Tarelkin, cu moartea pe creditori călcînd
De pe scena Iașului 16 martie 2015 Niciun comentariu la Tarelkin, cu moartea pe creditori călcînd 17De cîte ori nu ne-a trecut prin minte posibilitatea de a scăpa cumva de toate datoriile, impozitele sau taxele nesfîrșite, știind însă că nu prea există cale de a fi scutiți de ele? Tarelkin însă este convins că a găsit o soluție de evadare – înscenarea propriei morți. „A murit Tarelkin!” este piesa despre o societate care se luptă între mecanismul scenariului de putere şi cel al sărăciei care desfigurează oameni. Această trilogie a dramaturgului rus A. V. Suhovo -Kobâlin, construită prin dramă, farsă și fabulă, este un soi de comedie neagră, după cum o numește regizorul Ovidiu Lazăr. Joi seara, la ora 19.00, în sala „Teatru³” de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, publicul a fost martorul unui spectacol despre „ipostazele eterne ale ticăloşiei umane”,după cum precizează regizorul.
Lumina palidă din Sala „Teatru³” și mirosul de lemn proaspăt, parcă de abia trecut prin dinții furioși ai drujbei, te fac să te simți într-un atelier de tîmplarie sau într-o pădure după ploaie. Odată cu sunetul tulburător de răsuflări întrerupte, luminile încep să se aprindă fără strălucire. În fața scenei pîlpîie un bec care pare că ar vrea să se stingă, iar în spatele pereților casei din lemn un mic personaj, ca un michiduță, se urcă pe stîlpul vechi de curent electric și se uită iscoditor în zare, prevestind o piesă marcată de „vîrcolaci”.
Pe masa din mijlocul scenei stă un sicriu sărăcăcios acoperit cu o plapumă veche, iar sprijinit de acesta, un bărbat în cămașă albă nespălată, desculț, cu ciorapii rupți și pantalonii încercați de vreme, contemplează cu un zîmbet sadic. Ridicîndu-se de pe scaun brusc și euforic, actorul exclamă „adio voi, creditorii mei! Tarelkin nu mai este!”. Personajul adaugă discret toate intențiile sale – „aici și acum trebuie să pun la cale moartea mea, de netăgăduit din punct de vedere oficial”, apoi aduce și deznodămîntul – „în coșciug e un manechin de vată care seamănă cu mine: serios și plin de demnitate!”. Pereții gri ai casei, aerul încărcat și figura neîngrijită a lui Tarelkin vorbesc despre „o penumbră misterioasă, o zăpușeală și o putoare de nesuferit” pentru că, în sicriu, bărbatul ajutat de servitoarea sa finladeză, Mavrușa, adaugă mult pește împuțit ca atunci cînd va veni poliția și colegii de serviciu „să-l ferească de priviri misterioase”. Planul său e bine definit – „vreau ca această nemuritoare moarte să nu mă coste nici un ban”, iar marele lui secret e corespondența intimă a generalului Varavin, superiorul său, care a sesizat lipsa acesteia și o caută cu înverșunare.
Din fals mort în presupus strigoi
Planul personajului pare să decurgă în favoarea sa pînă la un moment dat cînd este deconspirat de către inspector și generali în urma discursului său despre răposat, la masa de pomenire. Pentru că în scenă apar soția și copiii lui Tarelkin, pe care nu îi recunoaște, apoi primește un certificat de deces pe numele altui locatar din această casă, autoritățile îl consideră un strigoi, un vîrcolac, un drac și-l condamnă la moarte. „Vei muri de sete”, îl amenință generalul Varavin, care-i cere să recunoască cine este cu adevărat, vrînd de fapt să-l facă să-i ofere acele foi controversate, pe care le caută de dinaintea zilei înmormîntării.
Urmărind desfășurarea acțiunilor îți dai seama că intriga este oarecum caraghioasă și pare naivă. Îl țin pe Tarelkin legat în lanțuri și fără apă, pentru un lung interogatoriu cu toți oamenii din cercul vicios al corupției în care a fost și este angrenat acesta. În final, toate se dovedesc zadarnice. Tarelkin încearcă să iasă cîștigător, își regizează moartea, dar este deposedat de identitate și nici măcar nu moare cu demnitate, cum s-ar fi așteptat publicul. Trecînd de pericolul morții, eliberat din lanțuri, personajul o ia de la-nceput, se umilește în fața generalului Varavin cerîndu-i iertare. „Ce să-i faci? Nu mi-a mers, dați-mi foaia matricolă, îndată o șterg la Moscova…”, apoi cere și recomandările de la muncă, actele lui Copîlov, numele său oficial și puțini bănuți de drum. Această înțelegere dintre ei, demonstrează, în fapt, că mereu prevalează interesul – „toată nația noastră e o haită de lupi și de iepuri…” spune Ivan Raspuliev, sublocotenentul care, în goana după ordine, medalii și cruci încearcă să ducă pînă la capăt interogatoriul.
În întreaga piesă se batjocoresc administrația, birocrația, impostura și dorința de cîștiguri necuvenite. Totuși, Tarelkin iese și cere ajutorul publicului. „Nu aveți nevoie de un administrator de moșie?… În ceea ce privește cinstea, am suferit pentru dreptate…”. Însă discursul său fals și măgulitor reamintește de imaginea inițială a personajului, cea a unei victime agitată şi vulnerabilă, deși, în final, el este cel care cîştigă partida pînă la urmă.
Adaugă un comentariu