Viața pe dos e, de fapt, pe bune
De pe scena Iașului 27 octombrie 2014 Niciun comentariu la Viața pe dos e, de fapt, pe bune 10Mai țineți minte vîrsta la care toate visurile naive și realitatea erau toarse într-un singur fir? Cu noduri în care stăteau priponiți balauri, mașini zburătoare sau locuri de joacă în care nu există noapte, suferință și nici foame. Noduri care, eventual, societatea le-a tăiat chirurgical cu bisturiul. Poate părea absurd să nu te maturizezi, însă piesa care s-a jucat vineri seara la Teatru Fix, „Ce-am ales să uit” de Petro Ionesco, a arătat, în mod ironic, o realitate crudă. Cu cît încercăm mai strașnic să devenim o piesă funcțională din puzzle-ul societății noastre, cu atît devenim mai iraționali și mai privați de gîndirea liberă.
De cealaltă parte a scenei, departe de sticlele de bere pe jumătate goale și de ghinioniștii care nu au prins loc în primele două rînduri, mai mulți copii prinși în corpuri de adulți se joacă cu mașinuțele și cu păpușele. Un haos colorat de balonașe din săpun, discuții despre Zîna Măseluță și jocuri cu pompieri, hoți și vardiști. Scena, care este reprezentativă pentru restul piesei, nu a durat mult, iar mai departe s-au derulat încă vreo zece portrete scurte, fiecare fiind caracterizat de o idee specifică. Acestea au culminat cu „adevăruri crude”, spuse fie de unul sau mai multe personaje, sub umbra unui reflector în timp ce altul mimează la microfon, fie invers. Iar copii care în urmă cu cîteva minute erau fericiți că a început școala, s-au îndreptat cu o privire serioasă către noi și ne-au spus ce au învățat. „Am învățat că la școală trebuie să înveți mecanic indiferent dacă-ți place sau nu; Am învățat că la școală nimeni nu te pregătește pentru viață; Am învățat că la școală nu există egalitate de șanse.”
Aceste pasaje au fost balansate cu altele amuzante, care însă au avut un scop asemănător și anume de a critica lumea în care trăim. De exemplu, într-o scenă, în timp ce restul stau ca niște statui pe scaune, o tînără vine zîmbitoare în centru și spune că „anul ăsta se poartă cămașă cu dungi”, pentru că imediat cineva să i-o arunce în față ca pe un pește mort. La fel se întîmplă și pentru rochia roșie cu buline, geanta de firmă, parfumul scump, ori pantofii cu toc subțire. După ce se îmbracă la modă, lumina se concentrează iar asupra unui singur punct și alte trei fete ne-au spus ce se poartă cu adevărat anul ăsta. „Anul ăsta se poartă frica; frica de singurătate; frica de dentist; frica de dependență; frica de întuneric…”.
Deși au fost multe scene care au dat de gîndit, una dintre cele mai puternice a fost la sfîrșit cînd un actor a încălcat cel de-al patrulea zid în timp ce restul au stat în spate lipiți de un perete pe care era proiectat un televizor defect. „V-a plăcut? Nu ne interesează. Vă credeți prietenii noștri? Ne-ați crezut? Am mințit. Sînt în fața dumneavoastră cu un text învățat. Cuvinte care se sparg de fața dumneavoastră și se pierd pentru totdeauna. V-a plăcut? Nu ne interesează”.
Adaugă un comentariu