Musafir la propriul proces, acuzat de „crima perfectă”
De pe scena Iașului 11 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Musafir la propriul proces, acuzat de „crima perfectă” 8Joi seara, pe holurile înguste și ruginite ale Sălii Studio Teofil Vâlcu a Teatrului Național din Iași a avut loc o crimă. Nu știm sigur dacă-i vorba despre crima perfectă sau despre un accident nefericit, dar totul va fi decis la un proces. Un proces în care preț de 80 de minute ne-a dus printr-o călătorie a eului interior al domnului Alfredo Traps, așa cum scrie negru pe alb în „Pană de automobil” de Friedrich Dürrenmatt. În regia Irinei Popescu Boieru și scenografia Axentei Marfa, actori renumiți ai Iașului asemeni lui Emil Coșeru sau Constantin Avădanei au reușit să îmbine tragedia cu comedia și să demonstreze în final că adevărul nu este relativ, ci absolut și neclintit.
Scaunele joacă în pași scurți pe parchetul copt al sălii, în timp ce întunericul nu absoarbe doar lumina, ci și zgomotul nostru școlăresc. Deodată, pe scenă apare un domn îmbrăcat cu un costum arătos de pe care aproape că poți mirosi un strop de aristocrație britanică. În urma unui accident de mașină, domnul Alfredo Traps, un vînzător de textile cu experiență și trecut prin ale vieții se vede ajuns într-un orășel unde este invitat la cină de către un domn sobru. Asemenea gazdei, camerista abia dacă schițează o emoție, diferența fiind că ea nu trădează nici măcar o vocală.
Întoarcem capul prin toate părțile, comunicăm prin priviri, însă nu reușim să ne dăm seama din ce emisferă provine sunetul.
Tranziția dintre scene se face foarte ciudat. Nu-i vorba doar despre stinsul specific al luminii, ci este determinată și de niște zgomote foarte puternice ce seamănă cu tonul de la telefon. Întoarcem capul prin toate părțile, comunicăm prin priviri, însă nu reușim să ne dăm seama din ce emisferă provine sunetul. De îndată, facem cunoștință și cu restul de personaje, un avocat, un procuror, un judecător și un călău aflați la pensie. Îmbrăcați la fel de elegant precum domnul Traps, moșuleții îl întreabă pe musafir dacă nu vrea să participe într-un mic joc de-a procesul.
Explicînd regulile, aceștia spun cu entuziasm că, în jocul lor, pedeapsa cu moartea este una valabilă, pentru simplul motiv de a face lucrurile mai interesante. Traps acceptă imediat, revenindu-i rolul de acuzat, iar la masă, în toiul discuțiilor amicale și după cîteva pahare de vin, începe să dezvăluie tot felul de părticele din viața sa personală. Lucrurile încep să aibă o turnură ciudată, iar granița dintre joc și realitate începe să se distorsioneze, musafirul trezindu-se că este acuzat de o crimă pe care nici el nu știe cu siguranță dacă a făcut-o sau nu.
Un joc al vieții și al morții
Acuzarea
În misiunea sa de a avansa în rangurile companiei, domnul Traps a săvîrșit crima perfectă. Mai devreme a recunoscut că obișnuia să conducă un Volkswagen alb, însă de curînd și-a luat un Ferrari roșu. Banii i-a făcut la compania pe care o conduce, asta după ce și-a ucis șeful pe care îl disprețuia. Fiind un domn arătos, carismatic și tînăr, Traps nu a avut nicio problemă în a seduce și a ajunge în patul soției lui Jigav, cel pentru care lucra. De la femeie, acesta a aflat că șeful său avea probleme cu inimă, iar un simplu pahar de băutură sau o mînie mai aprigă i-ar putea aduce sfîrșitul. Mai departe, după ce într-o seară Traps s-a întîlnit cu un rival de-al lui Jigav, acesta i-a destăinuit că se culcă împreună cu soția șefului său, știind că rivalul va folosi această informați să-i facă rău lui Jigav. Acesta nu merită altceva decît pedeapsa cu moartea.
Apărarea
Domnul Traps a lucrat din greu să ajungă în poziția în care se află astăzi. Acesta provine dintr-o familie cu probleme, și avînd în vedere că a absolvit doar gimnaziul, el a trebuit să muncească „mai rău decît un salahor” pentru a-și construi un viitor. Nu a premeditat nimic, iar moartea lui Jigav a fost doar un accident al circumstanțelor.De fapt, musafirul este o victimă a unui procuror cu experiență și minuțios, care ar putea găsi o crimă în trecutul oricui dacă ar scotoci destul de bine.
Verdictul
Pe tot parcursul călătoriei, Traps trece de la o stare la alta. Fericit și euforic, îngrijorat și înspăimîntat, furios și agresiv, iar apoi de la capăt. Totuși, un alt grup de judecători stau tăcuți pe scaun în fața scenei. Din cînd în cînd îi mai vezi cum își șoptesc și aproape că poți să le citești buzele. Și noi sîntem la fel de confuzi precum domnul Traps. Verdicul final, pe care îl primește de la adevăratul judecător este exact ceea ce-și dorea musafirul, primind chiar și un tort pentru a sărbători victoria. Din păcate nu apucăm să fim prea fericiți pentru el, pentru că la următoarea scenă îl vedem fără viață în mașina sa. Verdictul final: Vinovat.
Adaugă un comentariu