Gala Premiilor UNITER a legat teatrul românesc de Iași
De pe scena Iașului 20 mai 2013 Niciun comentariu la Gala Premiilor UNITER a legat teatrul românesc de Iași 27Orașului nostru i s-a spus de-atîtea ori „bătrîne” încît a uitat și el dacă într-adevăr l-au copleșit anii sau dacă numele i l-au dat oamenii și simbolurile care i-au stat pe umeri. Aninați de promisiunile nominalizărilor și de strălucirea de gală a serii de luni, 13 mai, cei care-au pășit în Sala Mare a Teatrului Național pentru a aplauda teatrul românesc premiat de Senatul UNITER s-au lepădat, voluntar, de intrigi. Iașul a avut o speranță în critica teatrală, prin Oltița Cîntec, Bucureștiul s-a răsfățat cu Premiul de excelență pentru Teatrul Național, înspre Cluj s-a aplaudat de trei ori pentru actorii Teatrului Maghiar de Stat, iar Timișoara a cucerit Premiul pentru debut. De la ora 21.00 și pînă după miezul nopții, a XXI-a ediția a Galei UNITER a adus aminte, în prezentarea regizorului Ion Caramitru, de un întreg an 2012 „jucat” cu casa închisă, iar bătrînul oraș a aprobat-o întru totul.
Anul acesta, cartea salvată din incendiu, trofeul pe care sculptorul Ion Bitzan l-a oferit Uniunii Teatrale din România, a trecut, înainte să ajungă în mîinile cîștigătorilor, prin Iași. Sala Mare a Teatrului Național a murmurat, îmbrăcată de data aceasta nu doar în catifele, ci și într-o bucurie aproape trufașă, nume vechi și noi de pe scenele romănești. Nu i-a fost teamă că va păli în fața Odeonului, teatrul în care a început istoria UNITER-ului în 1993. S-a vindecat de frică mai ales atunci cînd Ion Caramitru a numit-o „o minune a lumii” sau „leagănul teatrului românesc” și n-a îngăduit mîhnire pe chipurile celor din sală, premiați sau nu. Îmbrăcată în vitralii violet-albastre de scenograful ieșean Marfa Axenti, premiată și ea pentru întreaga activitate, scena parcă s-a închis în ea. N-a avut proporțiile de cetate pe care Dragoș Buhagiar i le-a dat în „Iașii în carnaval” sau „Pălăria florentină”, însă a avut în ea ceva ceresc, o stare latentă de stea pe care artiștii au îmbrățișat-o fie pentru prima dată, fie cu un drag părintesc, ca printr-o veche înțelegere între prieteni.
O carte pentru toată viața
Nu ne-a surprins cel de-al unsprezecelea Premiu „Mecena” oferit președintelui Unirea Shopping Center, Carmen Palade Adamescu, deși am înțeles din cuvintele lui Ion Caramitru că încă „avem nevoie de oameni care să sprijine teatrul dezinteresat”. Iar zîmbetele din sală, empatice, înțelegătoare, i-au dat dreptate. De altfel, Gala de anul acesta a fost una picurată cu acel fel de-a zîmbi al actorilor din care ghicești că nu mai jucau roluri. Au avut, așa cum le-a dictat moderatorul, cîte un răgaz „scurt” să se îmbete cu aripile îngerilor din Sala Mare, „minunea” pe care mulți au văzut-o fie întîia oară fie au reîntîlnit-o, nesperat de frumoasă, după șase ani de adormire.
S-a spus de multe ori, cu acest prilej, că Iașul e din nou sau abia acum pregătit să fie capitală culturală europeană. „Bătrînul” a păstrat, modest dar cu o vădită sete de confirmare, două premii pentru întreaga activitate, cel pentru scenograful Marfa Axenti și cel pentru criticul și istoricul teatral Constantin Paiu și o nominalizare pentru criticul Oltița Cîntec, al cărei studiu monografic asupra piesei de teatru antic „Phaedra” a regizorului Silviu Purcărete a încununat anul acesta un alt premiu UNITER. Actrița Leni Pințea Homeag a primit premiul acordat de Senat pentru întreaga activitate.
Plecăciune pentru Teatrul Maghiar
Ne-au surprins, însă, actorii Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, care au cîștigat premiile pentru toate cele trei nominalizări, reuniți de Andrei Șerban anul trecut în piesa „Hedda Gabler”. Și chiar dacă nimeni n-a jucat luni seară vreun rol, Silvia Török, debutanta Teatrului German de Stat din Timișoara, a adus cu ea ceva din copilăria lui Iris, rolul din „Fetița din bolul peștelui auriu”, care a convins juriul că acela a fost un început de legendă. Poate la acel suflul curat, aproape naiv, se referea și criticul Mircea Morariu atunci cînd spunea că anul acesta Gala UNITER a fost „altfel”, mai limpede și mai netulburată ca oricînd.
N-au zdruncinat-o nici cele nouă tube ale Fanfarei din Chetriș, pe care i-am ascultat și privit alături de Tudor Gheorghe, din sală, fiind complici la Premiul special pentru o viață dedicată poeziei autentice care i-a fost a-cordat în această ediție. „Vă dați seama, prieteni mai mici și mai mari, ce blestem e ăsta al meu, al singularității?”, ne-a întrebat Tudor Gheorghe. Mulți dintre noi n-au știut să-i răspundă, dar au știut că cei 43 de ani trecuți de la primul premiu al Asociației Oamenilor de Teatru și Muzică (ATM) pînă astăzi au fost, poate, prea mulți. Nu ne-a învrăjbit nici ironia din versurile și starea de Copou înflorit a pieselor lui Adrian Naidin, care ne-a cîntat despre drumul „Pîn’ la rai”, unul presărat cu mîngîieri de violoncel și „miros de tei”. Ieșenii au zîmbit, atunci, altfel. La fel cum a făcut-o și Liviu Berehoi, păpușarul premiat pentru teatru de păpuși și marionete, al cărui chip nevăzut în spatele păpușii sale a surîs cu un amestec de joacă și o mîndrie domoală.
Ne-am îmbrăcat în simplitatea strălucitoare a ieșenilor care au cîștigat și-ai celor care au prezentat premiile UNITER pe scena Sălii Mari a Naționalului. În încîntarea că am avut pe aceeași scenă piese ale lui Silviu Purcărete, regizorul celui mai bun spectacol premiat la această ediție, „Călătoriile lui Gulliver” sau ale celui mai bun regizor, Alexandru Dabija. În ploaia care a căzut a speranță de-a lungul spectacolului, afară. Iar printre bătăile de inimă răsfrînte din instrumentele Fanfarei din Chetriș, la ieșirea din „minunea” care a găzduit Premiile UNITER, ne-am amintit vorbele actriței Virginica Bălănescu către maestrul Petrică Ciubotaru. „Du-te, Petruță, la teatru, pentru că nicăierea nu-i mai bine ca acolo.”
Adaugă un comentariu