„Sunetul Muzicii” și-a răspîndit ecoul la Iași
De pe scena Iașului 8 aprilie 2013 Niciun comentariu la „Sunetul Muzicii” și-a răspîndit ecoul la Iași 30„O mie de ani” i-a luat musicalului să se joace printre degetele sorții și să se unduiască, toropit, peste creștetele îngerilor ce păzesc scena Sălii Mari a Teatrului Național. Poleită cu o altfel de strălucire decît cea a Broadway-ului american, interpretarea artiștilor de la Opera Națională Iași a transformat publicul într-o mînă de copii care ascultă povești de „noapte bună” fără să poată adormi. Vineri, 5 aprilie, de la 18.30, vreme de trei ceasuri, ne-am aninat de mîinile și glasurile celor de pe scenă și-am îmbrățișat muzica lui Richard Rodgers alături de orchestra dirijată de maestrul Mircea Holiartoc.
„Nu cred că publicul tînăr mai înțelege ce însemna un musical în anii ’20” (Julie Andrews)
Filmul s-a făcut teatru, teatrul s-a făcut muzică și din ea au răsărit o Austrie rece, apatică și-o tihnă de mănăstire. Ne-am adunat ca împrejurul unui foc, așteptînd să ne cuprindă suflul scenelor din New York, să ne sufocăm de emoția necunoscutului. Ce-i drept, chiar dacă „Sunetul Muzicii”, așa cum a fost el adus la Iași, este născut din umbrele spectacolului din 1959, de pe luminosul Broadway, știam că vom întîlni pe scenă și ceva din povestea cinematografică a regizorului Robert Wise. Înțelept e să privești, însă, spre scenă, fără nici o așteptare, fără să o aștepti pe Julie Andrews să întinerească în fața ta.
Să te rogi, mai întîi, alături de maicile cu straie alb-cafenii, în taină, urmărindu-le buzele prin decupajul acoperămîntului de pe cap. Să te fure firul de apă care cade în fîntîna mică dintr-un colț de mănăstire. Să ți se agațe gîndurile de cupola și turnurile bisericii în care femeile se închină așezate în formă de cruce, cu lumînări care le umplu pumnii. Așa ne-am curățat sufletul ca să întîmpinăm muzica.
În interpretarea Florentinei Onică, Maria, femeia îndrăgostită de muzică pe care mănăstirea n-a reușit s-o îmblînzească, e tandră în glas și în pași. Vocea de mezzo-soprană renaște personajul, îi face pasiunea convingătoare, însă altfel decît ne-o amintim de pe marile ecrane. „N-ai s-o înțelegi vreodată pe Maria”, ne cîntă femeile sihastre. Într-adevăr, rătăcirile ei la poalele munților, naivitatea dusă pînă-n inima copilăriei sînt de nepriceput, așa că acceptăm o metaforă. „Maria e raza lunii, n-ai s-o prinzi nicicînd.”
Muguri de cînt
Maria Rainer, îmbrăcată în cea mai elegantă rochie urîtă împrumutată de la o soră din mănăstire, e trimisă pe domeniile familiei Von Trapp, un tărîm scuturat de binecuvîntarea muzicii, după cum află cu urechile ei. Căpitanul Georg Von Trapp, mereu însoțit în nume de titulatura militară care-i înăsprește și sufletul, o pune la punct ca un părinte nedormit. Iulian Ioan Sandu, un bas elegant, sobru și fin, care nu reușește să înspăimînte nici publicul și cu atît mai puțin pe „sălbatica, dar bună” Maria, joacă rolul căpitanului curat, într-o poziție de drepți în care nu ghicești posibilitatea îndrăgostirii. Nici relația cu Elsa Schraeder, însuflețită diavolește de soprana Ana Maria Donose Marcovici, nu e un gînd pe care să-l cumperi ușor.
Cele șapte glasuri mărunte smulse din Corul Juniorii Operei sînt, însă, cel mai cald fior care urcă, împletit, pînă la balconul sălii. Liesl, Friedrich, Louisa, Kurt, Brigitta, Marta și Gretl sînt îngeri din ce în ce mai pitici, dar au închise în piepturi voci care n-au uitat să murmure, deși singurul cînt pe care l-au mai ascultat de cîțiva ani a fost șuierat din fluierul tatălui, în încercarea de-a controla ceea ce viața îi spunea că nu poate să controleze. Pe Maria, însă, n-o poți lega. Pe ecranul ce coboară în scenă înmugurește, pictat în culori de acuarelă, cîmpia pe care dăinuie cîntul ei.
Ea aduce sunetul înapoi, odată cu dansul, învie alfabetul muzical și rupe ceva din obișnuința casei. O normalitate speriată, cu strecurări în ploaie, cu o iubire adolescentină a lui Liesl pentru poștașul Rolf și cu sărutul lor ascuns sub umbrelă. Flirtul, legat cu funda roșie a fetei, se dansează ca într-un vodevil, însă comedia nu-și are locul aici, deși zîmbetele nu se sting nici măcar atunci cînd totul pare pierdut.
…și de război
De-atîtea ori s-a transformat scena încît uităm unde sîntem. Printre copacii grădinii, coborîți de niciunde, văluroși, cu scoarța fluidă, familia Von Trapp petrece. Baroneasa Elsa Schraeder, jucată mieros și alintat, ca o vulpe în rochie roșie de satin sau de catifea, încearcă să cîștige jurămîntul unei căsătorii de la căpitan și, deși îl primește cu jumătate de suflet, tot i se învîrte pămîntul sub pantofi cînd, sub ochii ei, Georg și Maria dansează un Ländler. Vechiul dans popular austriac le înnoadă mîinile celor doi, le lipește privirile în vreme ce mijlocul scenei, ca dintr-o altă lume, se rotește ca să imprime în ochii noștri un stop cadru perfect, un slow motion tandru, construit cinematografic. „Și-acum o s-o sărute. Acum. Haide!”, spune șoptit o doamnă din public, atît cît să audă bărbatul căruia îi strînge mîinile la fel de îmbătrînite ca ale ei. Iar îndrăgostiții n-o dezamăgesc.
Spaima Mariei, frica de lumea mănăstirii, care nu i-ar îngădui asemenea sentimente, se diluează în vestea că micuții familiei Von Trapp, cele șapte glasuri care pun zîmbete pe chipurile publicului, vor participa la Festivalul de muzică „Kalzberg”. Atît de mult se subțiază teama încît cel de-al doilea act o elimină pe frumoasa milionară, Elsa și ni-i lasă doar pe cei doi îndrăgostiți, într-un joc și mai dulceag pe care-l acrește doar vremea. Austria anilor ’30, răscolită de urletele microfonice ale lui Hitler, se zguduie. Odată cu ea e scuturată și noua familie Von Trapp, în care Maria e mamă și Georg nu mai e doar „Căpitanul”. Pe ecran înflorește, de data asta, războiul, ca o floare otrăvitoare, vitraliile mănăstirii în care se adăpostește familia de austrieci neconvertiți în nemți strălucesc de suflul lumînărilor și de lanterne.
Poate că i-au salvat versurile despre toate „lucrurile pe care le îndrăgesc” cei cu sufletul făurit din note. Poate a fost decorul lumilor în care ne-am perindat și noi odată cu ei. Poate că „Sunetul Muzicii” a fost una din cele mai ingenue interpretări ale unei povești care a rămas copil vreme de aproape 50 de ani, însă felul în care ne-a cîntat și ne-a dansat Opera ieșeană ne spune că ea e mai coaptă și mai savuroasă ca oricînd.
„Muzica funcționează ca o cheie magică, în fața căreia pînă și cea mai strîns legată inimă se deschide” (Maria Augusta Von Trapp)
Anca TOMA
Adaugă un comentariu