Nouă vieți de celebritate? NU.
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 25 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Nouă vieți de celebritate? NU. 51Grumpy Cat este una dintre pisicile vedete care au ajuns cunoscute în toată lumea, datorită Internetului.
Majoritatea ar spune că o pisică e doar un animal de companie. Greșit. O pisică poate deveni într-o clipă un fenomen pe Internet, dacă știi să-i faci pozele care trebuie și să le postezi pe site-ul potrivit. Așa a făcut și Bryan Bundesen cu pisica surorii sale. Poate că dacă ar fi fost un animal obișnuit nu ar fi adunat atîția fani, însă din cauza unei afecțiuni, pisica este mult mai mică decît una de rasa ei și are mereu o față îmbufnată. Tardar Sauce, pentru că așa o cheamă, a ajuns din Ohio pe cănile, tricourile și în bibliotecile din toată lumea. Însă nimeni nu o strigă așa. Toți îi zic pe numele de scenă: Grumpy Cat.
Imaginați-vă că există un Hollywood al animalelor. Gîndiți-vă la ele ca la niște celebrități. Au un manager? Unul cu acte în regulă. Cîștigă bani? Zerouri peste zerouri. Fani? Cu sutele de mii. Le vezi peste tot și toată lumea vorbește despre ele. În ultima vreme, s-a creat și un soi de cult al animalelor pe Internet, iar adepții au ajuns să îndrăgească pisici, cîini sau papagali vorbitori pe care nu i-au văzut niciodată în afara monitoarelor. Grumpy Cat (n.r. „grumpy”, în limba engleză înseamnă țîfnos) este una dintre noile vedete patrupede care a ajuns cunoscută în toată lumea.
O cafea morocănoasă, vă rog
Dar cum de a devenit Grumpy Cat un fenomen? Totul a început de la o poză pe Internet. Prin septembrie, în 2012, a apărut pe site-ul Reddit o imagine cu o pisică îmbufnată, trăsătură de la care și-a primit și porecla. Utilizatorii nu au crezut însă că fotografia este reală, așa că stăpîna patrupedului și fratele său au început să o filmeze și să facă publice materialele. În 36 de ore de la postare, numărul de vizualizări al primului videoclip pe YouTube a trecut de un milion. De cînd a început să devină din ce în ce mai cunoscută, Internetul a fost invadat cu imagini ale pisicii peste care au fost scrise mesaje inspirate de figura mereu nemulțumită. „M-am distrat o dată, a fost îngrozitor” sau „NU” sînt unele dintre cele mai răspîndite dintre mesaje. Deși pare țîfnoasă, de fapt stăpînii spun despre ea că este foarte drăgăstoasă. Nici n-ai crede că îi place să fie alintată și să toarcă.
N-a durat mult pînă ce Grumpy Cat a pus gheara pe Facebook, Twitter și Instagram. Și-a luat și un manager, cunoscut pentru colaborările sale cu alte feline faimoase, care a văzut în ochii pisicii simbolul dolarului. Acum e un brand înregistrat, iar Grumpy Cat a devenit o afacere. Cum altfel ai putea cumpăra de pe site-ul oficial un sortiment de cafea, denumit „Grumpuccino”? Pentru aproape 50$, primești un pachet cu 12 sticle și un tricou. La început au fost magneți și căni cu fața pisicii, dar cu timpul a apărut și o carte, din care se presupune că învățăm trucuri prin care să devenim îmbufnați. „Grumpy Cat: A Grumpy Book” a fost pe lista celor mai bine vîndute cărți în New York timp de o lună și a fost tradusă în limba germană, rusă și japoneză.
Chiar dacă urmează să fie și protagonista unui film, deja pisica a apărut în unele producții animate. Într-unul dintre acestea, difuzat la un post de televiziune american, Grumpy Cat s-a întrecut cu primul rege al îmbufnării, Garfield. „Crezi că ești singura pisică morocănoasă? Am fost un nesuferit dinainte să te naști.” Doar că vremea motanului portocaliu a trecut, iar acum coroana îi e purtată de un nou patruped, de data aceasta unul adevărat.
Acum e un brand înregistrat, iar Grumpy Cat a devenit o afacere
Pentru a promova imaginea Grumpy Cat, managerului și stăpînilor nu li s-au părut îndeajuns cele 1,2 milioane de fani pe Facebook sau cei aproape 120.000 de followeri pe Twitter. Au adus-o la emisiuni televizate, au plimbat-o pe la Disneyland și au făcut-o protagonista unei reclame la mîncare de pisici. Fața morocănoasă, care este de fapt marca Grumpy Cat, a apărut și pe coperta revistei americane „Direct Marketing News” drept unul dintre brand-urile care au acaparat industria marketing-ului în ultimul an.
Pisica a ajuns să prevestească și vremea, direct pe telefonul mobil. Una dintre aplicațiile disponibile pe site-ul oficial, care înregistrează un milion și jumătate de vizitatori unici pe lună, este „weather kitty” prin care, pe lîngă informații legate de starea vremii, primești și o imagine cu o pisică. Pînă și creatorul aplicației pentru smartphone-uri a recunoscut că „pisicile domină Internetul, așa că aceasta a fost o decizie logică”. Doar că, pentru a primi starea vremii de la Grumpy Cat trebuie să plătești 2 $, întrucît versiunea este integrată într-o serie premium, spre deosebire de celelalte opțiuni care sînt gratuite. Totuși, nu ți s-a mai spus pînă acum că în fiecare zi „sînt 100% șanse de eșec”.
Autograf cu gheare
Prima apariție în public a pisicii, după ce a ajuns cunoscută pe Internet, a fost la Festivalul de Film și Muzică SXSW din Texas, de anul acesta. Atunci, vizitatorii au așteptat la coadă cu orele, pentru a o vedea și a face poze.
Unii dintre aceștia i-au întrebat pe stăpînii patrupedului dacă nu cumva pisica a fost sedată, pentru că era foarte liniștită. Atît de liniștită, încît aproape tot timpul a dormit.
Într-una din zilele festivalului, Grumpy Cat a reușit să îi eclipseze pe alți invitați. Deși regizorul Danny Boyle, producătorul filmului „Slumdog millionaire” care a cîștigat premiul Oscar, se afla la cîțiva metri de pisică, vizitatorii nici nu l-au observat, ci chiar au trecut pe lîngă el pentru a se încrunta în poze, alături de pisica lor preferată. O femeie a spus că a venit din Australia numai pentru a o vedea pe Grumpy Cat.
Chiar și așa, proprietarii pisicii au fost acuzați că își exploatează animalul de companie pentru a obține bani. Deși aceștia nu au spus concret ce profit obțin de pe urma Grumpy Cat, au recunoscut că nu au devenit milionari și nici nu au cîștigat într-atît încît să renunțe la locurile lor de muncă.
În schimb, Grumpy Cat nu a avut nimic de pierdut de pe urma faimei sale. Anul acesta, a obținut marele premiu la Internet Cat Video Festival, din Minnesota. Exact, există un festival al pisicilor celebre pe Internet, la care au participat 13.000 de oameni. Unii dintre ei s-au machiat astfel încît să semene cu felinele lor preferate, iar alții s-au costumat în unele. Te-ai întreba cine e, de fapt, stăpînul. Omul sau pisica?
Adaugă un comentariu