Mihail Dimitrie Sturdza: La întîlnirile oficiale, se vedea că Ceaușescu era un om fără cultură
Microfonul de serviciu 2 decembrie 2013 Niciun comentariu la Mihail Dimitrie Sturdza: La întîlnirile oficiale, se vedea că Ceaușescu era un om fără cultură 99interviu cu Mihail Dimitrie Sturdza, strănepotul domnitorului Moldovei, Mihail Sturdza
Lui Mihail Dimitrie Sturdza îi curge sînge albastru prin vene. Dar asta nu se vede în ochii săi vii. Nici nu s-a zărit, vreodată, pe chipul tînărului care a fost învățat de mic să-și țină originile ascunse de teama represaliilor comuniste. La 80 de ani, după ce a trecut prin patru lagăre românești pentru „nedenunțarea” unui complot și după ce a fost interpret sub trei președinți, Charles de Gaulle, George Pompidou și Valéry Giscard d’Estain, Mihail Dimitrie Sturdza se simte împlinit. Singurul său regret este că n-a apucat încă să-și scrie memoriile și se teme că începe să le uite, încet. Dar singurătatea din celulele Securității o să-l urmărească toată viața. La fel ca sîngele său albastru. Nu va scăpa, în anii care i-au rămas din viață, de coada de oameni care se așteaptă de la el să despartă apele și, într-un fel, e mulțumit. Deși nu o spune, principele Moldovei încearcă pe cît se poate să ducă imaginea boierimii din România mai departe ca un simbol al culturii și nu unul al subjugării.
Se vorbește foarte mult despre situația boierimii în anii de după cel de-al Doilea Război Mondial. Pe cei din familia Sturdza i-au prins persecuțiile nepregătiți?
Noi am fost totuși o familie cu nume care era cunoscut și eram și proprietari de moșii. Dar familiile boierești se stinseseră, multe dintre ele nu mai existau, iar proprietatea veche boierească dispăruse pentru că boierimea scăpătase. Familia mea, care locuia în Copou dar casa nu mai există, a fost obligată să părăsească Iașul odată cu toată populația. Cu toții am fugit mai întâi din cauza înaintării trupelor germane, care pierduseră războiul și se retrăgeau, și după aceea a armatei sovietice. Germanii au făcut foarte mari pagube dar armata roșie a instaurat teroarea, lucruri de care nu s-ar putea vorbi niciodată la ei. Jafuri, violuri și prădăciuni de tot felul astfel încît, atunci cînd a început instaurarea regimului, familia a fost pusă la index: nu am mai călcat pe la moșie, eram refugiați la București, de acolo ne-au dat afară și din casă – ca pe foarte multă lume de altfel – și ne-au mutat în case foarte sărăcăcioase la marginea orașului. Tatăl meu murise înainte de război într-un accident așa că mama n-a putut găsi foarte mult de lucru, iar pe noi, pe mine și pe sora mea, ne amenințau cu darea afară din școală. Lumea era foarte prudentă, nu vorbea, denunțurile erau în floare fiindcă regimul cu asta s-a susținut – instaurînd obligația de a denunța. Am fost arestat, din întîmplare și spre norocul meu într-un fel, la trei zile după terminarea bacalaureatului, sub acuzația de a nu fi denunțat o organizație subversivă compusă din elevi. Fete, băieți, toți mai tineri decît mine. Eu aveam 17 ani, cel mai tînăr avea 14, eram vreo 12 care, pasămite, formaseră o organizație subversivă ce sărea în ochii Securității lipind fițuici pe zidurile casei, fițuici pe care scria „Jos Comuniștii“. Ori o singură fată din acel grup făcuse lucrul acesta, ceilalți ne cunoșteam, dar nu făceam parte din nici un grup, însă Securitatea avea nevoie de motive de arestare ca să arate ce activitatea importantă are. Unii au fost eliberați după cîteva zile, prin diverse intervenții, ceilalți am încasat între un an jumate și trei, fără condamnare. Așa-zisa pedeapsă administrativă, fără proces, pentru că nu exista motiv de proces, nu existau documente. Am fost deci condamnat la trei ani de închisoare însă după doi ani, cînd a murit Stalin, fiindcă de la el pornea răul cel mare, instituțiile au început să se golească, încetul cu încetul.
Ați trecut de la Jilava, la Ghencea, prin lagărul de la Bicaz și ați fost eliberat de la Onești. Cum ați resimțit persecuția din închisorile de la începutul regimului, cînd închisorile comuniste erau umplute pînă la refuz?
Din această serie de închisori, Jilava a fost cea mai cunoscută. Acolo a existat un regim absolut organizat al înfomentării. În celelalte, bineînțeles, se mînca prost și puțin, dar puteai supraviețui. La Jilava era o problemă, însă, datorită vîrstei și pentru că nu eram considerat un element periculos, am fost scos de la după trei luni și dus în lagărul de triere de la Ghencea, de lîngă București. Acolo erau alte sute de oameni, de la chiaburi, șoferi de camion care înjuraseră regimul după o petrecere cu multă țuică, la foști oameni politici sau la rudele lor. De acolo am fost duși la Bicaz unde ni s-a dat regim de muncă obligatorie, spărgînd pietre pentru barajul care mai există și astăzi. Față de ce cunoscuse mai înainte, hrana era proastă, cu mult arpacaș, dar mai era din cînd în cînd o bucățică de carne, iar pîine cred că aveam jumătate de kilogram pe zi. Cînd a început să se închidă lagărul ne-au adus în vagoane de vite, închise, timp de trei zile, pînă la Onești, un traseu care putea fi făcut în cîteva ceasuri, dar ăsta era regimul. Așa că eu ca și ceilalți deținuți politic ai vremii tot timpul sîntem cam jenați de faptul că se face atîta caz, atîta tărăboi pe seama altor persecuții făcute de alt regim și nu se vorbește sau se vorbește foarte puțin de ceea ce au cunoscut deținuții politici români sub comunism.
V-ați temut, atunci, să vă folosiți numele?
În mod sigur! Evitam să vorbesc de familie. Pînă la vîrsta mea, am aproape 80 de ani, am rămas cu un fel de subconștient și visez cîteodată faptul că mă aflu într-un mediu comunist. Înconjurat de Securitate și de pericol. Nu pot spune că mă aflu într-o situație psihică dificilă, dar visurile legate de vremurile comunismului reapar din cînd în cînd. Voiam, tot atunci, să intru la facultate. Voiam să fac istoria, m-am dus într-o vizită la Facultatea de Istorie din București unde era istoricul Andrei Oțetea, un istoric cunoscut, venit din Iași și menținut în învățămînt pentru că era socotit ca fiind un adept al teoriilor noi. Or el a scris cărți de mare valoare, nu a fost marxist decît în măsura în care toată lumea era obligată să mai dea aluzii la Karl Marx, Friedrich Enels, la Lenin și Stalin, marii înaintași. Văzînd la un moment dat că se uita și dînsul la ceva în sala unde eram vreo 20 și ceva de tineri m-am aproiat și i-am spus: „eu sînt Sturdza și voiam să vă întreb dacă am vreo șansă să mă înscriu la examenul de admitere”. Venind de la Iași și fiind istoric, el știa foarte bine ce înseamnă numele meu. S-a uitat prelung la mine și, foarte amabil, cu voce joasă, mi-a spus: „Nu vă sfătuiesc”. Și avea dreptate! Mai departe, viitorul mi-a fost decis de un fost coleg de liceu întîlnit din întîmplare pe stradă, care dăduse examenul înainte de a intra eu la închisoare și care mi-a spus că la Facultatea de Filologie, la secția de italiană, sînt candidați puțini și dacă sînt locuri libere mai închid ochii. Asta s-a întîmplat, m-am înscris și am terminat facultatea, nu am fost arestat în anii ’56 cînd universitățile erau parcurse de acel freamăt de la Revoluția din Ungaria.
V-ați gîndit să fugiți?
Nu, nu era o opțiune. După ce am încercat fără prea mult succes să mă angajez ca profesor de liceu, am ajuns traducător la IPROCHIM. Însă am stat doar un an și jumătate, veneau directive de sus ca dușmanii de clasă să fie eliminați și începeau căutările în arhivele facultăților. Atunci, aveam rude în străinătate și le-am rugat să facă ceva să ne scoată, mai ales că bunica mea, Olga Sturdza, care toată viața ei trăise la Iași, plecase cu ajutorul lor. Oricum, din țară nu se mai putea pleca, granițele erau închise, erai împușcat dacă încercai. Au fost mulți care au vrut să treacă Dunărea înot noaptea erau și ei împușcați dacă erau observați. Cei care treceau spre Iugoslavia erau băgați în lagăre și mulți dintre ei au fost întorși în țara de unde veneau, fie Bulgaria, fie România, așa că o plecare din țară în condiții ilegale echivala cu trădarea și iar te trezeai într-o închisoare. Așa au început intervențiile, întîi pentru sora mea, apoi pentru o soră de-a mamei, pentru soțul ei și doi copii mai mici. În sfîrșit am plecat și eu.
Îmi dau seama că, din educația pe care ați avut-o, ați fost crescut în oglinda civilizației și culturii franceze. Ați găsit ce v-ați așteptat dincolo de granițele României comuniste?
Auzisem în familie povești despre cum e în Franța, despre cum e în străinătate. Însă familiile boierești aveau de unde să își permită cheltuielile legate de un voiaj. Adesea chiar cheltuiau anapoda și se întorceau cu datorii mari și, după cinci-șase ani de asemenea voiajuri și lucruri scumpe cumpărate în străinătate, își vindeau moșia și rămîneau cu obligația de a-și găsi de lucru ca și cum ar fi fost niște funcționari oarecare. Fiindcă situația gravă în cazul lor este că nu cunoșteau, de fapt, nici o meserie. Asta era partea slabă a clasei burghezo-moșierești; era o clasă care efectiv nu cunoștea nici o meserie. Din burghezie veneau membrii unor profesiuni liberale sau comercianți care mai știau să facă ceva. În cazul boierimii erau mulți… asta era o parte slabă pe care nu încerc să o ascund. Erau mulți care nu știau să mai facă nimic, nici nu știau anumite doamne să gătească, erau dați afară din casă, obligați să își vîndă lucrurile și să găsească o sursă de venit. Eu, odată ajuns în Grecia, mi-am dat seama de enorma diferență dintre regimul comunism pe care-l părăsisem și regimul așa-zis capitalist care era, totuși, unul de mare libertate, de liberă concurență. Erau pui la frigare care se învîrteau, la stradă, pe acele dispozitive de rotisat, erau magazine din care puteai să îți cumperi orice doreai. În România lăsasem cozi la mîncare de la 4-5 dimineața unde nu ți se dădea cît voiai ci cît era rația zilnică.
„Domnule cu numele ăsta ce-ai să faci? Ești nenorocit pe viață!“
Există unele teorii care spun că familiile de boieri care au trăit în regimuri autoritare au ales într-un fel să-și dilueze linia de familie ca să scape de această persecuție.
Dar bineînțeles! Și eu am fost sfătuit să fac același lucru cînd încă eram în România. La noi, pe atunci, era un ministru comunist, îl chema Grigore Preoteasa. El a murit pe vremea lui Gheorghe Gheorghiu Dej într-un accident de avion în care era și Dej, cînd o delegație română se întorcea de la Moscova. Mi s-a spus atunci să merg să-l rog pe Preoteasa să mă ajute, mi s-a spus „domnule cu numele ăsta ce-ai să faci? Ești nenorocit pe viață!“. Preoteasa știa cine sîntem și noi știam cine era el dar, bineînțeles că nu își putea lua riscul protejării cuiva care, chiar dacă nu făcuse politică anticomunistă, avea un nume care îl făcea de la bun început țintă pentru a fi obiectul unor persecuții atunci cînd venea ordinul de sus. În uniunea sovietică a fost un regim de exterminare la comandă. Pe vremea lui Stalin veneau ordine de la centru ca în raionul cutare din Siberia îndepărtată să fie executați 300 de dușmani ai poporului. Cine erau? Trebuiau găsiți și inventați. Îi lua la întîmplare, mai ales chiaburii, și îi împușcau pînă făceau norma împotriva luptei dușmanului de clasă. La noi nu a fost chiar așa. În familia mea au murit două persoane de mîna comuniștilor, un frate de-al bunicii mele dinspre mamă care a încercat să fugă în Iugoslavia. A fost prins la graniță și omorît în bătaie în ’47. Oricum, marile tentative de fugă au început după abdicarea regelui cînd toată lumea și-a dat seama că s-a terminat cu România liberă de odinioară. Un alt membru de familie care a murit în închisoare a fost Gheorghe Brătianu, șeful de partid al liberalilor, căsătorit cu Elena Sturdza care era mătușa mea. Amîndoi au fost hăituți, duși din închisoare în închisoare, ea a scăpat dar pe el l-au dus la Sighet unde se știe că a făcut parte dintre morții de acolo datorită tratamentelor oribile la care au fost supuși. Ca să nu mai spun de o mulțime de rude îndepărtate despre care auzeai într-o bună zi că a venit duba noaptea și i-a ridicat.
Poate că vechiul regim nu era chiar atît de scandalos doar pentru că era bazat pe un trai îmbelșugat provenit din munca altora
Nu v-a apăsat niciodată ideea că boierimea era totuși o clasă care se distingea prin faptul că trăia exclusiv din munca altora?
În teorie, regimul burghezo-moșieresc era bazat pe munca poporului muncitor. Condiția țăranilor era foarte diferită, în anumite regiuni o duceau foarte greu pentru că economia era făcută strîmb în vremurile acelea. În alte regiuni o duceau foarte bine. În Bucovina, spre exemplu, nu exista sărăcie. Nici în multe părți ale Ardealului. Exista însă în regiuni ca sudul Moldovei, însă, indiferent de situația țăranilor, proprietarii de moșii evident trăiau în huzur. Nu făceau nimic, mulți dintre ei stăteau cu lunile la Paris, pe Coasta de Azur, și trăiau efectiv din munca țăranilor de pe moșiile lor. În teorie, acest regim poate apărea nedrept. M-am gîndit și eu la asta, nu e frumos și nu e bine ca o mică parte din populație să trăiască din muncă, adeseori foarte grea, a țăranilor. Cînd a căzut comunismul, au început să se facă retrocedări, unele mai strîmb, altele mai drept, unele încă nu s-au terminat. Mi-am dat seama că tendința omului de a aduna bogății este universală, există peste tot. De aceea poate observăm și astăzi formarea sub ochii noștri a unei clase de oameni avuți, proveniți din rîndurile poporului, în anumite cazuri chiar așa numiții „cei mai buni fii ai poporului”, membrii cu carnet de partid care au fost comuniști înfocați sub Dej sau sub Ceaușescu, care acuma s-au reconvertit la afaceri și au adunat averi foarte mari. Fostul regim, dinainte de ’44, avea păcatele lui, bineînțeles. Exista corupție și la noi pentru că trăiam într-o zonă a Europei unde bacșisul și corupția erau instituționalizate de secole, dar nu cu procedeele absolut scandaloase de astăzi cînd averi întregi pleacă peste noapte din proprietatea unei întreprinderi sau bănci în buzunarul unui individ. Așa că m-am gîndit că poate vechiul regim nu era chiar atît de scandalos doar pentru că era bazat, dacă nu pe exploatare, cel puțin pe un trai îmbelșugat provenit din munca altora. Vechea clasă avea o calitate. Voia să fie europeană. De aceea elita, burghezia, boierimea, cît mai rămăsese, copiau Franța, care a fost timp de două secole marele model al civilizației europene. A vorbi franțuzește, a citi în franceză, era un semn de europenizare. Nu era unul de înstrăinare și de trădare a patriei. Deloc!
Românii sînt deseori convinși că ei au fost singurii persecutați în istorie, că doar ei contează. Nu e cazul.
Ați declarat la o conferință că nu vă puteți lăuda cu faptul că vă iubiți țara. Duminică vă simțiți român sau îndepărtarea v-a înstrăinat sentimentele?
Nu mi-a înstrăinat sentimentele dar m-a făcut să fiu mai moderat și mai tolerant față anumite forme de patriotism exagerat. Românii sînt deseori convinși că ei au fost singurii persecutați în istorie, că doar ei contează și că marile puteri dintotdeauna făceau ceea ce făceau cu gîndul numai la România. Nu e cazul. Cînd trăiești mult în străinătate ajungi să vezi că marea politică nu prea ține cont de țările mici ca cea a noastră.
Dacă ar fi avut norocul unei educații mai îngrijite, Ceaușescu nu ar fi fost un om de stat rău
Ați spus la un moment dat că „interpretul trebuie să fie doar o mobilă”. Cît ați fost interpretul oficial al lui Charles de Gaulle l-ați cunoscut pentru prima oară pe Ceaușescu de la exilul forțat din țară. Cît de impasibil ați putut rămîne în fața lui?
Am avut, într-adevăr, de-a face cu Nicolae și Elena Ceaușescu. Dacă ar fi avut norocul unei educații mai îngrijite, mai orășenești, superioare, nu ar fi fost un om de stat rău. Era șiret, crescut la școala de partid, obișnuit să se apere din toate părțile împotriva disidenților, a deviaționiștilor, a dușmanilor de clasă. A urcat treptele puterii încet cu încet, cu răbdare și abilitate, dar se vedea cînd era în fața unor oameni de stat occidentali că era un om fără cultură și, din naștere, avea o dificultate în a se exprima. Cînd voia să vorbească și se entuziasma puțin, dacă pot folosi termenul, se scremea ca să găsească cuvîntul pe care îl căuta, agita din brațe, ceea ce arăta că nu era în stare să facă altceva. Pe cînd, în cazul generalului de Gaulle, un om de stat, de statură internațională, care luase și lecții de actorie și de oratorie cu gesturi mari, cu intonații scandalizate, pentru că așa voia el să se exprime în anumite cazuri. Era cu totul alt spectacol. De aceea spun că interpretul trebuie să fie o mobilă. Să scrie exact ceea ce aude și, în fond, să nu existe decît la modul general.
Dacă mai este astăzi cineva care îl regretă pe Ceaușescu, nu o regretă nimeni pe Elena. Academiciana de renume mondial, o nerușinare față de Academia Română unde erau oameni care s-au găsit supuși unei femei ce nu avea nici un fel de intelect.
Nu v-a cuprins un moment de furie cînd l-ați văzut?
Uitați, e foarte curios. Mi-am pus și această problemă, cînd am aflat de alegerea mea ca interpret al generalului de Gaulle. Am avut termen de gîndire o zi. M-am întrebat, ce să fac? Oare se cade, față de mine și de mediul din care provin, de lumea pe care o cunosc, să mă aflu în fața lui Nicolae Ceaușescu? Pînă la urmă, el reprezenta, mai ales pentru românii din exil, un criminal, un asasin, unealta Moscovei. Or cineva mi-a spus că dacă nu mă duc eu o să ia pe altul și tot aia o să fie. Oricum, ca șef de stat venea într-o vizită oficială și nici nu îi trecea prin cap să ia atitudine împotriva unui ca mine care fusese ales de guvernul francez. Aveam pașaport diplomatic cu care am venit în România tocmai ca să nu fiu arestat. Mi s-a pus în vedere pînă și faptul că, dacă pe parcurs o să vină o femeie superbă și eu, care am 30 de ani neîmpliniți, să fiu atent că femeile alea au alte rosturi decît ceea ce aș putea crede. Oricum, relațiile au fost simple. Eu salutam de o parte, el răspundea și apoi funcționam ca interpret. Oricum, întîlnirile acestea nu sînt improvizate la trei zile, ceea ce se spune este cîntărit tocmai ca să se evite situația în care o vizită oficială se termină printr-un dezacord. Așa e piesa, ăsta-i protocolul. E o doză de ipocrizie care face parte de secole din meseria diplomatică. La una dintre vizite, Ceaușescu voia să îi propună lui de Gaulle ca ei doi să ia conducerea unei inițiative de pace odată între Israel și țările arabe și cealaltă în cadrul războiului din Vietnam. Or generalul cunoștea mai bine greutatea SUA și complicațiile care s-ar putea ivi dacă te-ai amesteca în niște conflicte atît de complicate care continuă și astăzi încărcate de atîta ură. Generalul era foarte rezervat și insista cu propunerea să încerce amîndoi ca să se termine cu războiul din Orientul Mijlociu. El avea idei din astea, era un om foarte șiret, așa cum am spus, nu era prost deloc, dar cu cunoștințe foarte sumare. Chiar anii de putere pe care îi trăise nu îmbunătățiseră cu mult cunoștințele lui de cultură generală și găsea că e foarte bine așa cum mergea treaba în România, unde toată lumea făcea ce spunea el, să vină cu generalul și să aranjeze o pace. Să fie ei mari binefăcători ai omenirii. Însă de la vizitele următoare a apărut o schimbare. La vizita următoare a lui Giscard d’Estaing (n.red.: al doilea președinte francez al cărui interpret a fost Mihail Dimitrie Sturdza) dar și la vizita delegației române la Paris, a apărut în prim plan Elena Ceaușescu. Aceasta devenise o personalitate importantă. Se spunea, și probabil e adevărat, că ea își conducea soțul. Dacă mai este astăzi cineva care îl regretă pe Ceaușescu nu o regretă nimeni pe ea care era o băgăreață. Academiciana de renume mondial, o nerușinare față de Academia Română unde erau oameni de mare pregătire care s-au găsit supuși unei femei ce nu avea nici un fel de intelect.
Te făceai că muncești și statul se făcea că te plătește
Există foarte mulți nostalgici ai regimului în România. Sînt îndreptățiți românii la această nostalgie?
În timpul regimul comunist a fost ridicată o întreagă clasă de oameni care nu avea pregătire culturală și nici tehnică, luați fiindcă erau de origine socială sănătoasă. Or, în toate țările, dintotdeauna, băieții din popor care aveau inteligență și noroc de a urma studii bune ajungeau cîteodată miniștri, șefi de state. Oricine dacă are merite poate ajunge cît se poate de sus, dar nu poți lua o clasă de cîteva sute de mii de oameni să le dai pe mînă adminsitrația unei țări. Asta a dus la convingerea că, dacă ești un om fără cultură și foarte simplu, ești convins că treaba putea să meargă, că mergea așa de bine sub Ceaușescu. Faptul că sub regimul lui s-a instaurat acea foamete organizată, lumea care se scula la patru dimineață să facă coadă ore întregi ca să aibă jumate de kilogram de lapte sau copane de pui astăzi a dispărut. Lumea care nu are bani se uită la vitrinele supermarketului și tînjește. Dar nu mai poți, în mod logic, să îl regreți pe Ceaușescu. Îți plătea o leafă sau, cum se spune, te făceai că muncești și statul se făcea că te plătește. Regretul provine de la o categorie de oameni care ar vrea să nu facă nimic, să trăiască cu foarte puțin, pentru că nimeni nu spune că sub Ceaușescu era belșug. Se crede dar nu era. O întreagă categorie care nu se poate încadra în mentalitatea de competiție și de efort: de acolo vine nostalgia după regimul lui Ceaușescu. O întreagă categorie de oameni într-un fel dezrădăcinați social îl regretă pe Ceaușescu. Pe Elena nu, că i-a mers totuși vestea că era o femeie rea și nepricepută. Nu o regretă nimeni.
Există o legendă care vorbește despre cum Elena Ceaușescu a venit însoțită la Paris de o doamnă de onoare mai urîtă decît ea.
M-a frapat faptul că Elena Ceaușescu era o femeie între două vîrste, nici frumoasă, nici urîtă. Dacă o vedeai pe stradă nu îi dădeai nici o atenție. Astfel, ea voia să pară mai frumoasă decît era și a venit într-adevăr însoțită de doamne de onoare. Oficial, la început, nu avea nici un rol. Era o soție de șef de stat ca oricare alta, ce are un loc la primirile oficiale dar nu participă la discuții. Or ea se înghesuia, voia să fie de față, să își dea cu părerea. Asta făcea o impresia proastă mai mult decît o făcea el care, cînd spunea ceva, nu era o prostie nemaipomenită. Se exprima prost, nu avea darul vorbirii, dar ceea ce spunea era bine socotit și discutat cu consilierii lui. Însă Elena a venit însoțită de o femeie mică, urîtă foc și sașie (n.r.: care se uită în strîmb). Faptul că era sașie o promova și o făcea să pară mai frumoasă decît era în realitate. De altfel, ce poți găsi mai rău de atît ca să pari frumoasă în comparație?
Adaugă un comentariu