Cum se joacă teatrul la televizor
De pe scena Iașului 1 aprilie 2013 Niciun comentariu la Cum se joacă teatrul la televizor 2Dramaturgul german Lutz Hübner a vrut ca toți să afle ce vede el cînd se uită la televizor. Piesa de teatru „Creeps”, jucată miercuri seară la Centrul Cultural German, este întocmai mărturisirea lui, ghicită și regizată de Radu Ghilaș. Decorul a fost simplu, la fel și replicile interpreților rostite cînd pe românește, cînd cu accent englezesc, însă ne-au convins personajele, fiecare cu cîte-un nărav al său. Ne-a enervat aroganța rostită răspicat, dar am îndrăgit timiditatea ascunsă sub gene plecate și voioșia aruncată ca dintr-un tun.
Întreaga încăpere le este scenă actorilor, iar publicul aproape că simte tremurul din voce și din mîini al sensibilei Maren (Diana Roman), energia Petrei (Cezara Fantu) și aroganța lui Lilly (Loredana Ioniță). Nici nu ne-am dat seama că piesa a început odată ce Otto (Theodor Ivan) verifică sonorizarea și cele cîteva obiecte de decor. Ba potrivește afișele spectacolului în mai multe culori înșiruite pe pereți, ba face probe de microfon. El este singurul care pare că nici nu joacă un rol. În schimb, în studioul emisiunii „Creeps”, cele trei fete se văd deja moderatoare, chiar dacă nu știu ce probe le-au pregătit realizatorii Klaus (Codrin Dănilă) și Arnold (Alexandru Petrila). Și ca să înțelegem la ce fel de casting participăm, Otto, cel responsabil cu selectarea finalistelor, își întrerupe jocul pe calculator și ne-arată filmul de prezentare al emisiunii. Așa aflăm că „tu plus imaginea pe care ți-o creăm noi” înseamnă „Creeps”.
Măștile se văd pe ecran
Treptat, începe să ni se descîlcească firul după care Lutz Hübner și-a croit piesa. Ghicim că printre replici este țesută critica televiziunii și a felului în care pe sticlă portretele sînt distorsionate. Asistăm la un război între trei concurente, și ne întrebăm care dintre ele va purta, într-un final, coroana învingătorului. Din spatele sălii, Klaus și Arnold le încurajează să ne vorbească despre ele, și ori de cîte ori le-auzim vocile în microfon, ne întoarcem privirile spre ei, ca niște complici. Cunoaștem o Petra băiețoasă care nu se sfiește să fredoneze versuri pe ritmuri de hip-hop, cu șapca întoarsă pe-o parte, deși, nici n-am fi zis cînd a intrat în studio, că genele false, fusta neagră și cămașa albă sînt invenții. S-a descotorosit de imaginea elegantă în care a pozat, lăsîndu-ne să ne întrebăm dacă e aceeași persoană de la începutul piesei. De fapt, ne-au păcălit toate, deghizîndu-se pentru a-și ascunde adevăratul caracter, însă și-au dat măștile jos cînd au aflat că nu au venit pentru a prezenta o emisiune, ci pentru a concura să devină moderatoare.
Vedem o Lilly care seamănă cu solista trupei 4 Non Blondes și o Maren timidă care iubește animalele, și ne pregătim, mai degrabă, pentru o competiție a personalităților. Atitudinea zeflemitoare sau cuvintele aruncate ca tăișurile lamei se transformă, pe neașteptate, în îmbrînceli și pălmuiri. Luat prin surprindere, publicul își înăbușă pornirile unui rîs zgomotos, iar sprîncenele arcuite a mirare coboară cînd cele trei concurente își afundă nervii și orgoliile în fotoliile colorate. „Nu putem să ne certăm întruna și să ne punem bețe în roate”, exclamă Maren. Competiția abia a început și pînă cînd vor afla cîștigătoarea mai au de trecut cîteva examene.
Fără notă de trecere
Din microfon răsună startul la probele muzicale pentru care fetele și-au pregătit chitara, pianul sau CD-ul. Ne simțim ca la un concert cînd Petra ne invită să ridicăm mîinile în aer și cînd Lilly începe a zgîndări corzile, iar după melodia cîntată la clape de Maren, aproape că din sală pocnesc cîteva aplauze. Priviri furișate se întorc către cei doi redactori din spatele sălii. Jocul scenic al lui Arnold îl face să pară juratul cel rău, veșnic nemulțumit, iar sub biciul cuvintelor sale, concurentele „mediocre” se dau bătute. Trei de „nu” și trei de „da” înseamnă remiză, nici o învingătoare și nici o învinsă. Chiar dacă mama lui Maren a povestit deja tuturor că fiica sa va apărea la televizor. Nici tatăl lui Lilly, oricît de bogat și cunoscut ar fi, nu i-a convins pe cei doi realizatori să îi ofere slujba fetei sale.
Ghicim însă ce urmează după ce concurentele se ascund în spatele panoului alb, înainte ca Arnold și Klaus să se întoarcă în sală. Auzim cu toții părerile celor doi despre participante, dar pînă ca Otto să le atragă atenția că pereții au urechi, răutățile spuse s-au împrăștiat deja în încăpere. Dacă pînă atunci mesajul piesei a fost doar intuit, replica lui Lilly e rostită ca o confirmare. „Televiziunea este o înșelătorie”, dar una în care a fost prinsă de bunăvoie, o plasă în care a căzut cu ochii deschiși. Lăsate la final, înainte ca ușile să fie trîntite, cuvintele fetei se prind ca într-o buclă în spirala spectacolului, aceea de la care a pornit, de fapt, jocul.
Cătălina DOBROVICEANU
Adaugă un comentariu