O seară valsată cu familia Strauss, sub cupola cărților

De pe scena Iașului Niciun comentariu la O seară valsată cu familia Strauss, sub cupola cărților 9

În Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu”, (BCU) s-au îndeplinit vise. Sub bagheta dirijorului Michael Beck, copiii autiști care fac terapie la centrul special deschis de către Fundația Serviciilor Sociale Bethany au primit șansa de a se trata în continuare într-un loc deosebit, care pînă acum a adus bucurie în multe familii. Vineri seară, de la ora 19.00, Romanian Academic Orchestra a susținut un concert în care a interpretat nouă piese celebre compuse de către familia Strauss, iar cei 9.000 de lei strînși după concert au adus multă mulțumire în casele ieșenilor care-și tratează copiii cu autism la centrul local Bethany.

„Ave Maria” deschide seara co­piilor gingași de la Fundația Betha­ny. Cu gîndurile înălțate la ceruri, pub­licul își lasă ușor capetele pe o par­te și în sală domină o atitudine po­zi­tivă cu care devenim îndată prie­teni. „Ne-am întîlnit în această sea­ră pentru că îmi place să răspund po­zi­tiv ori de cîte ori mi se solicită spri­jinul pentru astfel de lucruri”, ne măr­turisește dirijorul orchestrei, Michael Beck, amfitrionul serii, pus mereu pe șotii și glume spumoase. În această seară pianul bibliotecii a fost inaugurat după ce a fost trei săp­tămîni în restaurare la Galați, iar acum în mîinile profesoarei Ta­tia­na Pocinoc de la Universitatea de Arte „George Enescu” se comportă ca un zeu care se zvîrcolește în pra­gul unei sărbători la templu.

Sala de la BCU este neîncă­pă­toare. Dacă la început încă se pu­teau zări locuri neocupate, în cî­te­va minute după ce se dă startul con­­certului de binefacere, bunici și părinți s-au îngrămădit să prindă un loc cît mai aproape de scenă.

Pădurile fermecate din Viena

Oa­meni gătiți de o seară valsată, se stre­coară ușor pe lîngă cei care au a­juns mai devreme și-și în­dreaptă aten­ția către tinerii de pe scenă ca­re își acordează instrumentele. Pe mar­ginea unui rînd mai aproape de mijlocul sălii, stă pregătită de ple­ca­re o studentă ve­nită la spectacol cu tot cu bagajul de dus acasă. „Ați văzut un vienez pe aici?”,ne în­treabă dirijorul Michael Beck și în­dată iese pe o ușă din spatele sce­nei, își pierde sacoul de gală prin cu­lise și intră pe o altă ușă deghi­zat într-un vienez sadea, cu pălărie cu bor înalt și cu frac de epocă. Poartă cu dînsul o sacoșă de la Billa în ca­re are două ciocănele și cîteva pile.

Între timp, pe scenă, ajutorul său îi aduce o pană uriașă, iar îndată maes­trul dirijor încro­pește un nou in­stru­ment muzical care se adap­tea­ză perfect în decor, alături de pia­nul, vioarele, contrabasul și xi­lo­­­fo­nul de pe scenă. „Schatz­wal­zer” ră­sună ca în ceruri, de cînd di­ri­jorul și-a pus mănușile de gră­di­nar și bate fierul cu ciocanele. „Aici avem fier de calitate superioară, să nu vă îndoiți”, ne spune maestrul în germană, iar mai apoi se în­toar­ce, își scoate pălăria și ne traduce replica. Apoi repetă figura de cî­te­va ori cît să stîrnească hohote de rîs și cînd s-a lămurit că ne plac vi­e­ne­zii din secolul al XIX-lea , revine în prezent, la Iași. „Mai sînt și unii pe la periferie care strigă cît îi ține gu­ra avem fierrrrr”, spune maestrul și noi izbucnim iar în rîs, gîn­din­du-ne la conaționalii noștri care merg să fac troc prin satele țării.

Cu fiecare Polkă interpretată la instrumente de Romanian Academic Orchestra, publicul descoperă o nouă poveste.

Cu fiecare Polkă interpretată la instrumente de Romanian Aca­de­mic Orchestra publicul des­co­pe­ră o nouă poveste. Majoritatea sînt des­pre eroiii pădurilor, despre călă­re­ții care altădată dădeau bice pe sub crengile lăsate și despre pa­late în care valsul a făcut istorie. „Știați că aici la Iași boierul Balș l-a invitat odată pe Franz Liszt la palat? Da, ieșenii au valsat în frac toată noap­tea aceea splendidă. Și eu aș mai val­sa, dar în România se mănîncă bine. Și pe deasupra și vinișorul es­te bun”, ne mai spune amfi­trio­nul se­rii, mîhnit puțin că nu mai în­ca­pe în frac, precum în ti­nerețe, și mul­țumit că sacoul în ca­re dirijează îi dă libertatea să se miște liber și lin, ca o pasăre pe ca­re o ascultăm în Feuerfest, Polka Op. 269, compusă de Joseph Strauss. Așa descoperim că de fapt cucul sună la fel și în ro­mână și în germană. Numai cînd e ră­gușit, se aude altfel.

Iulia CIUHU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top