazie!” Zîmbetul ei e cotropit de rîsul din salonul de-alături. Acolo, bătrîna B. și-a smuls branula de la gît. Nicoleta o îmbrățișează acidulat ca o pelerină umană, protectoare și energizantă. O spală, din cap pînă în picioare. Sîngele vișiniu se despică în ramuri fluide, înflorind apa din cadă, în timp ce trupul firav și netămător se reazămă ca un penson în paharul unui pictor.
„Mama, am chef să facem niște copii fericiți!”, i-a zis Alexandru, într-o iarnă, Nicoletei. „Înainte să fiu asistentă aici, lucram în comerț. Și nu mă suportam! Simțeam că dacă mai stau o secundă în serviciul acela, o să mă dezintegrez, efectiv!” Ajunge la spital înainte de vreme și pleacă, uneori, chiar cu ore bune, după program. Ca să o plimbe pe doamna Alexandrina. „Tu nu mă mai iubești, Nicole?”, a întrebat-o într-o zi. „Azi nu m-ai pupat!” Alexandrina i-a compus o poezie. Foia de agendă păstrează aproape arheologic, ca o mărturie despre iubire, gîndurile bătrînei. I-a dăruit-o așa, fără a transcrie, lăsînd la iveală toate formulările ce-au izbucnit din emoții, ca să-și găsească stabilitatea în cuvînt. Nicoleta obișnuia să-i citească poezii de Coșbuc. La etajul al doilea, o altă bătrînă, obișnuiește să plîngă cînd aude strofele din „Noi vrem pămînt!”. Nicoleta e fericită. „Mă simt mai bine aici decît acasă! Aici, totul, totul contează!” Într-o zi a intrat în rezerva unui bărbat, fără să poarte masca pe față și fără mănuși care să-i ascundă liniile destinului însemnate în palme. „Doamne, nu-mi vine să cred”, i-a spus omul și fața lui s-a luminat. „Știu că măștile ne protejează, dar sînt bariere”, îmi explică. „Oamenii ajung să se simtă stigmatizați, de parcă ar fi niște leproși. Eu nu mă gîndesc niciodată c-o să mă îmbolnăvesc. Prefer să fiu alături de ei!”
Nicoleta i-a dat fiului său pantalonii vișinii, din uniforma de asistentă de paliație. Au căutat o haină roșie, au împrumutat o căciulă de Moș Crăciun și o barbă din vată. Așa au pornit amîndoi, în iarna aceea, spre casa vecinilor, unde un șirag de copii au rămas înmărmuriți văzînd ființa care scotea dulciurile din sac. „Nu cred că există o bucurie mai mare decît aceea de-a dărui”, îmi spune.
Întrebările
În fiecare luni dimineață, preotul își coboară binecuvîntarea peste oamenii îmbrăcați în vișiniu ori în alb, de la etajul doi al spitalului. „Noi ne simțim bine, fiindcă e ca și cum cineva ar avea grijă de noi!”, îmi spune doamna Carmen, asistenta-șefă a secției. Îmi ține mîna strîns într-a ei și m-aștept s-amețesc din pricina căldurii pe care o deschide sufletește spre mine. În loc de asta, mă simt de parc-aș putea călători pe nisipuri mișcătoare. „Uneori, totuși, cînd vezi copii care suferă, te întrebi, oare există Dumnezeu? Și dacă există, de ce permite așa ceva?” Vocea ei curge ca un must proaspăt. „Atît de multe lucruri nu le știam, la început! Nici nu credeam că-s posibile!” Într-o zi ningea cu fulgi mari. „Priviți cît de frumos e!”, i-a spus doamna Carmen bărbatului care își închisese ochii. Ea stă foarte aproape de spital. De asta merge cu pas potolit pînă acasă, ca să apuce să simtă razele soarelui, vîntul sau ploaia cum o conectează la lume. „E frumos pentru cel ce este!”, i-a răspuns bărbatul fără să-și deschidă ochii. O bîntuie întrebarea „cît mai am, doamna asistentă?”, care se crispează invariabil pe buzele tuturor. „Mă gîndesc cu ce-am greșit în viața asta, să trebuiască să povestesc eu oamenilor că n-or să se facă bine!” Le vorbește despre planul lui Dumnezeu. „Credeți în asta?”, o întreb. „N-am încotro”, îmi răspunde.
Domnul Silviu glumește cu bătrînul B., de parcă i-ar fi copil. Acesta face ce face și tot își scoate branula de la picior, privind senin la stropii roșii care se preling pe podea. Aflu că știe să spună Tatăl Nostru și o parte din Crez. „La început nu-mi luam concediu luni întregi. Acum am ajuns să-mi drămuiesc ca pe-un medicament rar zilele libere, să fiu sigur că pot să rămîn aici, viu și alert”, îmi spune energic bărbatul, căutînd fotografia unui fost pacient în telefon. „N-o mai am. Am șters-o, să n-o găsească soția, să nu se sperie”. Respiră adînc și-mi pare încă proaspăt. „Mă întreb uneori și sper din tot sufletul ca atunci cînd o fi, Dumnezeu să țină cont c-am fost aici, c-am văzut toate cîte le-am văzut și c-am încercat, după puteri, să fac bine ceea ce fac”, îmi spune cu-o voce vibrantă și sobră.
Oamenilor li se poate retrage dreptul la viață. Dar dreptul la moarte, cine ar putea să-l retragă pe acesta? „Cu toții se tem că dacă dai vestea cea proastă unui om, liberul său arbitru l-ar putea face să-și pună capăt zilelor”, îmi explică doctorul Dan Diculencu în timp ce se repede pe terasă să absoarbă într-o fracțiune de secundă imaginea lunii. „E considerat a fi ceva abominabil, fiindcă omori speranța. Dar care speranță?! Dacă cineva știe să dozeze adevărul, atunci o nouă speranță se poate naște – speranța de-a remedia o relație, speranța de-a construi o relație mai bună cu Dumnezeu”. Îmi pare că are ceva cuantic în el. Nu apucă să mi se decanteze în gînd vorbele lui, că dispare. Ca o pasăre care în loc să zboare din creangă în creangă, apare pur și simplu, cînd pe o ramură, cînd pe alta. Asta e întrebarea care-și amplifică ecoul pe coridoare: cum să-ți dai seama cum anume vrea un om să treacă dincolo: știind, neștiind, știind cînd, ce anume și cît? Adevărul e o opțiune, iar nu o obligație. Mă grăbesc să cobor la etajul doi. Acolo, doamna M. așteaptă cuminte și fericită, într-un pat. Nu-și amintește decît momentele frumoase. „Viața are și bune, și rele”, îmi spune, „dar cele rele sînt și ele bune, fiindcă treci peste ele”. Are ochi vii și degete prelungi. Doctorul îi ia mîna ca-ntr-un joc de copii, din acela în care palmele intră în ritmul unui cîntec, iar ea visează să ajungă acasă. „Cînd plec?” Casa ei bătrînească stă cu ferestre peticite și ziduri gata să dezerteze din strînsoarea timpului durabil. „Dar acasă ești sănătos. Numai la spital ești bolnav”, îmi ticluiește și-mi zîmbește șiret.
Coșmarurile
Stătea întins pe targă și o foaie de hîrtie îi acoperea fața. Chipul i se ștersese și învățase să se ascundă de lume, îngrijit de soția lui și de copii. „Lumea era șocată și bineînțeles că-și exprima șocul prin viu grai. Omul acela, pe tot drumul cu ambulanța, trecînd pe la Urgențe, a tot auzit «Doamne ferește!» M-a strîns în spate închipuindu-mi durerea lui”, îmi poveștește doamna Carmen, electrizată de emoție. Oamenii de-aici au învățat să privească dincolo de trupuri și dincolo de imagini, de parcă s-ar fi conectat ombilical cu însăși sursa umanității, o esență care nu ține seama de formă. Nici nu visează urît.
„Odată s-a întîmplat un miracol mic”, o aud și văd cum i se aprind ochii. O femeie dezlega rebus și juca sudoku pînă cînd adormea. Într-o zi, „intrase în comă. M-am gîndit imediat că poate e din pricina hipoglicemiei. Am cumpărat o glucoză și i-am făcut-o. Uneori e bine să știi cînd să renunți. Dar i-am făcut-o și s-a trezit. A fumat o țigară și-apoi, toată noaptea, a dezlegat în continuare rebus. Abia apoi s-a stins”. Mă gîndesc că femeia a fost fericită. „A fost bucuria mea”, îmi răspunde, „eu am fost cea fericită!”
E gata să alunece într-o cutie-a Pandorei care n-a mai fost deschisă demult. Un alt chip i se conturează în fața ochilor. Un domn care din pricina unei tulburări neuronale, nu-și putea găsi locul întins în pat. „Eu îi spuneam, stai liniștit, dar el, nu putea, săracul. Avea mereu impulsul să plece și nu știam, nu știam ce să-i fac.” Se oprește o secundă – „de foarte multe ori o să mă auziți spunînd «nu știu» sau «nu știam»”. E semn de înțelepciune, îmi zic, să simți cu toată ființa că nu există tipare și că nu știi.
A doua viață
„Cînd plec în concediu, nici măcar nu spun unde lucrez. Ar fi prea multe explicații de dat, fiindcă oamenii nu înțeleg”, îmi spune doamna Carmen. Viața acestor oameni e dublă. Fie că-ți spun tăios, că ce e serviciu, rămîne serviciu, fie că murmură ca undele unui lac atins de-o libelulă, cu toții recunosc că ce se întîmplă aici, rămîne aici. Are ochii rotunzi și mari, ca de copil. Cînd o privești, fața îi pare desprinsă din chipurile rafaelite de îngeri – plină și-armonioasă, mereu însemnată de zîmbet. „De fapt, vreau să mă rup, cînd ajung acasă. Fiindcă timpul pe care-l petrecem împreună, cu soțul și fiul meu, este atît de rar, atît de prețios!” La fel face și doamna Irina, care-a învățat că nici soțul, nici copilul ei n-au de ce să-i împărtășească bucuria tristă care-o inundă aici. Se gîndește adesea că oricînd, orice se poate întîmpla. De asta trebuie prețuit totul. Doamna Carmen tace un moment, cît să tragă aer în piept și croșetează următoarele vorbe. „Numai cînd rămîn singură, cu gîndurile mele, mă mai gîndesc la oamenii de-aici, la pacienți. Mă gîndesc că poate s-ar bucura pentru mine să știe c-am ajuns într-un loc, la mare sau la munte, poate.”
Într-o iarnă, o femeie s-a stins într-un salon. Nu avea buletin, iar fiul ei părea să se-ascundă după fiecare deget care i-ar fi putut umbri responsabilitatea. „Atunci m-au sunat acasă și eu nu înțelegeam foarte bine despre ce este vorba! Atît de rău, dar atît de rău mi-a părut c-am vorbit în casă! Mai bine m-aș fi dus pe balcon, afară, să vorbesc! Nu vreau s-aduc acasă ce se întîmplă aici. Acasă sînt în primul rînd, mamă”. Ștefănel, fiul ei, are o privire atît de albastră și de senină, încît numai obișnuința te face să crezi că-i un copil ca toți copiii. Îl privesc într-o fotografie de Paște, în care ține în brațe un iepuraș. Îmi pare că văd o fericire densă și condensată pe chipul lui. „Într-o zi, a venit la spital și cînd m-a văzut, a țîșnit deodată și s-a ascuns sub birou!”, îmi poveștește „Dom’ Doctor”, cum l-au botezat, firesc, pacienții. „Atît de normal mi-a părut gestul ăsta!” Îmi amintesc cum coboară el însuși scările, de parc-ar fi un izvor de munte ce se repede să sară peste pietrele din albie și cum pleacă de la spital cu rucsacul în spate, de parc-ar fi în excursie. „Într-o carte de-a lui Kurt Vonnegut, personajul principal spunea că a cîștigat premiul Nobel fiindcă și-a păstrat curiozitatea unui copil de 12 ani, de-a privi după fiecare colț de stradă”, îl aud în timp ce mă grăbesc să cobor și eu, în urmă, ultimele trepte. „Aici te întorci ca dintr-o altă lume! Te duci într-un magazin, de pildă, și rămîi uluit de cîte lucruri se înșiră în fața ta! Totul începe să te minuneze, să te capteze cînd pleci și te întorci aici!” Asfințitul din seara asta e albastru. „Foarte rar”, îmi spune și dispare, ca de obicei, lăsîndu-mă să mă gîndesc că o pisică fără zîmbet se poate întîlni pretutindeni, dar un zîmbet fără pisică, mai rar.
Învățămintele
Doi bărbați stau într-o rezervă, aplecați asupra unei fîșii, c-un foarfece în mînă. Vor să decupeze ceva. „Grozav mi-a plăcut”, izbucnește doamna doctor Angela Nunu. „Colaborează, lucrează împreună, împărtășesc! Odată am văzut pe o pacientă care avea o tumoră cum își mîngîia abdomenul! Doamne, de obicei nu ne place trupul nostru, dar ea și-l iubea, așa bolnav cum era! Am învățat asta de la ea!”, iar cuvintele i se rostogolesc precum stropii unei ploi de vară. Altă dată, ochii și sufletul i s-au oprit asupra unui bărbat care după ce a mîncat, a făcut o reverență adîncă în fața Domnului. Pînă-n pămînt. Pe chipul doamnei Carmen, tresare începutul unei priviri pierdute. „Cînd stai aici, oamenii încep să-ți pară ca niște pui de găină. Atît de fragili! Doi domni, unul în căruț cu rotile, iar celălalt, cu un cancer stăteau mereu împreună. Unul îl ducea pe altul la fumat. Era așa, transfigurant, să vezi că viața și comunicarea își croiesc drum prin orice ființă, pînă în ultimul moment”. Doamna Carmen nu-și dorește ca fiul ei să obțină premii,pe la olimpiade, ci numai să fie întreg, să se cunoască pe el însuși. Asta aveam să aud și de pe buzele Nicoletei, și de pe cele ale Irinei: că tot ce contează este că „sîntem” și mai puțin de ce sau cum sîntem.
„Nu-i așa că vă e frică de singurătate?”, îmi ascut întrebarea asupra domnului doctor. Îmi vorbise despre viața plenară pe care i-o aduce șansa de-a se afla pe secția aceasta, de-a simți mereu că nimic nu e prea mult din ceea ce face și de-a vedea oameni fericiți cu extrem de puțin, capabili să savureze soarele sau un cuvînt, asemeni copiilor, o vată de zahăr fără sfîrșit. Un „da” șuierat și șoptit ondulează prin aer. „Visez la momentul în care o să mă aflu într-un loc al meu, care știu că-i al meu fiindcă eu l-am construit și-al meu o să fie în veci, unde pînă și gîndurile or să fie ale mele”. În gînd îmi apar ochii Adei. „Cu toții sîntem conectați între noi! Da! Sigur! Cu Dumnezeu, ca și cu mizeria umană! Toți sîntem oglinzile celorlalți! Știu asta de cînd mă aflu aici! Dacă ai ales să ai valori și principii, asta nu te face mai bun decît bătrînul acela care se stinge după o viață în care a furat, ori a băut. Ești mai bun poate conform normei, dar nu ești o ființă mai bună! Aici poți vedea că oamenii, în sine, sînt perfecți.”
Sfîrșitul
„Vor să fugă!”, îmi spune doamna Carmen. „Dacă îi vezi că-și fac bagajele, e semn că-n 72 de ore… Nu vor să fie găsiți aici. Și le faci tratament sedativ și tot nu adorm. Panica sau altceva le trezește toate celulele”. Femeile, ele, par mai împăcate. Bărbații, ca niște copii, mi se povestește, continuă lupta cu furie și încăpățînare. „Cînd vorbești cu cei de dincolo, ăsta e semnul!”, îmi spune doamna E. privind spre patul gol de la geam. „Niciodată nu ești pregătit. Și un măr merită să fie mîncat înainte. Totul e mai important decît trecerea. Numai că n-ai ce face”, o aud pe doamna Irina, de după biroul camerei de gardă. „Poți face un studiu perfect”, îmi șuieră „Dom’ Doctor”. „Dacă privești la microscop și studiezi, de exemplu componenta proteică a unei celule, dacă stai și stai și stai și studiezi, pînă la urmă te trezești că te holbezi direct în ochii bunului Dumnezeu. Eu știu să-i recunosc lucrarea. Știu unde să caut și cum să găsesc lucrurile perfecte. Și-atunci, de ce să-mi fie teamă? O aștept!”. La etajul șase, Dorel, un bărbat tînăr de 39 de ani și chip de copil se scufundă în pat ținîndu-și logodnica de mînă. A venit cu el, din Spania, să se căsătorească, înainte.
Oana OLARIU
Adaugă un comentariu