Goran Bregovic a îmbrăcat hora românească în ritmuri balcanice
De pe scena Iașului 1 iunie 2015 Niciun comentariu la Goran Bregovic a îmbrăcat hora românească în ritmuri balcanice 40Luminile din centrul Iașului și cîntecele cu note deosebite, o combinație de ritmuri tradiţionale balcanice cu sonorităţi rock, au scos din case mulți tineri, cupluri și familii ce au venit la braț cu odraslele lor. Frigul serii nu i-a speriat pe aceștia să vină joi, 28 mai, de la ora 20.30, în fața Palatului Culturii, la concertul lui Goran Bregovic susținut alături de Wedding and Funeral Orchestra. Au dansat „Hopa Copa” pînă tîrziu în noapte în fața Palatului, în ciuda frigului care se lăsase afară.
Două femei îmbrobodite cu basmale multicolore, îmbrăcate în haine tradiționale balcanice, instrumentele de suflat din „alamă” ale Wedding Orchestra și glasul răgușit al lui Goran Bregovic au strîns un public numeros dispersat pe cele două maluri ale străzii din fața Palatului Culturii. În căutarea unui scaun liber sau dorind să se ascundă de vîntul rece al zilei de joi cei mai mulți spectatori s-au strîns cît mai aproape de scenă. Mai mulți tineri au găsit o „mînă de foc” pentru a se încălzi cînd au încins o horă presărată cu accente rock. Rîndurile celor dornici de mișcare au crescut cu picii care săreau neîncetat, mai mult haotic decît să respecte rigorile vreunui dans propriu-zis.
Vînătorul și prada
Goran Bregovic – dirijorul, compozitorul și cîntărețul care a devenit un idol al tinerilor şi cel mai important star al ţării sale, Bosnia și Herzegovina – le făcea semn celor din cor și orchestră cînd și ce melodie să interpreteze. De mai multe ori acesta le-a mulțumit romilor cu care a colaborat pentru că, după părerea lui, ei reprezintă „un popor prigonit de europeni care are niște tradiții frumoase și demne de admirat”. În cariera sa, Bregovic nu a fost influențat doar de muzica balcanică, ci și de cea tradițională țigănească. Astfel, artistul a colaborat cu manelistul Florin Salam pe care îl consideră „foarte talentat” pentru a realiza piesa „Hopa Copa” pe care a interpretat-o la concertul din cadrul celei de-a III-a ediții a Festivalului Internațional al Educației (FIE).
Mai multe saxofoane, tobe, trompete și o chitară au început o nouă melodie într-un ritm lent, însă brusc aceasta a devenit foarte dinamică. Pe ritmurile cîntecului „Quantum Utopia” au dansat nu doar copiii, tinerii și adulții, dar și bannerul FIE purtat de vînt, fixat pe Palatul Culturii. Aveai impresia că acesta se mișcă concomitent cu notele muzicale de pe portativul imaginar al muzicanților. Uneori mă simțeam ca pe arena unui circ așteptînd să iasă un vînător, un tigru sau o leoaică, dar și o pradă ca cerbul, fiindcă melodiile însele alergau în galop ca să captiveze publicul amorțit de frig. Unele compoziții mai dinamice se preschimbau în altele mai lente, iar cînd au răsunat cuvintele „Party party party” toți cei din fața Palatului au început să aplaude.
De la marș la spectacol
Luminile proiectoarelor au preschimbat noaptea în zi, iar piața Palat a fost prinsă în ghearele tradițiilor balcanice legănate de note rock. Goran Bregovic a concertat de mai multe ori în România, prima oară, în 1998, făcînd cunoștință cu publicul bucureștean. Ulterior a vizitat țara noastră în 2001 și în 2003. Cu toate că trupa Wedding and Funeral band numără 120 de muzicieni, dintre care un cor format din 50 de voci, la Iași au fost doar două voci și șase instrumentiști.
Cînd ritmurile balcanice s-au preschimbat în ritmuri de tango atunci s-a auzit un strigăt de fete. Erau studentele de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, ușor de recunoscut după tricourile albe identice și casca de protecție de pe cap, care au rămas la concert încă de la început, de îndată ce s-a terminat Marșul Absolvenților. „I will always be that man”, a concluzionat artistul la sfîrșitul tangoului. Pe fundal se auzeau strigătele unui bărbat care stătea pe scaun, indignat că cei din fața lui ba se ridică, ba se așază, ba aleargă printre rînduri, și care țipa de mai multe ori, gesticulînd repede, „Stai jos!”.
Goran Bregovic însă nu s-a lăsat influențat de ce se întîmpla în fața sa pe scenă, ci a continuat să cînte pînă cînd oamenii au uitat de tot de frigul de afară și horele s-au transformat în șiruri indiene ce plecau, spășite, spre casă.
Sursă foto: Ziarul de Iași
Adaugă un comentariu