Mîndria ascuțirii glasului
1001 de chipuri 27 martie 2013 Niciun comentariu la Mîndria ascuțirii glasului 2„Să știi că n-aș cînta oriunde. Aici n-aș cînta”, îmi spune cercetînd cafeneaua, cu fruntea ușor aplecată. Ca și cum odată cu vocea ar stîrni o putere pe care nici el n-o înțelege pe deplin. Daniel Bîrlescu e un copil cu glas schimbător. Acum, la 23 de ani, ce-i drept, nu se mai poate întoarce din drumul pe care-a pornit vocea lui. E contratenor, singurul pe care-l știe din Iași și de aproape jumătate de an cîntă în corul Filarmonicii de Stat „Moldova”, încercînd ba să se ascundă printre celelalte zeci de nuanțe, ba să iasă din rînduri și să înfrunte inamicul de palmele și judecata căruia depinde prețuirea lui.
Îl ghicești din privire, din grija pentru cuvinte, îi e greu să rămînă modest cînd mai sînt atît de puțini cu-același dar.
Glasul îi e aproape gutural, nu-i ghicești din cuvinte decît o oarecare timorare. În cor cîntă alături de soprane și, de altfel, pe unde-a ajuns, puțini au știut ce să facă cu talentul lui. „Cu vocea vorbită nu mai puteam, la un moment dat, să scot nici un sunet. În primii trei ani de facultate nu studiam decît la cursuri, eram complexat de vocea mea.”Așa că băiatul venit din Vaslui la Iași a plecat în Franța, vreme de un semestru, printr-un program Erasmus. Rupt de prejudecățile de acasă, acolo a descoperit că „există și-o parte frumoasă”, că aplauzele îl bucurau mai mult decît credea. „Poate prejudecățile lumii erau doar în mintea mea, e adevărat. Dar acolo nu mai existau. Mergeam la audiții, la serate și cîntam, însă în Franța, recunosc, am învățat să cînt destul de prost”, își amintește zîmbind. Pentru profesoara de acolo, vocea lui de contratenor era prima de felul acesta cu care lucrase. N-a învățat să respire și a ajuns, după patru ani de facultate, să trebuiască să-și repare glasul. „Măcar nu mă mai feream de scenă”, spune el, deși în surîsul înjumătățit se simte un tremur a îndoială.
Daniel ar fi ajuns „muzicant”, așa crede, dacă n-ar fi lăsat acordeonul și Școala Populară de Arte după liceu. Dacă nu s-ar fi gîndit că „acordeoniști sînt mulți în România, contratenori puțini”. Îl ghicești din privire, din grija pentru cuvinte, îi e greu să rămînă modest cînd mai sînt atît de puțini cu-același dar. Stăpînește, însă, impulsul fiindcă-și amintește săptămînile de dinainte de concerte. „Era o vreme cînd nu dormeam cu zilele, scena era ca un monstru.” Părinții însă, l-au înțeles dintotdeauna, iar la primul lui recital, în anul I, au fost și ei acolo, să-i asculte căutarea cîntată, „De ce nu-mi vii”.
La Operă, în Iași, nu i s-a găsit locul, i s-a spus că nu știu ce să facă, cum să-l îmbrace, unde să-l așeze. Ce-i drept, mulți încă n-au învățat să-l asculte. Poate nici el. „Sînt o grămadă de contradicții în cînt. Abia după 27 –28 de ani mă aștept să-mi fie mai ușor, să am niște reflexe formate, o tehnică bună.” Și pentru anii în care și-a negat pornirea glasului, Daniel va trebui să muncească mai mult, să se teamă de dezamăgire pînă cînd va putea să spună „măi, tu, ăsta vechi, te-am învins”.
Adaugă un comentariu