Matematician cu normă-ntreagă
1001 de chipuri 6 aprilie 2014 Niciun comentariu la Matematician cu normă-ntreagă 44Media 9 la școală și nota 10 la purtare nu sînt probleme imposibil de rezolvat. Nu pentru Codruț Diaconu, care și-a născocit propriile formule pentru ca fiecare filă din carnetul său de elev să fie cît mai aproape de nota maximă. Știa din clasa a V-a, de cînd a intrat în „familia” Pro Ruralis, că doar acestea două trebuie să fie grijile sale și nu le-a uitat nici pînă acum, la sfîrșitul liceului.
„Chiar dacă în clasa a V-a nu eram priviți de ceilalți colegi din liceu cu ochi buni, fiindcă eram cu toții veniți din mediul rural, eram preferații profesorilor pentru că noi n-am venit decît ca să învățăm, era singurul scop al nostru”, își amintește Codruț rîzînd, pentru că a crescut împreună cu o parte dintre colegii săi din program timp de opt ani de zile. Fie în camerele de cămin ale Colegiului „Octav Băncilă”, fie în clasele Liceului „Vasile Alecsandri”, unde învață de cînd a venit în clasa a V-a la Iași, din Gorban. Rădăcinile pe care le-a prins odată cu ei l-au făcut să rămînă pînă în clasa a XII-a la aceeași școală, deși cu media de admitere la liceu putea să se înscrie oriunde. A avut cea mai mare notă de intrare din tot județul. Nu 10, ci 9.99. „Am întîrziat o dată la o oră de fizică, fiindcă am jucat fotbal cu cîțiva colegi. Am luat și bătaie la meci, și ne-a mai și ascultat pe cei care am întîrziat la oră. Am luat cu toții 4 și așa mi-a ieșit media 9.”
Peste puțin timp mai vine un val: bacalaureatul. Nu îi este frică de matematică și informatică, pentru că mereu i-au plăcut științele exacte. Matematica atît de mult, încît, de fiecare dată cînd are o oră liberă la școală rezolvă exerciții sau își ajută colegii să descîlcească probleme. „Îmi place pentru că este fixă, se bazează pe noțiuni pe care trebuie să le știu. La fel și informatica, se bazează pe moduri de gîndire. Cu o singură noțiune, rezolvi zece probleme. La mate, hai să spunem cinci. Dar la română? Nici măcar o jumătate de problemă nu rezolvi.” În cămin nu reușește să învețe la limba română, așa că se duce după-amiaza la școală. „Dar fac eu ce fac, că tot la mate ajung!”, recunoaște Codruț, înălțîndu-și umerii, ca și cum nu ar exista un leac.
Nici cînd merge acasă nu își șterge cifrele de pe tabla minții pentru că o mai ajută și pe sora sa la teme. Își amintește că atunci cînd a venit la Iași, două zile nu a înțeles ce a însemnat acea ruptură. „După ce mi-am dat seama că nu aveam să îi mai văd pe ai mei în fiecare zi, am plîns întruna două luni. Eu aici, iar mama acasă. Dar ea a avut încredere în mine și a simțit că totul va fi bine. Și așa a și fost.”
Adaugă un comentariu