Universitatea de Medicină și-a rătăcit studenții
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 22 noiembrie 2015 , de Cătălin Hopulele Niciun comentariu la Universitatea de Medicină și-a rătăcit studenții 40Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” a avut probleme mai mari la evaluarea dosarelor studenților străini înscriși pe locurile cu taxă în valută decît cele aproape 90 de dosare care au fost fraudate. O comparație simplă între listele finale, de după reevaluare, și cele de pe care au fost eliminați studenții cu dosarele modificate „din pix”, arată că există dosare care au diferențe și de 50 de puncte între notele celor două comisii. Explicația oficială a reprezentanților UMF este că a doua comisie a fost mult mai strictă, deciziile au fost luate la comun de toți evaluatorii și cu standarde unitare. Însă de pe listele finale au dispărut studenți care intraseră inițial între primii zece la linia lor de studiu.
Comparînd listele inițiale de studenți străini admiși pe locurile cu taxa în valută, cu rezultatele finale publicate pe site-ul UMF, se poate observa că există o problemă nu doar cu cele aproape 90 de dosare despre care conducerea UMF a afirmat că există dovezi ale fraudării, prin creşterea punctajului „din pix”. Aproape la toate dosarele există diferenţe de punctaje mari, care nu pot fi explicate doar prin interpretarea diferită a documentelor depuse de către studenţi sau a punctajelor oferite pentru diferite forme de voluntariat, după cum au justificat iniţial reprezentanţii universităţii.
Au existat patru rînduri de liste cu studenţi străini care s-au înscris pe locurile cu taxa în valută la instituţia ieşeană de învăţămînt superior medical: listele iniţiale, întocmite de către universitate cu cei care îndeplineau criteriile necesare pentru admitere şi cu punctajele fiecăruia; listele trimise la minister, cu cele aproape 90 de dosare ale căror punctaje au fost modificate; cele de pe care au fost eliminate numele studenţilor cu dosare modificate şi cele finale, după reevaluarea făcută de comisia special întrunită, al cărei preşedinte a fost desemnat prorectorul prof. univ. dr. Radu Iliescu.
În urma consultării acestor liste, am selectat ca fiind relevante listele rezultatelor după eliminarea studenţilor care au fraudat procesul de admitere şi cele după reevaluare. Iar între acestea, diferenţele sînt foarte mari, listele fiind complet modificate. Sînt mai dese cazurile în care punctajele variază la o diferenţă mai mare de zece puncte de la o listă la alta decît cele în care punctele primite de un dosar să fie aceleaşi sau într-o marjă de unu-două puncte.
Un exemplu este studenta Gamvroula Aiktarini Kalliopi, din Grecia, care intrase la linia de studiu în limba engleză la Facultatea de Medicină Generală a 24-a din 126 cu 61 de puncte şi care nu se regăseşte pe listele finale, în condiţiile în care ultima „medie” de admitere a fost 46.
Andreea Ioana Ilie, care are cetățenie română, care a ales să urmeze cursurile Facultăţii de Medicină Generală pe linia de studiu în limbă engleză, a fost admisă prima, însă pe listele iniţiale avea 115 puncte, iar după reevaluare a primit 150. Arif Ammara Choudhry, din Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord, a avut la prima evaluare 99 de puncte, intrînd a treia, iar după reevaluarea dosarelor a avut cu 38 de puncte mai puţin, intrînd a 35-a pe liste. Însă acestea sînt cazuri fericite. La toate liniile de studiu există multe cazuri de persoane care figurau intrate cu mult peste linie după prima evaluare, ca apoi să nu se mai regăsească deloc printre cei admişi.
Un exemplu este studenta Gamvroula Aiktarini Kalliopi, din Grecia, care intrase la linia de studiu în limba engleză la Facultatea de Medicină Generală a 24-a din 126 cu 61 de puncte şi care nu se regăseşte pe listele finale, în condiţiile în care ultima „medie” de admitere a fost 46.
Studenți care nu mai sînt pe liste, după reevaluare
Cele mai mari diferenţe se regăsesc însă la Facultatea de Medicină Dentară, linia de studiu în limba franceză, unde, în general, toate punctajele au fost scăzute în bloc. Spre exemplu, primele 16 persoane admise pe listele iniţiale aveau peste 70 de puncte, iar pe listele finale cel mai mare punctaj este de 69, pe care îl are Ammi Said Walid, din Franţa, admis al doilea iniţial cu 93 de puncte.
Însă Ait Ouaissi Imad, tot din Franţa, intrat iniţial al treilea, cu 88 de puncte, nu se mai regăseşte deloc pe listele finale, în condiţiile în care ultimul punctaj a fost 41. Acelaşi lucru l-a păţit şi M’Hamdi Sheima, din Tunisia, care a intrat al şaptelea cu 75 de puncte şi apoi nu s-a mai regăsit pe listele finale. De altfel, diferenţele între evaluări se observă concret pe acest calup de cinci studenţi tunisieni, intraţi toţi la Facultatea de Medicină Dentară, linia de studiu în limbra franceză, cu 75 de puncte.
Dacă M’Hamdi nu a prins listele finale, Younes Mohamed Karim a fost admis cu 56, al 12-lea, Hachana Youssef abia al 88-lea din 100, cu 41, Ayed Oumaima a intrat cu 54 de puncte, al 19-lea, în timp ce Hannachi Emna a ajuns de pe locul al zecelea pe 70, scăzînd de la 75 de puncte, cît aveau toţi cei cinci tunisieni, la 43.
Dacă am enumerat o serie de studenţi care se regăseau iniţial pe liste şi au dispărut după reevaluare, avem şi situaţii complet opuse, cum este cazul Sorinei Mariana Filimon, cu cetăţenie română. Aceasta şi-a depus dosarul pentru linia de studiu în limba engleză de la Facultatea de Medicină Dentară şi prima comisie care i l-a evaluat nu i-a dat nici măcar 25 de puncte ca să poată fi admisă. La reevaluare însă aceasta a primit 83 de puncte, intrînd a şaptea.
Diferenţe mari se regăsesc şi la studenţii care s-au înscris la liniile de predare în limba română. Koutsoumpa Ioanna, din Grecia, care s-a înscris la Facultatea de Medicină Generală, studiul în limba română, a primit iniţial 90 de puncte, iar la reevaluare, doar 55. Doliscinschi Sorin însă, din Republica Moldova, a intrat primul după ce reevaluarea i-a crescut punctajul cu 15 puncte, de la 60 la 75.
Listele finale au și nume noi
Dacă am enumerat o serie de studenţi care se regăseau iniţial pe liste şi au dispărut după reevaluare, avem şi situaţii complet opuse, cum este cazul Sorinei Mariana Filimon, cu cetăţenie română. Aceasta şi-a depus dosarul pentru linia de studiu în limba engleză de la Facultatea de Medicină Dentară şi prima comisie care i l-a evaluat nu i-a dat nici măcar 25 de puncte ca să poată fi admisă.
La reevaluare însă aceasta a primit 83 de puncte, intrînd a şaptea. Confruntaţi cu situaţia dată, reprezentanţii universităţii au precizat că diferenţa de punctaje s-a născut dintr-o serie de factori. În explicaţia universității, aceştia au precizat că prima comisie care a evaluat dosarele a fost compusă din profesori care au stabilit singuri standardele cu care evaluau bacalaureatul dintr-o ţară sau alta, cît şi cîte puncte acordau pentru diferitele forme de voluntariat.
La reevaluare, întregul proces s-a desfăşurat într-o cameră, iar la finalul zilei, fiecare nelămurire pe care o aveau evaluatorii o stabileau de comun acord, făcînd standarde comune. Mai mult, aceştia au explicat şi că a doua comisie a lucrat sub stres şi presiune, iar, inevitabil, evaluarea lor a fost mai drastică decît prima.
Fostul rector, prof. univ. dr. Dragoş Pieptu, consideră că, în ciuda evaluării iniţiale, toate cele 955 de dosare au fost evaluate cu exact acelaşi etalon şi toţi cei care se regăsesc acolo „au dreptul moral” de a fi studenţi ai UMF Iaşi. „În mod extrem de dureros, UMF Iaşi a adoptat clar o atitudine: prevalenţa principiilor şi a regulilor clare în luarea oricărei decizii. Acest lucru poate fi un bun început pentru un proces care, cred eu, ar trebui să cuprindă întreaga universitate. Regula bunului-plac al cuiva (indiferent cine) trebuie să dispară definitiv dacă vrem să mai existăm ca universitate şi, mai ales, dacă vrem să contăm în lumea universităţilor civilizate”, a spus acesta.
Explicația oficială: lipsea consensul
Deşi a refuzat să se pronunţe cu privire la activitatea primei comisii de evaluare şi a felului în care a fost făcută această admitere în anii de pînă acum, prof.dr. Radu Iliescu, prorector al universităţii (care şi-a depus acum două săptămîni demisia) şi preşedintele comisiei de reevaluare, spune că pentru această reevaluare poate garanta că „s-a desfăşurat cum trebuie, după toate regulile”.
Orice comparaţie mi se pare nu doar inutilă, ci chiar periculoasă. Înainte, din punctul meu de vedere, nu s-a făcut un proces de evaluare fiindcă a fost atît de viciat, din atîtea multe puncte de vedere, încît orice luare în considerare a lui şi comparaţie cu situaţia finală este ilogică”, a adăugat prof. univ. dr. Radu Iliescu
„În momentul în care am fost numit preşedintele comisiei de reevaluare, lucrurile au pornit de la zero, iar procesul s-a desfăşurat după toate standardele luate în considerare şi după metodologie. Ce s-a întîmplat înainte nu ştiu, nu m-a interesat şi nici nu am vrut să mă intereseze nici pe mine şi nici pe membrii comisiei”, a precizat acesta. Prof. univ. dr. Radu Iliescu a spus că din dosare s-a scos evaluarea iniţială şi că, practic, nu se vorbeşte de reevaluare, ci despre una „nouă şi corectă”.
„Din această cauză, orice comparaţie mi se pare nu doar inutilă, ci chiar periculoasă. Înainte, din punctul meu de vedere, nu s-a făcut un proces de evaluare fiindcă a fost atît de viciat, din atîtea multe puncte de vedere, încît orice luare în considerare a lui şi comparaţie cu situaţia finală este ilogică”, a adăugat prorectorul. El a explicat că s-a lucrat timp de 12-14 ore pe zi, sub presiunea timpului şi că au fost multe discuţii asupra aprecierilor unor punctaje legate de activităţi de voluntariat care vin din foarte multe surse din toate ţările candidaţilor. „S-a lucrat pe echipe ce munceau în paralel. Am convenit ca orice dubiu, orice întrebare, să le păstrăm pînă la finalul zilei cînd urma să stabilim de comun acord standarul de procedură în acel caz. Deciziile au fost luate prin consens, toţi membrii comisiei au decis care este procedura. Diferenţa esenţială a fost că procedura în momentul acesta a fost unitară şi noi ne-am asigurat ca această unitate de păreri să se întîmple”, a mai spus prorectorul.
El apreciază că, în cazul primei evaluări, deşi poate oneste la origine, evaluările membrilor comisiilor au fost diferite fiindcă dosarele au trecut individual prin mîinile fiecăruia în parte, iar acesta a acordat cîte puncte a crezut de cuviinţă, neexistând consens sau consultări. Nimeni însă nu a vrut să își dea cu părerea cu privire la felul în care a fost tratată problema admiterii studenților străini pe locurile cu taxă în valută pînă anul acesta.
Adaugă un comentariu