O seară valsată cu familia Strauss, sub cupola cărților
De pe scena Iașului 2 decembrie 2013 Niciun comentariu la O seară valsată cu familia Strauss, sub cupola cărților 9În Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu”, (BCU) s-au îndeplinit vise. Sub bagheta dirijorului Michael Beck, copiii autiști care fac terapie la centrul special deschis de către Fundația Serviciilor Sociale Bethany au primit șansa de a se trata în continuare într-un loc deosebit, care pînă acum a adus bucurie în multe familii. Vineri seară, de la ora 19.00, Romanian Academic Orchestra a susținut un concert în care a interpretat nouă piese celebre compuse de către familia Strauss, iar cei 9.000 de lei strînși după concert au adus multă mulțumire în casele ieșenilor care-și tratează copiii cu autism la centrul local Bethany.
„Ave Maria” deschide seara copiilor gingași de la Fundația Bethany. Cu gîndurile înălțate la ceruri, publicul își lasă ușor capetele pe o parte și în sală domină o atitudine pozitivă cu care devenim îndată prieteni. „Ne-am întîlnit în această seară pentru că îmi place să răspund pozitiv ori de cîte ori mi se solicită sprijinul pentru astfel de lucruri”, ne mărturisește dirijorul orchestrei, Michael Beck, amfitrionul serii, pus mereu pe șotii și glume spumoase. În această seară pianul bibliotecii a fost inaugurat după ce a fost trei săptămîni în restaurare la Galați, iar acum în mîinile profesoarei Tatiana Pocinoc de la Universitatea de Arte „George Enescu” se comportă ca un zeu care se zvîrcolește în pragul unei sărbători la templu.
Sala de la BCU este neîncăpătoare. Dacă la început încă se puteau zări locuri neocupate, în cîteva minute după ce se dă startul concertului de binefacere, bunici și părinți s-au îngrămădit să prindă un loc cît mai aproape de scenă.
Pădurile fermecate din Viena
Oameni gătiți de o seară valsată, se strecoară ușor pe lîngă cei care au ajuns mai devreme și-și îndreaptă atenția către tinerii de pe scenă care își acordează instrumentele. Pe marginea unui rînd mai aproape de mijlocul sălii, stă pregătită de plecare o studentă venită la spectacol cu tot cu bagajul de dus acasă. „Ați văzut un vienez pe aici?”,ne întreabă dirijorul Michael Beck și îndată iese pe o ușă din spatele scenei, își pierde sacoul de gală prin culise și intră pe o altă ușă deghizat într-un vienez sadea, cu pălărie cu bor înalt și cu frac de epocă. Poartă cu dînsul o sacoșă de la Billa în care are două ciocănele și cîteva pile.
Între timp, pe scenă, ajutorul său îi aduce o pană uriașă, iar îndată maestrul dirijor încropește un nou instrument muzical care se adaptează perfect în decor, alături de pianul, vioarele, contrabasul și xilofonul de pe scenă. „Schatzwalzer” răsună ca în ceruri, de cînd dirijorul și-a pus mănușile de grădinar și bate fierul cu ciocanele. „Aici avem fier de calitate superioară, să nu vă îndoiți”, ne spune maestrul în germană, iar mai apoi se întoarce, își scoate pălăria și ne traduce replica. Apoi repetă figura de cîteva ori cît să stîrnească hohote de rîs și cînd s-a lămurit că ne plac vienezii din secolul al XIX-lea , revine în prezent, la Iași. „Mai sînt și unii pe la periferie care strigă cît îi ține gura avem fierrrrr”, spune maestrul și noi izbucnim iar în rîs, gîndindu-ne la conaționalii noștri care merg să fac troc prin satele țării.
Cu fiecare Polkă interpretată la instrumente de Romanian Academic Orchestra, publicul descoperă o nouă poveste.
Cu fiecare Polkă interpretată la instrumente de Romanian Academic Orchestra publicul descoperă o nouă poveste. Majoritatea sînt despre eroiii pădurilor, despre călăreții care altădată dădeau bice pe sub crengile lăsate și despre palate în care valsul a făcut istorie. „Știați că aici la Iași boierul Balș l-a invitat odată pe Franz Liszt la palat? Da, ieșenii au valsat în frac toată noaptea aceea splendidă. Și eu aș mai valsa, dar în România se mănîncă bine. Și pe deasupra și vinișorul este bun”, ne mai spune amfitrionul serii, mîhnit puțin că nu mai încape în frac, precum în tinerețe, și mulțumit că sacoul în care dirijează îi dă libertatea să se miște liber și lin, ca o pasăre pe care o ascultăm în Feuerfest, Polka Op. 269, compusă de Joseph Strauss. Așa descoperim că de fapt cucul sună la fel și în română și în germană. Numai cînd e răgușit, se aude altfel.
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu